Alcoholvrije bieren zitten in de lift: 40 procent van de Belgische brouwers heeft al alcoholvrije variant in het aanbod

Terwijl de totale Belgische bierconsumptie over een periode van tien jaar met bijna een vijfde is afgenomen, groeit de aandacht voor alcoholvrije bieren bij consument én producent. 40 procent van onze brouwerijen heeft vandaag al alcoholvrije bieren in het assortiment, nog eens zoveel plannen dat te doen. “Alcoholvrije bieren openen voor onze brouwerijen heel wat nieuwe markten”, klinkt het bij de vzw Belgische Brouwers.

Wie vandaag het Belgian Beer Weekend in Brussel bezoekt, zal het ongetwijfeld merken. Alcoholvrij is populair. 100 van de 1.600 bieren die momenteel in België gemaakt worden, bevatten geen alcohol. Uit een bevraging van vzw Belgische Brouwers blijkt dat al 40 procent van de brouwerijen alcoholvrij of alcoholarm bier aan hun assortiment heeft toegevoegd. Door de dalende bierverkoop, zo’n 20 procent minder over de voorbije tien jaar, gingen de afgelopen drie jaren meer brouwerijen dicht dan er nieuwe openden. In 2022 telde ons land 430 brouwerijen, momenteel zijn het er 399. Ondanks alles blijft België wel een belangrijke speler in de wereldwijde bierindustrie. Feit is dat alcohol en bijgevolg de gehele sector tegenwoordig regelmatig onder vuur ligt. De waarschuwing ‘Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’, die bij reclame voor bieren staat, dringt na al die jaren misschien door bij het brede publiek. “De waarheid in die slogan staat buiten discussie, maar in het huidige debat wordt echter elke vorm van alcoholgebruik over dezelfde kam geschoren en dat kan niet”, stelt Krishan Maudgal, directeur van vzw Belgische Brouwers.

Uitbreiding markt

Steeds meer brouwerijen surfen daarom mee op de trend van de alcoholvrije bieren. Zo lanceerde brouwerij Lindemans deze week nog een tweede alcoholvrij bier: de Pecheresse 0,0%, een alcoholvrije versie van hun fruitbier met perzik. “De eerste reacties op onze Kriek 0,0% waren zeer lovend”, vertelt Dirk Lindemans, die ondertussen al de zesde generatie vormt in de bekende bierfamilie. “We merken dat er een bepaalde groep consumenten is die daar echt op gewacht heeft. Mensen zijn steeds vaker bezig met sport en gezondheid, voor alcohol is nog maar een heel kleine plaats voorzien. Vooral jongere generaties zijn duidelijk op zoek naar alcoholvrije varianten. Door de dalende populariteit van alcohol hebben niet alleen de brouwers het moeilijk, ook de horecasector ervaart de impact. Daarom moeten we samen op zoek naar alternatieven zodat we ons kunnen wapenen voor toekomstige uitdagingen. Het onderzoek naar goeie brouwprocessen voor alcoholvrije bieren kost heel wat, maar we moeten het zien als een goede investering in onze toekomst, in onze zevende generatie. En alcoholvrije bieren openen ook heel wat nieuwe markten. De meeste mensen zijn in het begin vaak kritisch en afwachtend tegenover alcoholvrij bier. Dat kunnen we zeker snappen, want het brouwen van alcoholvrij bier brengt wel wat uitdagingen met zich mee.” Dat alcoholvrije bieren brouwen niet evident is, weet ook Lander De Pourcq van de vzw Belgische Brouwers. “Alcoholvrij bier op vat vraagt bovendien extra zorg om het goed te kunnen bewaren en kan enkel onder bepaalde omstandigheden geserveerd worden. Wanneer men niet goed oplet, kan er immers toch fermentatie ontstaan en alcohol gevormd worden. Daarom zijn er slechts weinig merken die hun alcoholvrije versie op vat aanbieden, zoals Cristal dat sinds april wel doet.”

Dezelfde volle smaak

Bier zonder alcohol brouwen, vraagt dus veel innovatie van de Belgische brouwers. “De afgelopen jaren zagen we de kwaliteit van alcoholvrije bieren verbeteren door allerlei nieuwe methodes”, vervolgt Dirk Lindemans. “Men gebruikt onder andere membraanfiltratie om de alcohol uit het bier te filteren, maar omdat wij lambiekbieren brouwen, waarbij er sprake is van spontane ingisting en je het bier een jaar moet laten rijpen, is die membraanfiltratie heel moeilijk en ook bijzonder duur. Daarom zochten we een andere aanpak. In de microflora van het Pajottenland ontdekten we na veel experimenteren specifieke fermenten die geen alcohol produceren. Die hebben we getest en toegevoegd aan het brouwsel met verder exact dezelfde grondstoffen als bij het gewone bier. Zo slagen we erin een alcoholvrije variant te brouwen die heel dicht aanleunt bij de smaak van lambiekbier, een alcoholvrije lookalike om het zo te zeggen.” Dankzij deze nieuwe brouwtechnieken evenaren deze bieren steeds vaker hun alcoholhoudende tegenhangers. “Het belangrijkste voor ons is dat we dezelfde volle smaak van ons fruitbier kunnen vasthouden en geen aroma’s verliezen. We willen met onze 0,0% dezelfde kwaliteit aanbieden als bij het origineel.” En dat lukt vooralsnog behoorlijk goed. Op de World Beer Awards 2025 in Londen in augustus behaalde Lindemans Kriek 0,0% goud in de categorie ‘beste Belgische alcoholvrije variant’. Een bewijs dat het vele onderzoek van brouwerijen loont.

“Het is een hele zoektocht om dezelfde smaak te evenaren als het gewone bier”

Perspectief

Volgens onderzoeksbureau IWSR, wereldwijd marktleider in data over de alcoholische drankindustrie, zal het volume alcoholvrije bieren groeien met gemiddeld 7 tot 9 procent per jaar. De federatie van Belgische brouwers ziet die trend de komende jaren ook mooi doorzetten in ons land. “Volgens onze bevraging overweegt nog eens 40 procent van de brouwerijen om hun gamma in de nabije toekomst uit te breiden met een alcoholvrije variant, naast de 40 procent van de brouwerijen die dat nu al doet”, zegt Lander De Pourcq. Ook brouwerij Lindemans ziet de toekomst positief. “Onze alcoholvrije bieren zijn momenteel alleen verkrijgbaar bij drankenhandelaars en horeca en we zien dat ze daar goed in de smaak vallen. Volgend jaar volgt de uitbreiding naar de supermarkt. Verdere concrete plannen zijn er nog niet. We mogen de markt ook niet verzadigen met alcoholvrije fruitbieren. Nu we de techniek voor even smaakvolle alcoholvrije bieren ontwikkeld hebben, houdt niets ons tegen om in de toekomst ons gamma nog verder uit te breiden. Alcoholvrije bieren passen perfect in het hedendaagse landschap, maar we kunnen met zekerheid zeggen dat bieren mét alcohol nooit zullen verdwijnen”, besluit Dirk Lindemans. (Camille Jonckheere)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier