Worstel je met vragen over je autoverzekering? Wij bieden een helder antwoord op 4 vragen rond het thema.

“Een omniumverzekering die elk jaar goedkoper wordt, bestaat die?”

Met een omniumverzekering wordt de schade altijd vergoed, zelfs als u ‘in fout' bent. (foto istock)
Met een omniumverzekering wordt de schade altijd
vergoed, zelfs als u ‘in fout’ bent. (foto istock)

Een omniumverzekering zorgt ervoor dat de schade aan uw auto vergoed wordt, ook als u bij een ongeval ‘in fout’ bent. Gelukkig, want de kosten van een beschadigde wagen kunnen hoog oplopen. Maar een omniumverzekering is niet goedkoop. Een reden waarom heel wat mensen na enkele jaren hun verzekering opzeggen.

Omniumverzekering die jaarlijks zakt in prijs

Uit klantenonderzoek blijkt dat veel Belgen het oneerlijk vinden dat de premie van hun omniumverzekering even hoog blijft, maar de waarde van hun wagen elk jaar daalt. Daarom werd een nieuwe omniumverzekering ontwikkeld waarbij de premie berekend wordt aan de hand van de waarde van de wagen.

Interessant voor auto’s ouder dan twee jaar

Deze nieuwe omniumverzekering is vooral interessant voor wagens van twee jaar of ouder. De verzekerde klant start met een korting op zijn verzekeringspremie. Daarna daalt de prijs van de premie elk jaar met 5%.

Wat dekt een omniumverzekering eigenlijk?

Een omniumverzekering dekt de schade aan uw wagen aangericht door:
– brand, explosie of bliksem
-aanrijdingen met dieren
– hagel, overstromingen of andere natuurkrachten
– diefstal of poging tot diefstal
– vandalisme
-…

Uiteraard wordt ook de materiële schade die u zelf veroorzaakte aan uw wagen, vergoed.

Meer informatie over deze omniumverzekering met dalende prijs vindt u op pv.be of bij uw dichtstbijzijnde P&V agent.

“Hoe lang is mijn groene kaart geldig?”

Van zodra u de premie voor uw autoverzekering betaalt, ontvangt u een groene kaart. Betaalt u uw autopremie om de 3 maanden? Dan is uw groene kaart 3 maanden geldig. Betaalt u uw premie halfjaarlijks of jaarlijks, dan is uw kaart telkens geldig voor 6 of 12 maanden. Na elke betaling ontvangt u een nieuwe groene kaart.

“Wat is een franchise of vrijstelling?”

Of u met de schadevergoeding de auto laat herstellen, dat kiest u zelf. (foto istock)
Of u met de schadevergoeding de auto laat herstellen, dat kiest u zelf. (foto istock)

Raakte uw wagen bij een ongeval beschadigd? En is de schade aan uw wagen gedekt? Dan krijgt u van uw autoverzekeraar een schadevergoeding: om uw auto te herstellen, een andere te kopen of gewoon het geld bij te houden, dat kiest u zelf. Maar u betaalt bijna altijd zelf een stuk van het schadebedrag: de franchise of vrijstelling.

Hoe hoog of laag het bedrag van de vrijstelling is, kiest u bij het afsluiten van uw verzekeringscontract. Hoe hoger uw vrijstelling is, hoe lager de verzekeringspremie. En omgekeerd. U kiest zelf wat voor u het voordeligste is.

“Bestaat er een app waarmee ik mijn geparkeerde wagen terugvind?”

Met P&V Assist, een app van P&V, kunt u uw parkeerplaats met een simpele druk op de knop opslaan, een notitie bijvoegen (zoals het nummer van het parkeervak) en eventueel zelfs een foto toevoegen van een herkenningspunt vlakbij. Via Mijn voertuig, wordt u terug naar uw wagen geleid. Ticket alert waarschuwt u als u nog wat parkeergeld in de meter moet steken.

Bijstand, noodnummers, EHBO-tips, onderhoud wagen … 

Met P&V Assist, wordt u bij een ongeval na een simpele klik op de knop direct doorverbonden met uw bijstandscentrale. De app toont u ook de noodnummers in binnen- en buitenland, de eerste stappen bij een noodgeval, hij helpt u bij het invullen van het aanrijdingsformulier en nog veel meer.

Deze handige app is gratis voor klanten en niet-klanten van P&V. U kunt hem downloaden via www.pv.be of via de AppStore en Google Play.

Bereken hier uw premie voor een omnium bij P&V.

Lees ook: 5 heldere antwoorden op al jouw vragen over autoverzekeringen