![](https://img.static-rmg.be/a/view/q75/w962/h503/6924841/b823800679z-1-20250110164415-000gr04cpcgh-1-0-jpeg-jpg.jpg)
Tim Nicoll heeft een bijzondere job als uitdeuker: “Uitdeuken is goedkoper, sneller en milieuvriendelijker”
Alles kan beter. Dat weten ze in de carrossiebranche ook. Waarom bij lichte schade je koetswerk laten herspuiten, als er een techniek bestaat die je wagen in zijn originele staat kan herstellen? Limburger Tim Nicoll heeft vijf jaar ervaring als uitdeuker of PDR-technieker.
Tim Nicoll leerde de techniek tijdens een opleiding van Syntra. “Een half jaar lang leer je hoe je met een LED-lamp de deukjes goed kan zien en vooral hoe je met speciaal gereedschap, dat in verschillende vormen en maten komt, de deuk van binnenuit weer naar buiten kan duwen tot het plaatwerk volledig hersteld is”, legt hij uit. “Op plekken waar we er van binnenuit niet bij kunnen, gebruiken we de lijmtechniek, waarbij we een stopje op de deuk plakken en deze naar buiten trekken.”
PDR-techniek staat voor Paintless Dent Repair, verfloze deukreparatie dus. Bij Syntra leerde Tim de technieken, maar vooral de praktijkervaring is belangrijk. “En dus heb ik destijds een motorkap gezocht en daar een deuk in geslagen. En nog één en nog één. Om te blijven oefenen. Tot ik het gevoel had dat ik het kon”, legt hij uit. Fix a Dent commv heet zijn firma. ‘A dent is letterlijk een deuk in het Engels”, legt hij uit.
Opletten met doe-het-zelf
Tegenwoordig kan je online en in doe-het-zelf-zaken ook als particulier uitdeuksets kopen. “Het ziet er gemakkelijk uit als je het een professionele uitdeuker ziet doen, maar als je niet weet waarmee je bezig bent, kan je meer schade aanrichten dan je herstelt”, weet Tim. “Wij kunnen veel ingrepen doen zonder dat we de binnenbekleding er moeten afhalen en als dat wel nodig blijkt, weten we ook hoe dat moet.”
Ook verzekeraar AG Insurance doet zoveel als mogelijk voor uitdeukers. “Niet bij grote schadegevallen”, zegt managing director Edwin Klaps, “Bij kleine tegenslagen, zoals deukjes na een hagelbui of een vallende tak, een botsing met een winkelkar of een bluts na het openen van een portier tegen een paaltje, is deze methode ideaal. De PDR-techniek sluit ook perfect aan bij ons milieubewuste DNA. In deze tijden is het niet meer verantwoord om duizenden auto’s opnieuw te laten schilderen voor slechts een paar deukjes, als er efficiëntere en milieuvriendelijkere oplossingen bestaan.”
Tim kan dat alleen maar bevestigen. “Je hoeft niet te spuiten, niet te schuren of te plamuren en dus komen er geen schadelijke stoffen vrij. Het is een stuk sneller klaar ook. Een klein deukje krijg je er vaak in tien minuten uit. Bij hagelschade ben je één of twee dagen bezig. Ik ga altijd bij de klanten aan huis en ik heb al mijn materiaal bij.” De PDR-techniek is in Amerika al jaren ingeburgerd. “Daar krijg je een minpunt op je keuringskaart als de wagen herspoten is. Vandaar dat Amerikanen er alles aan doen om hun auto in zijn originele staat te houden”, sluit Tim af met een weetje.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier