© Getty Images

Ombudsdienst slaat alarm over Mijn VerbouwPremie

De vele wijzigingen in de voorwaarden voor Mijn VerbouwPremie belemmeren de Vlaamse Ombudsdienst om klachten te kunnen aanpakken. “Zo kunnen wij onze rol van bemiddelaar niet uitoefenen.”

De Vlaamse Ombudsdienst ontving dit jaar al 260 klachten over Mijn VerbouwPremie, de premie die we kunnen aanvragen voor renovatie en energiebesparende investeringen. In 2024 ging het om 291 klachten, het jaar daarvoor over 149. De Vlaamse regering kondigde vorige maand wijzigingen aan in de voorwaarden voor Mijn VerbouwPremie, die zullen ingaan op 1 januari 2026. De voorwaarden wijzigden ook al op 1 januari 2025 en 1 juli 2025.

“Tot nu toe zien we geen grote stijging in het aantal klachten, maar we krijgen af en toe wel een noodkreet van iemand die merkt dat hij of zij geen premie meer zal kunnen krijgen voor lopende werken terwijl die daar wel op gehoopt had”, zegt Anneleen Vandenbempt van de Vlaamse Ombudsdienst. “De vele wijzigingen in de voorwaarden, driemaal op een jaar tijd, zijn voor de Vlaamse Ombudsdienst een belemmerende factor om klachten te kunnen aanpakken. Hierdoor kunnen we onze rol van bemiddelaar niet uitoefenen.”

Geen premies

De Vlaamse Ombudsdienst geeft een concreet voorbeeld van iemand die zijn premieaanvraag indiende in december 2024. “De voorwaarden veranderen een eerste maal op 1 januari 2025. De dienst Mijn VerbouwPremie slaagt er niet in om de aanvraag binnen de zes maanden te behandelen door de grote piek in het aantal aanvragen van december 2024, waardoor de afwijzing pas volgt in juni 2025. Iedere aanvrager krijgt de mogelijkheid om in beroep te gaan, dus deze aanvrager doet dat. Het beroep wordt pas behandeld in augustus 2025 en pas dan krijgt de aanvrager het advies om een nieuwe aanvraag in te dienen. Maar intussen zijn de voorwaarden een tweede keer gewijzigd, waardoor deze aanvrager geen enkele premie meer kan ontvangen.”

Overgangsmaatregelen

De overheidsdienst Wonen in Vlaanderen bevestigt dat de doorlooptijden momenteel langer zijn. “Dit komt door de grote toevloed aan aanvragen door de opeenvolgende wijzigingen”, zegt woordvoerder Dorien Van Cauwenberge. “Ondertussen zijn er maatregelen genomen om de doorlooptijd in te korten.” In een reactie zegt Vlaams minister van Wonen Melissa Depraetere (Vooruit) dat ze begrip heeft voor de vragen van de mensen die momenteel aan het verbouwen zijn. Tegen eind deze maand wil ze overgangsmaatregelen klaar hebben voor de wijzigingen die op 1 januari 2026 ingaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier