Renault Alaskan etaleert zowel kracht als standing

108
De imposant ogende Renault Alaskan is er enkel met dubbele cabine.

De in Barcelona van de band lopende Renault Alaskan, bij ons gecommercialiseerd in de uitvoering dubbele cabine (5 zitplaatsen), is een pick-up met een laadvermogen van één ton. Na de succesvolle lancering in Latijns-Amerika is Renault ervan overtuigd dat de Alaskan ook in Europa goed zal scoren.

Met de commercialisering van de Alaskan bevestigt Renault zijn wereldwijde ambities op de pick-up-markt. Het pick-up- segment vertegenwoordigt inmiddels wereldwijd al meer dan een derde van het aantal ingeschreven bedrijfsvoertuigen en dat is goed voor jaarlijks vijf miljoen wagens.

Imposant uiterlijk én ruim interieur

Het front van de Renault Alaskan wordt gekenmerkt door een opvallende “neus” in combinatie met een breed, van chroomaccenten voorzien radiatorrooster met daarop het tegen een zwarte achtergrond geplaatst prominente logo.

Een hardtop met vergrendelbare achterklep is optioneel.

De “Pure Vision” led-koplampen, fungerend als groot-en dimlicht, onderstrepen op hun beurt de herkenbare lichtsignatuur. Het atletische profiel van de Alaskan wordt nog kracht bijgezet door de brede wielkasten met daarin lichtmetalen wielen van 16-of 18-duim. Bovendien zijn de koetswerkflanken getooid met tal van chroomaccenten. De 5,39 m lange, 1,85 m brede en 1,81 m hoge, vierwielaangedreven Alaskan etaleert met zijn forse afmetingen zowel kracht als standing. Dankzij de talloze conversiemogelijkheden weet de Renault Alaskan o.m. perfect in te spelen op de behoeften van professionals uit de bouwsector, de sector van het goederenvervoer en zelfs de medische sector. Daarnaast zijn er de particulieren op zoek naar een ruim voertuig dat tegelijk een royale laadbak en een hoog sleepvermogen biedt voor hun favoriete vrijetijdsbesteding en dat last but not least niet vies is van wat terreinwerk. ‘Zero Gravity’-zetels vooraan – geïnspireerd op NASA-technologie- zorgen voor een betere verdeling van de druk van het lichaam op het zitoppervlak om vermoeidheid tegen te gaan tijdens lange ritten. De voorzetels zijn verwarmbaar en de chauffeurszetel is in 8 richtingen elektrisch verstelbaar . Achterin beschikt men eveneens over voldoende bewegingsruimte.

Het interieur biedt tal van opbergvakken en dit o.m. in de portieren, de middenconsole en onder de achterbank. Vanaf het uitrustingsniveau “Foraker” geniet je van een automatische airco (2 zones ). In het midden van het dashboard prijkt een 5-duims groot driedimensionaal tft-kleurenscherm . Daarnaast is de Alaskan voorzien van zowel een 7-duims aanraakkleurenscherm voor het multimediasysteem als van een 360°-camera.

Een erg verzorgd én comfortabel interieur.

Vijfarmige achterwielophanging+ C-Channel-bevestigingssysteem

Met zijn vijfarmige achterwielophanging is de Alaskan één van de weinige pick-ups van massaconstructeurs die kan uitpakken met een architectuur welke doorgaans in het suv-segment wordt gebruikt. Zo zorgt de vijfarmige achterwiel ophanging onder meer voor een betere filtering van lawaai en trillingen. Het chassis met ladderframe, dat de Alaskan ontleent aan de Nissan Navara, draagt bij tot de prima terreincapaciteiten van deze pick-up. Het uiterst sterke chassis en de uitgekiende achterwielophanging tekenen voor een laadvermogen van meer dan een ton én een uitzonderlijk sleepvermogen van 3,5 ton. De ruim bemeten laadbak creëert bovendien een breed laadoppervlak van 2,46 m2. De laadbak biedt overigens een in dit segment unieke laadhulp in de vorm van zijn intelligent C-Channel”-bevestigingssysteem, dat de uitrusting veilig vasthoudt. Dit systeem bestaat uit drie rails op de drie zijden van de laadbak, alsook uit vier mobiele haken om allerlei ladingen op een eenvoudige, praktische en snelle manier vast te maken én op hun plaats te houden. De achterklep van de laadbak kan tot 500 kg dragen en vergemakkelijkt het in-en uitladen. Met een tildrempel van 81 cm boven de grond is de laadbak ook nog eens erg toegankelijk. Voorts is er een heel gamma aan accessoires om de lading in de laadbak te beschermen, vast te zetten en te schikken. Tot het gamma vrijetijds-en stijlaccessoires behoren o.m. verchroomde stijlstangen, dakstangen, dakkoffers, fietsdragers evenals een trekhaak. Tot het gamma accessoires om de laadbak te beschermen en in te richten behoren o.m. de hardtop met vergrendelbare achterklep, de laadbakafdekkingen evenals de laadbakorganizer om de laadruimte in te delen en op te splitsen in compartimenten.

2.3 dCi-motor

Voor de aandrijving van de Renault Alaskan zorgt een bekende krachtbron. Het betreft een in twee vermogensvarianten (160 en 190 pk ) te bekomen 2.3 dCi-vierpitter die ook weer te vinden is in het vooronder van de Nissan Navara. Deze zelfontbrander is in serie gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, al is tegen meerprijs ook een zeventrapsautomaat leverbaar. De van “twin turbo”-technologie voorziene 140 kW/ 190 pk-versie, goed voor een respectabel koppel van 450 newtonmeter (bij 1.500 t/m), tekent voor overtuigende prestaties. Zo volstaan 10,8 tellen voor de 0-100 km/u-sprint en is een (norm)verbruik van 6,9 liter diesel per 100 km voor de Alaskan-eigenaar belangrijker dan de top van 180 km/u. De Alaskan biedt voorts de keuze uit 3 rijmodi: tweewielaandrijving (2WD),vierwielaandrijving Hoog (4H)en vierwierlaandrijving laag (4LO).

Aan de Renault Alaskan 2.3 dCi-190 hangt een prijskaartje van 41.850 euro.