Onlangs mochten we op weg met de nieuwe Ford Mondeo 2.0 Hybrid, die in het D-segment opereert. De nieuwe Mondeo is zonder meer een erg fraaie auto die bij ons wordt gecommercialiseerd als vierdeurs, vijfdeurs en break (Clipper).

Kenmerkend voor het uiterlijk van de jongste Ford Mondeo zijn het slanke zijprofiel, het prominentere trapeziumvormige radiatorrooster (à la Aston Martin), de extra gewelfde motorkap evenals de fijnere, met lasertechnologie bewerkte, adaptieve led-koplampen.

Deze laatste combineren ‘full led’-koplampen,die de helderheid van daglicht nabootsen, met het adaptieve koplampsysteem (Adaptive Front Lighting) dat de hoek en de intensiteit van de lichtbundel aanpast aan de rijomstandigheden.

Extra binnenruimte

Het interieur oogt minder opvallend. In vergelijking met de vorige Mondeo bleef de wielbasis (2,85 m) ongewijzigd, waardoor ook de jongste Mondeo-generatie zowel voor- als achterin aardig wat hoofd- en beenruimte biedt. De voorzetels kregen overigens een dunnere rugleuning, waardoor de achterinzittenden van nóg meer beenruimte genieten en dit zonder het comfort van de voorinzittenden aan te tasten. Nieuw zijn bovendien de multicontourzetels met unieke ‘Active Motion’-massagefunctie. Bijzonder fraai én overzichtelijk is het digitaal-analoog instrumentenbord.

De jongste Ford Mondeo pronkt daarenboven met een geavanceerde versie van het parkeerhulpsysteem, dat toelaat een voldoende grote parkeerplaats te zoeken én er achteruit in te rijden en dit ongeacht die parkeerplaats parallel met of haaks op de weg staat. Voorts ontbreekt in de Mondeo evenmin het SYNC2-systeem dat de bestuurder helpt om cruciale systemen in de wagen te bedienen door eenvoudige en natuurlijk gesproken commando’s. Zo kan je de interieurtemperatuur regelen met commando’s als bijvoorbeeld ‘Max AC’ om het interieur snel te laten afkoelen. Daarnaast beschikt de Mondeo zowel over een luchtkwaliteitssensor als een vochtigheidssensor.

Ook als hybrideversie

Vrij recent in het Mondeo-gamma is de bij ons enkel als vierdeurs verkrijgbare 2.0 Hybrid, zijnde de allereerste hybride die Ford in Europa commercialiseert. Recentelijk namen we de in het Spaanse Valencia gebouwde Ford Mondeo 2.0 Hybrid onder de testloep. Deze Mondeo-variant voegt een nieuwe dimensie toe aan de Mondeo-portfolio in Europa en bouwt daarmee voort op het succes van zijn Amerikaanse tegenhanger: de Ford Fusion Hybrid. Net zoals deze laatste gebruikt de Mondeo Hybrid de 3de generatie van Fords hybridesysteem (benzine/elektriciteit).

Twee elektromotoren

Het hybridesysteem maakt gebruik van twee elektromotoren: terwijl de ene de 1.999 cm³ metende viercilinder-benzinemotor (103 kW/140 pk) ondersteunt om de wielen aan te drijven, maakt de andere het mogelijk om de 1,4 kWh sterke lithium-ionaccu, gemonteerd achter de achterzetels, regeneratief op te laden. Het hoogspanningssysteem werd ontworpen volgens de normen die ook gelden voor de conventionele motoren en transmissies van Ford. De combinatie van sequentiële indirect ingespoten tweeliter-benzinestoker met Atkinsoncyclus enerzijds en de elektromotoren anderzijds levert een totaal vermogen van 138 kW/187 pk op.

Het gemiddeld brandstofverbruik komt neer op 4,2 liter per 100 km, hetgeen overeenkomt met een C02-uitstoot van 99 gram per kilometer. Voor de overbrenging zorgt een door Ford ontwikkelde Continu Variabele Transmissie(CVT) en sturingssoftware. De Ford Mondeo Hybrid werkt overigens zonder aandrijfriemen, hetgeen de weerstand van de motor aanzienlijk beperkt.

Opbergmogelijkheden troef

De airco wordt elektrisch aangedreven, net als de koeling van de motor en de vacuümsystemen. De hybridemotor vergt overigens geen specifieke handelingen ten opzichte van de conventionele benzine- of dieselmotoren. Meteen opvallend is de stilte in het interieur. In elektrische modus haalt de Mondeo Hybrid een top van 135 km/u. Wordt het maximumvermogen aangesproken, dan is een bij ons illegale top van 187 km /u te realiseren. Voor de 0-100 km/u volstaan bovendien 9,2 seconden.

Meteen opvallend is de
stilte in het interieur

Opbergmogelijkheden biedt het interierur in voldoende mate. Ten opzichte van de andere Mondeo-uitvoeringen moet de Hybrid gelet op het accupakket wel 50 liter laadruimte inleveren, wat zijn laadvolume op 383 liter brengt. Bovendien is de koffer gelet op de smalle opening minder goed toegankelijk. Voorts bedraagt de inhoud van de brandstoftank 53 in plaats van 62,5 liter. Standaard is de Mondeo Hybrid voorzien van 7 airbags (incl.knieairbag) en zijn – weliswaar tegen meerprijs – ook nog eens tal van geavanceerde rijhulpsystemen leverbaar. Als eerste Europees Ford-model dat gebruik maakt van het CD-platform, is de nieuwe Mondeo niet weinig trots op zijn geïntegreerde meerpuntsophanging achteraan. Deze draagt in niet geringe mate bij tot de mooi gecontroleerde wegligging én een stiller interieur.

In alle rust de weg op

Sturen is ook bij de Ford Mondeo Hybrid, ondanks de 16-duims velgen en Michelin Engergy Saver-rubber in de maat 215/60R-16, nog altijd een genot. Zo reageert de Ford Mondeo Hybrid, profiterend van een voorbeeldige veer- en demperafstelling, uiterst precies op de imput, hetgeen een veel vertrouwen opleverend stuurgevoel biedt. Even wennen is het ook bij deze hybride aan het wat artificiële remgevoel, al is de vertraging zelf dik in orde. Voorts is dit Mondeo-model één van de stilste en meest comfortabele auto’s in zijn segment.

Het prijskaartje

Aan de Ford Mondeo 2.0 Hybrid hangt een prijskaartje van 32.710 euro.