Illustration picture shows the building of the regional Antwerp Airport, operated by French company Egis, in Deurne, Thursday 04 May 2023. The airport is summoned by the Public Prosecutor. In particular, the alleged expansion of the airport in agricultural areas will be on the table in court. BELGA PHOTO JONAS ROOSENS

Dagelijks 23 privéjets op Vlaamse luchthavens

Op de drie Vlaamse regionale luchthavens landen of vertrekken elke dag 23 privéjets. In Antwerpen vertegenwoordigen ze 16% van de vliegbewegingen. De regionale luchthaven van Antwerpen (Deurne) telde vorig jaar 5.214 vliegbewegingen van privéjets, op Oostende-Brugge waren dat er 1.127, op Kortrijk-Wevelgem 2.192. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Bogdan Vanden Berghe (Groen) opvroeg bij Vlaams minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). “Dat komt neer op 23 landende of vertrekkende privéjets per dag”, duidt Vanden Berghe. “De Vlaamse regering subsidieert die pleziervluchtjes met miljoenen belastinggeld terwijl je als gewone sterveling aan de bushalte kan staan wachten tot je erbij neervalt. Vorig jaar liepen de subsidies voor de regionale luchthavens al op naar 14 miljoen euro. Daar komt met het geïntegreerd investeringsplan van minister De Ridder de komende drie jaar nog minstens 25 miljoen euro bovenop, waarvan 15 miljoen rechtstreeks naar Antwerp Airport gaat. Het is enkel en alleen door dit belastinggeld dat deze luchthaven nog niet failliet is. De meest recente kostenbatenanalyse voor Deurne adviseert onmiddellijke sluiting en hetzelfde geldt voor Kortrijk. Elke politicus met een beetje gezond verstand zou de geldkraan al lang dichtgedraaid hebben. Dat zou beter zijn voor de overheidsfinanciën én voor het klimaat. Op vier uur tijd stoot een miljonair met zijn privéjet ongeveer evenveel CO2 uit als een gemiddelde persoon in de Europese Unie in een volledig jaar”, besluit Bogdan Vanden Berghe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier