Het blijft Volvo voor de wind gaan. In de eerste 7 maanden van dit jaar steeg de verkoop met maar liefst 7,9 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Tegen 2020 wil Volvo, dat in handen is van het Chinese Geely, wereldwijd  zo’n 800.000 wagens verkopen.

Tussen 2019 en 2021 zal Volvo 5 elektrische wagens introduceren. Aan de top van het flink gestoffeerde gamma staan de berline S90, de break V90, de V90 Cross Country en de XC90. Onlangs maakten we kennis met de meest potente, dieselgestookte  S90-versie: de D5 4×4.

Krachtige look

De Volvo S90, opvolger van de S80, werd begin 2016  voor het eerst getoond ter gelegenheid van de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Volgens de producent was dat een bewijs van het engagement ten opzichte van de Amerikaanse markt op lange termijn én van het vertrouwen in een verdere groei van de verkoopcijfers de komende jaren.  Daarom besloot Volvo de S90 voor het eerst daar aan het publiek te tonen en om de bouw van de allereerste Noord-Amerikaanse Volvo-fabriek in Charleston aan te kondigen.

De Volvo S90 is een strak vormgegeven premiumberline.

Met de nieuwe S90 gaat Volvo de concurrentie aan met de Audi A6, de BMW 5-Reeks en de Mercedes-Benz E-Klasse. “We wilden iets helemaal nieuw introduceren in een vrij conservatief segment en dat middels een model dat gezag uitstraalt”, zegt Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design bij  de Volvo Car Groep. Kenmerkend voor de Volvo  S90 zijn onder meer de strakke lijnen welke typisch zijn voor het Scandinavisch design.

De verhoudingen zijn bovendien erg geslaagd en dit met dank aan de lange motorkap, het lage dak en de korte overhang voor- en achteraan. Kenmerkend voor het S90-front is het holle rooster als eerbetoon aan de Volvo P1800. Voorts verlenen de T-vormige ‘Thor’s Hammer’-lichten de S90, een krachtige ‘look’. Markant vormgegeven zijn ook de achterlichten, al zal dat allicht niet bij iedereen in de smaak vallen. Al bij al heeft Volvo met de S90 duidelijk een karaktervolle premiumberline in huis.

Luxueus interieur

Voor het interieur bouwde Volvo verder op het succes van de XC90. Bovendien werd daarbij de lat nóg hoger gelegd middels fraaie details op het nieuw vormgegeven dashboard en instrumentenpaneel. De constructeur verwijst daarbij  onder meer naar de verticale luchtelementen aan beide zijden van de Sensus-gebruikersinterface.

Al getuigt ook het interieur van een Scandinavisch (lees: zakelijk) design, het is niettemin beduidend luxueuzer dan dat van de S80. Er is bovendien gebruikgemaakt van nóg fraaiere materialen, waarbij leder, hout en koolstofvezel een hoofdrol spelen.

Kronkelberk

Bovendien is de afwerking voorbeeldig te noemen. Het interieur is al bij al een geslaagde combinatie van vernieuwende technologie en natuurlijke materialen die samen leiden tot  een aangename sfeer. Bij Volvo is men overigens enthousiast over de in het interieur aangewende houtsoorten, waaronder het zogeheten ‘Flame Birch‘, dat afkomstig is van de kronkelberk die men enkel in Noord-Europa aantreft.

Vóór de introductie van de nieuwe XC90 was de houtsoort nog nooit in een auto gebruikt. Het interieur van koolstofvezel is al net zo bijzonder. Daar waar veel fabrikanten het afwerken met een doorzichtige glanslak, besloot Volvo het mat te laten en dat teneinde het 3D-effect van de vezels te benadrukken. Het leder, het hout en de matte koolstofvezel zien er niet enkel goed uit, ze nodigen ook uit tot aanraken en zijn stuk voor stuk een voorbeeld van Scandinavisch vakmanschap.

Materialen zoals hout, leder en koolstofvezel zorgen binnenin voor een luxueuze sfeer.

Het bestuurdersgerichte denken achter het design valt op zodra je instapt. Het dashboard en de middenconsole zijn immers naar de bestuurder gericht, terwijl je je dankzij de laag gemonteerde zetels moeiteloos een passende zitpositie kan aanmeten. Achterin is er heel wat beenruimte, maar de hoofdruimte houdt voor flink opgeschoten lui houdt omwille van de aflopende daklijn evenwel niet over.

Potente oliestoker

Voor de aandrijving van de Volvo S90 wordt uitsluitend een beroep gedaan op viercilinders. De door ons gereden S90 D5 met in het vooronder een 173 kW/ 235 pk rijke tweeliter twin turbodiesel, in serie gekoppeld aan een Geartronic-achttrapsautomaat, weet de 0-100 km/u-sprint te klaren in 7 tellen en flirt op de Autobahn bovendien  met een top van 240 km/u.

Het normverbruik bedraagt 4,8 liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 129g/km. Het testverbruik daarentegen bedroeg 6,8 liter diesel.  Het samenspel tussen krachtbron en automaat is zonder meer voorbeeldig. In de rijmodus ‘Dynamic’ tekent de automaat voor snelle schakelacties. De S90 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met vooraan dubbele, driehoekige draagarmen en achteraan een multilink-constructie.

City Safety

In de ‘Dynamic’-stand, waarbij de stuurbekrachtiging wat afneemt en de adaptieve dempers een pittiger stand hebben, is de vierwielaangedreven en 4,96 m lange berline geenszins vies van bochtenwerk. De  modus ‘Comfort’ zorgt er samen met de luchtvering dan weer voor  dat rijcomfort in hoofdletters wordt geschreven. Behalve de City Safety-technologie die ervoor zorgt dat de wagen desnoods zelf automatisch afremt, voorziet de Volvo S90 onder meer ook in Pilot assist en Park Assist Pilot.

De achterlichtunits zijn markant vormgegeven.

Het eerste handhaaft automatisch de ingestelde snelheid of afstand tot de voorligger en stuurt zelfs zachtjes bij teneinde de wagen binnen de wegmarkeringen te houden. Pilot assist is, aldus Volvo, trouwens  een volgende stap naar geheel autonoom rijden, een domein waarin de fabrikant voorop wil lopen. Park Assist Pilot tenslotte detecteert of een parkeerplaats groot genoeg is en neemt het stuur over om de wagen zelf in te parkeren.

Aan de Volvo S90 D5 4×4 Geartronic hangt een prijskaartje van 56.350 euro.