Nu de echt zomerse temperaturen eventjes uitblijven, zoeken veel kusttoeristen het vertier net iets hoger dan het strand: op de zeedijk. Daar zijn sinds enkele jaren de elektrische brommertjes en quads bijzonder populair bij de jongsten, maar de snelheid ervan is soms een doorn in het oog van wandelaars, terrasklanten of fietsers. Er zijn regels, maar die worden al te vaak in de zeewind geslagen, als ze al gekend zijn. Wij gingen op pad met de politie in Middelkerke.
(Door Laurens Kindt)
“Waar ze mogen rijden? Een beetje overal, zeker?” Terwijl haar zonen Daan (11) en Sepp (9) op hun elektrische brommertjes rondscheuren aan het casino in Middelkerke wordt moeder Ellen door een inspecteur van de Middelkerkse verkeerspolitie aangesproken. “Neen, mevrouw, toch niet”, legt de politieman rustig uit. “Ziet u dat bord, daar? Dat betekent ‘einde van de voetgangerszone’. Daar mogen ze niet voorbij”, klinkt het. Een nieuwigheid voor Ellen, die met haar man Bart en tante Vicky vanuit de Kempen naar de kust is gekomen. “Dat wist ik niet”, zeggen ze nog een tweede keer wanneer de vriendelijke politieman hen zegt dat een helm in principe niet verplicht is. Daan en Sepp dragen er wel ééntje. “Zelf meegebracht, alles voor de veiligheid”, zegt Ellen.
Oneerlijke concurrentie van cowboys
Hun onwetendheid illustreert hoe het aan de kust – zeker op drukke, zomerse dagen – verkeerd kan gaan. Op een strook van amper enkele meters breed flaneren wandelaars, staan terrassen, rijden traditionele billenkarren, komen toeristen van het strand en… scheuren sinds enkele jaren ook kinderen – vaak zonder enige rijervaring – rond met elektrische quads en brommertjes. Dat is niet zonder gevaar. In 2023 kwam een vierjarig jongetje uit Duitsland om het leven toen zijn e-quad kantelde en de jongen het gevaarte op zich kreeg. Een jaar later sloot Oostende met alle verhuurders een charter af. Sindsdien mogen kinderen pas vanaf 5 jaar met een e-quad rijden, 7 jaar voor een elektrische brommer. De snelheid wordt begrensd op tien kilometer per uur en alle kinderen moeten vooraf een proefje afleggen om aan te tonen dat ze op tijd kunnen remmen en goed rondkijken.
“Die elektrische go-carts gaan niet bijzonder snel, maar kunnen bij een botsing wel zware verwondingen veroorzaken”
Spoedarts Jan Delvoo
Ook in Koksijde is er ondertussen zo’n charter, maar dat zijn de principes. De realiteit is iets anders. “Heel wat verhuurbedrijven zijn de voorbije jaren overgenomen door mensen die geen affiniteit met de branche hebben”, klinkt het bij verhuurder Fun On Wheels in Oostende. “Die cowboys houden zich niet aan de regels. Ze bieden geen helm aan, hun brommers rijden veel te snel, ze leggen amper iets uit aan die kindjes. Dat is oneerlijke concurrentie voor ons, maar het is ook gewoon gevaarlijk”, klinkt het.
Zware verwondingen
Dat beaamt ook spoedarts Jan Delvoo van het AZ West in Veurne. “Elk jaar opnieuw zijn er ongevallen met go-carts, vaak elektrische. Ze gaan niet bijzonder snel, maar kunnen bij een botsing wel zware verwondingen veroorzaken. Vooral oudere voetgangers, die moeilijker op tijd kunnen uitwijken, lopen hierbij risico. Ook de gebruikers zelf lopen natuurlijk risico. Mensen beseffen te weinig dat een dun laagje zand al genoeg kan zijn om in een bocht de controle te verliezen. Als de gebruiker dan geen helm draagt, kunnen de gevolgen zwaar of zelfs fataal zijn”, zegt de arts.
Terug naar Middelkerke, waar de politie net opa Marc uit Zwevegem aanspreekt. Kleinzoon Loïc (10) is de verkeersagent net voorbijgescheurd, zonder helm en aan een snelheid die duidelijk minstens dubbel zo hoog ligt als de getolereerde tien kilometer per uur. “Ik weet het”, zucht Marc. “Ik vind het zelf ook gevaarlijk. Van mijn acht kleinkinderen is hij de enige die van zijn ouders met zo’n ding mag rijden. Maar ik hou toch altijd een beetje mijn hart vast”, geeft hij toe.
Ietwat zenuwachtig legt de jobstudent van het verhuurbedrijf waar Loïc zijn brommertje haalde aan de politie uit dat hij wel degelijk alle nodige info gaf. “De voorrem, de achterrem, voorzichtig gas geven. Niet in het zand of rond de fonteintjes rijden. En wie om een helm vraagt, krijgt er eentje”, klinkt het.
Op de vraag hoe snel zijn brommertjes mogen rijden, moet de jobstudent evenwel het antwoord schuldig blijven. “Maar we begrenzen die met een speciale sleutel. Alleen hebben we één brommertje waarbij de begrenzer telkens los schiet door de trilling bij het rijden”, zegt hij. Aan de fonkeling in de ogen van Loïc is duidelijk te zien dat hij niet toevallig voor dat brommertje koos. “Maar dat de politie hem aansprak, heeft duidelijk indruk gemaakt. Hij rijdt veel trager. Alsof zijn batterij plat is”, knipoogt opa Marc. “Wij willen geen spelbreker zijn, maar iedereen moet zich veilig voelen op de zeedijk. En dat begint bij wederzijds respect en een beetje gezond verstand”, klinkt het bij de politie.
Wat zegt de wet?
Elektrische brommertjes of quads die verhuurd worden op de zeedijk, worden aanzien als zogenaamde ‘elektrische voortbewegingstoestellen’. De snelheid moet dan ook beperkt worden tot een aanvaardbare snelheid binnen die zone, waar in principe maximum 6 kilometer per uur mag gereden worden. Een zekere tolerantiemarge in acht genomen, is dat in de meeste kustgemeenten tien kilometer per uur. De e-quads en e-brommers mogen enkel bestuurd worden op de zeedijk of in daartoe voorziene zones binnen de voetgangerszone, maar nooit op de openbare weg. Daar worden die toestellen aanzien als e-step en moet je minstens 16 jaar oud zijn. Wanneer kinderen dus te ver rijden en zich plots op de openbare weg bevinden, zijn ze in overtreding. In principe kan de politie een proces-verbaal opstellen ten aanzien van de minderjarige – al treedt men doorgaans enkel sensibiliserend op. Ouders blijven aansprakelijk voor hun kinderen en dienen een oogje in het zeil te houden. Veroorzaken kinderen schade of een ongeval op de openbare weg met een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, dan is het mogelijk dat je familiale verzekering hiervoor niet tussenkomt.