Atletische Suzuki Swace profiteert van de Toyota-kennis

126
Een sportief-elegant ogende stationcar.

Het kleine Suzuki werkt al geruime tijd samen met het grote Toyota. De vrucht van die samenwerking resulteerde vorig jaar in twee nieuwe modellen: de Swace en de Across. Eerstgenoemde is een kloon van de Toyota Corolla Touring Sports, zij het voorzien van een aangepaste neus en Suzuki-logo’s. Het tweede nieuwe Suzuki-model is dan weer een kopie van de Toyota RAV4 PHEV, maar dan wel voorzien van Suzuki-badges. Pas dit voorjaar brengt Suzuki de Across op de markt, maar de Swace staat nu al in de Suzuki-showroom.

De Suzuki Swace opereert in het populaire C-segment. De twee nieuwe modellen moeten Suzuki helpen de C02-uitstoot van zijn vloot te reduceren tot de door Europa opgelegde norm van 95g/km.

Een gespierde look

De ‘neus’ van de Swace oogt bijzonder sportief en dit met dank aan de strak gelijnde beam led-koplampen en het grote zeshoekige radiatorrooster met honingraatpatroon. De koplampen en het bovenste rooster vormen er één afgerond element. De bumper, het onderste deel van het rooster evenals de mistlampen zijn laag gepositioneerd, wat de stoere look ten goede komt. De Suzuki Swace oogt gespierd en de dynamische koetswerklijnen die via de ruiten en de schouders naar de achtersteven toelopen, bezorgen deze break een atletische uitstraling.

De aërodynamisch vormgegeven lichtgewicht-achterklep verbetert bovendien de stroomlijn, wat dan weer het brandstofverbruik ten goede komt. Suzuki maakt zich sterk dat de 4,65 meter lange, 1,79 meter brede en 1,46 meter hoge Swace de voordelen van een functionele break weet te combineren met een sportieve look. Standaard pakt de Suzuki Swace, verkrijgbaar in zeven verschillende koetswerktinten, uit met sportief ogende lichtmetalen 16-duims velgen voorzien van 205/55R-16-rubber.

Een functioneel interieur

Het interieur is met uitzondering van het Suzuki-logo op het stuur één op één ontleend aan de Toyota Corolla Touring Sports. Om het ruimtelijk gevoel te versterken, koos men voor een breed dashboard met dynamische lijnen die doorlopen in de panelen van de portierbekleding. De combinatie van zachte bekledingsmaterialen, afgewisseld met chroom of zilverkleurige accenten moet zowel de kwaliteit als de elegantie van het interieur benadrukken.

(Lees verder onder de foto)

Een ruim en functioneel interieur.

Standaard is de Suzuki Swace uitgerust met een 8-duim infotainmentsysteem en een AM/FM/DAB-radio. Voorts zorgen een Bluetooth-functie en bedieningselementen op het stuur voor extra ergonomie. Het infotainmentsysteem heeft Apple CarPlay(voor iPhone-gebruikers) en biedt tevens connectiviteit met Android Auto en MirrorLink. In de middenconsole is voorzien in een draadloos oplaadplatform voor smartphones. Er zijn twee USB-aansluitingen evenals een AUX-ingang geplaatst binnen handbereik van de chauffeur en de voorste passagier.

Meer beenruimte

Met een beenruimte van 92,8 cm tussen de voorzetels en de achterbank behoort de Suzuki Swace qua comfort en beenruimte achterin tot de beste in zijn segment. Niet onbelangrijk is ook dat de Swace zowel voor- als achteraan handige opbergvakken heeft voor onder meer het opbergen van kleine voorwerpen zoals smartphones of blikjes. De koffer heeft een capaciteit van 596 liter, wat volstaat om de meest uiteenlopende voorwerpen, hetzij bagage of hobbyitems te vervoeren. De beklede koffervloer is bovendien multifunctioneel en kan desgewenst in een lagere positie worden geplaatst om hoge voorwerpen te kunnen vervoeren. De bagageruimte kan worden vergroot door een hendel de achterbank neer te klappen. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer en een bagagevolume van 1.606 liter. De bagageruimte is uitgerust met automatische verlichting en een 12V-stopcontact.

Qua comfort- en veiligheidsvoorzieningen profiteert de Suzuki Swace van de Toyota-kennis. Alle door Toyota in het Safety Sense-pakket opgenomen items vinden we ook terug bij de Swace. Voorts zit zelfs de basisversie GL+ al flink in de comfortaccessoires waaronder een automatische airco (twee zones), een 8-duimaanraak scherm voor het infotainmentsysteem en een achteruitrijcamera. Al vanaf de GL+-versie is de Suzuki Swace onder meer uitgerust met 7 airbags (inclusief knieairbag) een adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent, een Pre-botsingssysteem en een noodremsysteem. De GLX-uitvoering voorziet daarbovenop ook nog in dodehoekdetectie en een waarschuwing voor achterkruisend verkeer.

Full Hybrid

De Suzuki Swace is een full hybrid. Dit houdt in dat de C-segmenter korte afstanden geheel elektrisch kan afleggen. Het aan de Toyota Corolla Touring Sports ontleende hybridesysteem steunt op een 98 pk rijke 1,8 liter viercilinder-benzinemotor die wordt ondersteund door een 72 pk sterke elektromotor.

(Lees verder onder de foto)

Een lichtgewicht-achterklep.

Een e-CVT-automaat (Elektronische Continu Variabele Transmissie) ontbreekt evenmin. Naast een EV(Electric Vehicle)-modus, waarbij de break uitsluitend wordt aangedreven door de via een accu gevoede elektromotor, beschikt de Suzuki Swace nog over drie andere rijmodi: Normal, Eco en Sport. Het gecombineerd vermogen komt neer op 90 kW/ 122 pk en Suzuki maakt zich sterk dat de stationcar gemiddeld (WLTP-gegevens) slechts 4,5 l/100 km behoeft en de C02-uitstoot beperkt blijft tot 78g/km.

De 1.400 kg wegende Suzuki Swace weet de 0-100 km/u-sprint te klaren in 10 tellen en is op de Autobahn goed voor een top van 180 km/u. De niet-hybride 1.2 Turbo evenals het krachtigere 2.0 Hybrid-aandrijfaggregaat zijn niet aan de Swace besteed. De Swace staat op het inmiddels bekende TNG-platform met vooraan Mc Pherson-veerpoten en achterop dubbele draagarmen. Voor het intomen van de 122 paarden wordt vooraan een beroep gedaan op geventileerde schijven en achteraan op massieve exemplaren.

Aan de Suzuki Swace GL+ hangt een prijskaartje van 32.000 euro.