Mazda3: compacte middenklasser met geslaagd design

288
De fraai vormgegeven Mazda3 hatchback.

De Mazda3, verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback en sedan, opereert in het C-segment dat zowat 25 procent van de Europese personenwagenmarkt vertegenwoordigt . Van de Mazda3 rolden er inmiddels al meer dan 4 miljoen stuks van de band.

Bij de “Auto van het Jaar 2014”-verkiezing eindigde de Mazda3 op een verdienstelijke 4de stek, na de Citroën CD4 Picasso,de Tesla Model S,de BMW i3 en winnaar Peugeot 308. Goed om weten is dat de Mazda3, sinds zijn lancering inmiddels al meer dan 150 prijzen in de wacht wist te slepen. Zo ook de “Red Dot Award Product Design 2014” toegekend omwille van het geslaagde design van Mazda’s compacte middenklasser. Als test-Mazda3 opteerden we recentelijk voor de 1.5 SkyActiv-D hatchback. Het imposante front met gepronceerd rooster in vleugelvorm moet er samen met de brede heuplijn en dito wielkasten op wijzen dat er met de Mazda3 geenszins te spotten valt. De Mazda3 sedan pakt bovendien uit met een sterk oplopende gordellijn. Al bij al weet de Mazda3 hatchback al bij de eerste blik de zintuigen te prikkelen. En is het een wagen die meteen de aandacht naar zich toe trekt. Deze aantrekkingskracht is,aldus de Japanse producent, het gevolg van het “Kodo”(Ziel van Beweging)-design geïnspireerd op de schoonheid en de kracht van de natuur. Bij het Kodo-design staat beweging centraal. Vandaar ook het ritmische verloop van de karakterlijnen. De compacte exterieur-uitstraling van het Kodo-design heeft ook zo zijn voordelen voor het interieur.Zo bieden de grotere breedte en wielbasis de mogelijkheid om veel interieurruimte te creëren. Het interieur ziet er met zijn mooie materialen al bij al ook anno 2016 prima uit. Het is bovendien opgedeeld in zones, met een doelgerichte cockpit voor de bestuurder en een uitnodigend, open passagierscompartiment. Het bestuurdersgedeelte wordt o.a. gekenmerkt door een laag geplaatst dashboard en eenvoudig te bedienen bedieningselementen. Centraal op het overzichtelijke dashboard prijkt een 7-inch multimediascherm. Middels een grote, ronde knop op de middenconsole kunnen o.m. de radio en de navigatie worden ingesteld. Het met leder beklede driespaaks , in hoogte en diepte verstelbare stuur, ligt goed in de hand. De Mazda3 hatchback biedt een koffervolume dat al naargelang de opstelling van de achterbank varieert van 364 tot 1.263 liter en ook het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit.

Een erg verzorgd interieur.
Een erg verzorgd interieur.

Ginza

Voorzien van de speciale hatchbackversie “Ginza” biedt de Mazda3 o.m. erg fraaie donkere lichtmetalen 18-duims wielen, mistlampen voorin, een automatische airco(2 zones),een cruise control,een zwarte leder/suède- binnenbekleding, een licht-en regensensor, bi-xenon-koplampen evenals een achteruitrijcamera. De Mazda3 modeljaar 2017, goed voor de maximumscore van 5 sterren bij de Euro-NCAP-crashtests, biedt bovendien tal van veiligheidsitems zoals o.m. Smart City Brake Support, Forward Obstructuion Warning en Lane Departure Warning. In tegenstelling tot de concurrenten die een groot aantal dieselmotoren leveren, kiest Mazda in zijn 3-Reeks voor slechts 2 oliestokers: een 1,5 liter(105 pk) en een 2,2 liter(150 pk). Onlangs reden we de Mazda3 hatchback met in het vooronder de 77 kW rijke 1,5 liter zelfontbrander, die we ook aantreffen onder de motorkap van de Mazda2 en de Mazda CX-3. Het betreft een 1.499 cm3 metende vierpitter, voorzien van een turbo met variabele geometrie. Kenmerkend voor de aan de Euro VI-emissienorm beantwoordende zelfontbrander is de erg lage compressieverhouding van 14,8:1. Zulks verhoogt de motorefficiëntie en verlaagt aldus het brandstofverbruik.De vierpitter toont zich alvast een stille én soepele motor gezegend met een mooie vermogensopbouw. De fabrikant is niet weinig trots op de zogeheten “Natural Sound Smooth”-technologie, welke geluiden en trillingen aanzienlijk terugdringt. Het komt er in de praktijk op neer dat je vrijwel niet hoort dat je met een diesel op pad bent. In serie is de krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak welke een prima span vormt met de oliestoker, goed voor een hoogste koppel van 270 Nm(bij 1.400 toeren). De zesbak schakelt zowel snel als nauwkeurig, daarbij geholpen door een goed te doseren koppeling. De prestaties van de Mazda3 hatchback 1.5 SkyActiv-D stellen niet teleur. Standaard voorzien van een stop-startsysteem stelt de oliestoker zich tevreden met een normverbruik van slechts 3,8 liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 99 gram per kilometer. Voor de 0-100 km/u-spurt volstaan 11 tellen en desgewenst is op de Autobahn een piek van 185 km/u waar te maken. De Mazda3 vijfdeurs is voorzien van van het lichte Skyactiv-chassis en brengt slechts 1.185 kg op de weegschaal. Door zijn innovatieve, superstijve lichtgewichtkoetswerk geldt de Mazda3 hatchback overigens als één van de lichtste modellen in het C-segment. De elektrisch bekrachtigde besturing is ook nog eens erg direct én precies,waardoor de aangedreven wielen duidelijk aangeven wat er gebeurt. De wielophanging omvat zoals voorheen Mc Pherson-veerpoten vooraan in combinatie met een fraaie multilink-constructie achterop. Dat alles resulteert in een onder alle omstandigheden voorspelbaar weg-en bochtgedrag.(RH)

Aan de Mazda3 hatchback 1.5 SkyActiv-D “Ginza” hangt een prijskaartje van 25.245 euro.