MITSUBISHI SPACE STAR: handelbaarheid, comfort en zuinigheid

152
De 865 kg wegende Mitsubishi Space Star 1.2 CVT: een compacte en voorspelbaar op de weg liggende B-segmenter.

In het B-segment is Mitsubishi behalve door de Attrage ook vertegenwoordigd middels de Space Star, een model dat eigenlijk “Mirage” had moeten heten maar uiteindelijk in Europa als Space Star wordt gecommercialiseerd. Verwar de vijfdeurs Space Star evenwel niet met de midi-mpv uit het C-segment, een model dat van 1998 tot 2006 in productie was.

Mitsubishi verwacht heel wat van de in Thailand gebouwde Space Star. Het B-segment geldt vandaag de dag immers als één van de belangrijkste componenten van de Europese automarkt. Nu de emissienormen alsmaar strenger worden, neemt in Europa de vraag naar milieuvriendelijke auto’s gestaag toe. Net om aan die verwachtingen tegemoet te komen lanceerde Mitsubishi de Space Star, welke zich onderscheidt door erg lage verbruiks-en C02-waarden. Qua aërodynamica stonden de Space Star-ontwerpers voor een grote uitdaging. Hoe langer een koetswerk, des te gemakkelijker het is om de luchtstroom te geleiden en bijgevolg de luchtweerstandscoëfficiënt(Cx)te beperken. Niettemin zijn ze met verve geslaagd in hun opdracht. Zijn windvriendelijk karakter(Cx van 0,27) dankt de Space Star o.m.aan zijn druppelvormige koets met een grotere spoorbreedte vooraan dan achteraan, de geoptimaliseerde vorm van het voorbumperschild, evenals aan de naar achter toelopende daklijn(incl.dakspoiler). Aangezien een gewichtsverlaging met 10% een daling van het verbruik en de uitstoot met 6,5 procent kan opleveren, was het voor de fabrikant duidelijk dat het Space Star-platform beduidend lichter moest zijn dan het gemiddelde van het B-segment. Het aanwenden van dure materialen was-gelet op het kostenplaatje-evenwel uitgesloten.Voor het koetswerk wordt gebruik gemaakt van geavanceerde panelen in hoogwaardig staal en dit resulteerde in een aanzienlijke gewichtsverlaging. T.o.v. de Colt, het vorige Mitsubishi-model in het B-segment, is het gewicht met ongeveer 120 kg gedaald.

Ruim vanbinnen.
Ruim vanbinnen.

Veel interieurruimte

Ondanks kleinere afmetingen biedt de 3,79 m lange, 1,66 m brede en 1,50 m hoge Space Star ongeveer evenveel interieurruimte als de Colt. Hetzelfde kan trouwens ook gezegd worden van het laadvolume dat met 235 liter dat van de Colt(214 liter)overtreft. Gezien zijn compacte afmetingen diende de Space Star over een moduleerbare bagageruimte te beschikken. Daarom is hij toegerust met een asymmetrisch deelbare(60/40) en best riante achterbank.De voorzetels zitten comfortabel, maar mochten wel wat meer zijdelingse steun bieden.Het dashboard is vrij eenvoudig van opzet met een instrumentarium dat prima afleesbaar is en dat naast de gebruikelijke snelheidsmeter en toerenteller eveneens een ecometer omvat. De bouwkwaliteit stelt niet teleur en de bediening is erg eenvoudig.Het stuur voelt goed aan, maar is wel enkel in de hoogte verstelbaar. De meest complete uitrusting is voorbehouden aan de Space Star 1.2 “Intense” die standaard o.m. voorziet in een leren stuur en versnellingspookknop,een automatische airco,een licht-en regensensor,elektrisch bediende ruiten,mistlampen en 15-duims lichtmetalen wielen geschoeid met 175/55R-rubber. Opvallend en zeker te waarderen bij de nieuwe Space Star is het prima uitzicht op de weg. Doordat de A-stijlen zich dichter bij de bestuurder en voorpassagier bevinden en de gordellijn vooraan vrij laag begint , heeft men een uitstekend zicht zowel naar vóór als opzij.Als praktische auto,ontworpen voor woon-werkverkeer, geniet de Space Star daarbovenop nog van een draaicirkel van slechts 4,6 meter.Dat vertaalt zich in de praktijk in een heerlijk wendbaar autootje, daarbij geholpen door de elektrisch bekrachtigde, lichte besturing. De Mitsubishi Space Star is leverbaar met twee natuurlijk ademende driecilinder-benzinemotoren: 1.0/71 pk en 1.2/80 pk. Beide indirect ingespoten motoren zijn in serie gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak, al kan de Space Star 1.2 tegen meerprijs (+ 1.000 euro) ook verkregen worden met een CVT-transmissie, hetgeen het geval was bij de testwagen. De CVT vormt in de Space Star al bij al een prima span met de 1.193 cm3 metende driepitter goed voor een hoogste koppel van koppel van 106 newtonmeter(bij 4.000 t/m). Versnellen vanuit stilstand naar 100 km/u neemt bij de Mitsubishi Space Star 1.2 12,8 seconden in beslag en dat is veel belangrijker dan de mogelijks te realiseren top van 173 km/u. Een dikke meevaller is het brandstofverbruik.Gemiddeld verstookt de driepitter maar 4,3 liter per 100 km, hetgeen overeenkomt met een C02-uitstoot van 99 gram per kilometer. De Mitsubishi Space Star heeft een voor dit segment bekende ophanging: Mc Pherson veerpoten vooraan en een op schroefveren rustende torsieas achterop.Het onderstel is al bij al behoorlijk soepel met een vrij zachte vering en een adequate demping. In(te)snel genomen bochten reageert de Space Star met een voorspelbaar onderstuur,al mag het duidelijk zijn dat je dit autootje niet koopt omwille van zijn dynamische rijhoedanigheden. Zijn grootste troeven zijn handelbaarheid, comfort en niet in het minst zijn zuinig omspringen met de brandstof.

Aan de Mitsubishi Space Star 1.2 “Intense” CVT hangt een prijskaartje van 16.140 euro.