Een erg gewilde, door ons geteste Outlander-versie, is de al sinds 2013 op de markt zijnde PHEV (Plug- in Hybrid Electric Vehicle). Deze milieuvriendelijke versie, die onlangs nog met een opfrisbeurt werd bedacht, wist de Mitsubishi-verkoop al bij al flink op te krikken. Sinds haar lancering in 2013 werden er wereldwijd om en bij de 150.000 Outlander PHEV’s verkocht.

In Europa zal nog in januari 2018 de kaap van 100.000 PHEV’s gerond worden. Qua elektrische mobiliteit is Mitsubishi met de Outlander PHEV, die uitpakt met 2 elektromotoren (1 voor en 1 achter) in combinatie met een verbrandingsmotor, niet aan zijn proefstuk toe.

Baanbrekend werk

Al sedert 1966 verricht de constructeur op dat vlak al baanbrekend werk. In menig opzicht lijkt de Outlander PHEV aan de buitenkant op de enkel met een verbrandingsmotor toegeruste uitvoeringen.

Mitsubishi Outlander PHEV: een stoer ogende én milieuvriendelijke SUV.

Het rooster daarentegen is verschillend, terwijl de bumpers en zijdorpels in koetswerkkleur zijn uitgevoerd. Zowel op de zijkanten als achteraan pronkt die uitvoering bovendien met PHEV-badges en heeft achteraan ledachterlichten. Eveneens kenmerkend voor deze milieuvriendelijke uitvoering zijn de extra gepolierde en daardoor aërodynamischere 18-duimse lichtmetalen wielen.

Opgewaardeerd interieur

Mitsubishi was er zich al snel van bewust dat de voor het interieur gebruikte materialen naar een hoger niveau getild moesten worden. Uit onderzoek bleek dat harde plastics  zoveel mogelijk uit het interieur geweerd moesten worden. Meteen springen nu de hoogwaardigere materialen in het oog. Het is weliswaar nog geen pracht en praal, maar het is zeker een verbetering ten opzichte van de vorige generatie. Van huis uit heeft de PHEV een zwart lederen interieur.

Al bij al is de kwaliteitsindruk van de Outlander PHEV dik in orde. Steunend op de Instyle-uitmonstering pakt de Outlander PHEV in serie al uit met goodies zoals onder meer een elektrisch verstelbare chauffeurszetel, zetelverwarming voorin, een automatische airco(2 zones), een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem.

Daarnaast bieden de voorzetels, die echter nog steeds een vrij korte zitting hebben, meer zijdelingse steun  Het van paddles voorziene, goed in de hand liggende multifunctionele stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar. In tegenstelling tot de versies met conventionele aandrijving, die 7 zitplaatsen bieden, is de Outlander PHEV er wel enkel als vijfzitter.

Hoog

Je zit omwille van het accupakket in de vloer vrij hoog in de Outlander PHE en bovendien net wat hoger dan in de andere versies. Doordat de 2 elektromotoren zich tussen de wielen bevinden en de accu’s netjes in de wagenbodem zijn ondergebracht, wordt er qua interieurruimte weinig of niets ingeleverd. Het koffervolume tekent voor 463 liter en kan mits neerklappen van de niet verschuifbare achterbank worden uitgebreid tot 1.625 liter.

Een flink opgewaardeerd interieur.

Niet onbelangrijk is ook dat de Outlander PHEV liefst 1.500 kg mag trekken en dat is zeldzaam voor een hybride. Voor zijn aandrijving doet de Mitsubishi Outlander PHEV een beroep op een benzinegestookte tweeliter-viercilinder  van 121 pk en dat in combinatie met twee elektromotoren (1 voor en  1 achter) van elk 60 kW/ 82 pk. De tweeliter-benzinestoker van 89 kW/121 pk is gekoppeld aan een 70 kW generator die beide elektromotoren voorziet en de vooras mee aandrijft.

Fictief normverbruik

Het gecombineerde maximumvermogen bedraagt 149 kW/203 pk. Het normverbruik – dat eerder fictief is – bedraagt 1,7 liter per 100 km ( C02-uitstoot: 41 gr/km). Wij noteerden op een gemengd parcours een verbruik van om bij de 8 liter per 100 km. In de tank gaat er maximaal 45 liter.

Wie echt zuinig wil rijden, zal bijgevolg veel moeten laden.  Op elektrokracht komt de Outlander PHEV maximaal 54 kilometer ver. Eens de elektrische energie opgebruikt, wordt de stilte wel regelmatig verstoord door de benzinemotor. Voor de 0-100 km/u-spurt volstaan 11 seconden en de topsnelheid is 125 km/u elektrisch ofwel 170 km/u.

Permanente elektrische vierwielaandrijving

Doordat de elektromotoren de 4 wielen aandrijven, beschikt deze Outlander-variant bijgevolg over permanente vierwielaandrijving. Dat systeem wordt door de producent Super All Wheel Control (S-ACW) genoemd. Dat doet hij niet middels een versnellingsbak, wél via een automatische koppeling en 1 vaste, lange overbrenging. Alles gebeurt automatisch waarbij de Outlander PHEV, die het stelt zonder klassieke startmotor en dynamo, zelf de meest efficiënte aandrijfmodus kiest.

Een dakspoiler mocht niet ontbreken.

Er zijn drie aandrijfmodi:  Pure EV, Series Hybrid en Parallel Hybrid. De 3 aandrijfmodi worden voortdurend aangewend en dat al naargelang de omstandigheden en dat geheel buiten de chauffeur om. Is het accuniveau te gering, dan zal de wagen automatisch naar de Parallel Hybrid-aandrijfmodus overschakelen zodra de snelheid  65 km/u bedraagt.

Energierecuperatie remmen

Merkwaardig is ook dat men middels flippers aan het stuur de keuze heeft uit 5 standen voor energierecuperatie bij het remmen.  Met het indrukken van de charge-knop kan extra accucapaciteit worden gegenereerd tijdens het rijden. Het accupakket kan middels 220 Volt-netstroom thuis worden opgeladen in 4 uur.

Kies je voor een snellader (Quick Charger) wordt al van huis uit geleverd – dan is het accupakket in 30 minuten al voor 80 procent gevuld. De vering van de Outlander PHEV is weliswaar heerlijk comfortabel, maar het hoge gewicht (1845 kg) in combinatie met een erg soepel afgesteld onderstel leiden wel tot enige koetswerkdeining.

Al bij al zet de Outlander PHEV er niet echt toe aan bochten aan elkaar te rijgen. Zoals je van een eigentijdse vierwieler mag verwachten, pakt ook de Mitsubishi  Outlander PHEV  uit met gangbare rijhulpsystemen zoals onder meer dodehoek-en voetgangersdetectie, grootlichtassistent, adaptieve cruise control en botswaarschuwing.

 

Aan de Mitsubishi Outlander PHEV hangt een prijskaartje van 47.540 euro.