British Blues Award-winner Ian Siegal: “that Belgian journalist can suck my d***”

887

Blues- en rootsmuziek saai? Dan ken je Ian Siegal niet. De Engelsman die de British Blues Award won en door het toonaangevende muziektijdschrift Mojo omschreven werd als “The cleverest and most magnetic performer of blues in the UK” verveelde geen moment tijdens zijn gratis optreden in het Rivierenhof. Het publiek schrok wel even toen bleek dat hij nog een rekening open staan heeft met een Belgische journalist.

Little Hook mocht de avond openen en deed dat helemaal niet onaardig. Het viertal kreeg het publiek in beweging en dat is al heel wat voor een openingsact. De mondharmonicaspeler sprong er duidelijk bovenuit, blies en zoog alsof zijn leven ervan af hing. Hij speelde duidelijk in een andere klasse dan zijn drie maats die hun best deden, maar nog heel wat uren in het repetitiehok kunnen gebruiken. Nog veel oefenen, terugkeren als Big Hook en dan komt het helemaal in orde.

Klasseverschil

De zon was nog niet helemaal achter de bomen in het idyllische Rivierenpark verdwenen toen Ian Siegal met zijn band het podium betrad. Het klasseverschil met het voorprogramma werd meteen duidelijk tijdens het openingsnummer ‘Temporary’, dat aan het betere werk van Jason Isbell deed denken.

Eitje te pellen

Na het uitdoven van het applaus bleek dat Ian nog een eitje te pellen had met een Belgische journalist. En dat heel wat muziekliefhebbers hun kinderen meegebracht hadden, bleek geen invloed te hebben op zijn taalgebruik. “Die journalist schreef onlangs dat we wekelijks vier tot vijf keer te zien zijn in België. Ik zou wel willen weten welke groep onder onze naam zo vaak optreedt, dat kan ik de helft van de winst opstrijken. Een belachelijk verhaal! Belgian journalist, you can suck my d***! En als je hier aanwezig bent, wil ik je na de show ontmoeten” grijnsde hij, waarna het volgende nummer ingezet werd.

Prince, Tom Waits, James Brown…

Dat bleek verrassend funky te zijn, refereerde aan Prince en ging uiteindelijk over in een stukje ‘Sex Machine’ van James Brown. Het zou de rode draad door het optreden worden: verwijzingen naar andere muzikanten, en telkens ging het om klassebakken zoals Warren Zevon (de cover ‘Carmelita’), Tom Waits, Otis Redding en Steve Earle. Op het eind kwam Prince opnieuw aan bod met een cover van ‘Get Off’.

Beste band ooit

Het concert promootte het nieuwe live-album dat opgenomen werd in Amsterdam.
Het concert promootte het nieuwe live-album dat opgenomen werd in Amsterdam.

Het bewees dat Siegal een uitstekende smaak heeft, maar gelukkig was er meer dan dat. De man is gezegend met een stem die perfect matcht met zijn muziekstijl en zijn nieuwe band – naar eigen zeggen de beste waarmee hij ooit speelde – bestaat uit klasbakken. Hij mag dan wel niet wekelijks in ons land spelen, maar in het najaar krijg je wel nog een aantal keer de kans hem aan het werk te zien, onder meer in Hasselt, Oud-Turnhout en Ieper. Ga hem ontdekken, je zal er geen spijt van krijgen. Tenzij je die Belgische journalist bent die Ian nog een dienst moet bewijzen.

Info: www.iansiegal.com