Ontbijtbabbel met actrice Charlotte De Bruyne: “Fictie representeert helaas nog veel te weinig de realiteit”

881
Actrice Charlotte De Bruyne: “Ik ben blij dat ik mijn kindje in haar eerste twee à drie levensjaren zoveel stabiliteit heb kunnen geven. Haar meenemen op tournee zou heel heftig zijn geweest.” (foto SBedaux)©sbedaux
Actrice Charlotte De Bruyne: “Ik ben blij dat ik mijn kindje in haar eerste twee à drie levensjaren zoveel stabiliteit heb kunnen geven. Haar meenemen op tournee zou heel heftig zijn geweest.” (foto SBedaux)©sbedaux

Aanstaande dinsdag start op Play4 de langverwachte fictiereeks ‘Grond’. Het idee kwam van acteur Zouzou Ben Chikha, die samen met Wannes Cappelle – in augustus nog onze Ontbijtbabbel – en Dries Heyneman het scenario schreef. “We trekken eindelijk weg van de klassieke Vlaamse arena’s”, vertelt actrice Charlotte De Bruyne. “Dat trok mij onmiddellijk aan.”

Wist je dat… moslims die in België sterven hun nabestaanden met een dilemma opzadelen? Waar moet hij of zij begraven worden, hier of in het land van herkomst? Daarom is België bezaaid met gespecialiseerde repatriëringsbedrijven die stoffelijk overschot naar het buitenland vervoeren. Dat is meteen ook het basisidee van Grond : als je moslims niet kunt begraven in de heilige grond in Marokko, dan halen we die grond toch gewoon naar hier. Het lijkt een geniaal idee van Ismael, die de begrafenisonderneming van zijn vader overneemt, maar zonder het te beseffen opent hij hiermee een doos van Pandora.

Een interessant uitgangspunt vind ik dat.

“Ja toch! Ik had er geen idee van dat er een heel circuit bestond van zulke repatriëringsbedrijven. De pitch van Grond maakte dan ook meteen indruk op me, ook omdat we nu eindelijk wegtrekken van de klassieke Vlaamse arena’s. Eindelijk! Fictie representeert helaas nog veel te weinig de realiteit. De Vlaamse keukentafel komt zo vaak in beeld, maar over begrafenissen bij moslims weten we niets. Nochtans maken we allemaal deel uit van deze samenleving. Ik woon zelf in een straat met veel moslims en maak elke dag een burenpraatje, maar hun wereld komt op tv nauwelijks aan bod. Grond brengt daar verandering in, dat was meteen ook mijn grootste drive om hieraan mee te doen.”

Is Vlaamse televisie met andere woorden te wit?

“Ja, absoluut. Vlaamse tv is te wit, te eenzijdig, te heteronormatief. Al komt daar langzamerhand wel verandering in. Kijk, je hoeft als tv-maker niet altijd juist of politiek correct zijn. Je hebt het recht als maker en artiest om foute dingen te doen op tv. Maar ik vind wel dat we moeten weerspiegelen hoe onze maatschappij eruitziet. Die verantwoordelijkheid heeft fictie.”

Je hebt het recht als maker en artiest om foute dingen te doen op tv.

De eerste afleveringen zijn geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah, die furore maken in Hollywood. Hoe verliep de samenwerking?

“Ik vond hen geweldig. De durf die deze twee regisseurs tonen, in combinatie met hun kwetsbaarheid… Fascinerend! Als je voor het eerst met hen babbelt of hun carrière vanop een afstand bekijkt, dan ga je ervanuit dat het twee racewagens zijn die alleen maar kunnen knallen. Maar ze hebben ook een tweede versnelling, een zachtheid en kwetsbaarheid. Ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn. En ze mogen me zeker nog eens bellen voor een volgend project.”

Meteen een Hollywoodproject dan maar?

“Dat mag. (lacht)

Je hebt overigens al heel wat buitenlandse ervaring. Voornamelijk theaterervaring met je gezelschap ‘Ontroerend Goed’. Dat gezelschap is zelfs bekender in het buitenland dan in België.

“Klopt. Toen corona toesloeg, hadden wij een megatournee gepland: New York, Boston, Shanghai, Hongkong, Australië, … Mijn man is regisseur van Ontroerend Goed en we zouden samen met ons kindje de wereld intrekken. Wij spelen meer in het buitenland dan binnenland. Maar uiteindelijk was die verplichte pauze door corona misschien niet zo slecht, of toch niet op persoonlijk vlak. Ik ben blij dat ik mijn kindje in haar eerste twee à drie levensjaren zoveel stabiliteit heb kunnen geven. Haar meenemen op tournee zou heel heftig zijn geweest.”

Waar ben je nog mee bezig?

“Ik start binnenkort aan Het smelt , de verfilming van het boek van Lize Spit door Veerle Baetens. Ik speel daarin de hoofdrol. Veerle is al vijf of zes jaar met dit project bezig en ik kan je vertellen dat het fantastisch zal worden. Afgelopen zomer heb ik ook nog meegespeeld in een film van de broers Dardenne. Dat zijn allemaal prachtige opportuniteiten. Bovendien werk ik – samen met Anemone Valcke – nog aan ons eigen project: No hard feelings . Een fictiereeks die we nu aan het schrijven zijn. Een timing hiervoor is er nog niet, een zender ook nog niet, maar ooit zal het ervan komen, mijn eigen tv-reeks.”

 

Grond, elke dinsdag om 20.35 uur op Play4.