Last van een uitpuilend buikje? Hoog tijd om er iets aan te doen, want dat extra buikvet is niet alleen weinig elegant om te zien maar heeft ook een negatieve invloed op je gezondheid.

After and BeforeWie veel buikvet meesleept, loopt meer risico op hart- en vaataandoeningen en andere ziektes. Aanpakken dus, die handel!

Regel 1: minder calorieën naar binnen werken

Als je meer calorieën naar binnen werkt dan je lichaam nodig heeft, wordt dat opgeslagen als vet op je buik.

De snelste manier om extra buikvet te verliezen, is dus om je dagelijkse calorie-inname te beperken. Vervang voedingsmiddelen die rijk zijn aan calorieën door gezonde, calorie-arme voeding. Laat in elk geval de vette snacks, dressings en sausen aan je voorbij gaan.

Regel 2: suiker zoveel mogelijk schrappen

Suiker zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon insuline vrijgeeft. En dat zal ervoor zorgen dat het teveel aan suiker omgezet wordt in vet, en dan vooral buikvet.

Suiker volledig schrappen is bijzonder moeilijk; veel voedingsmiddelen bevatten ook verborgen suikers. Begin alvast met het schrappen van snoep en frisdranken.

Regel 3: drink minder alcohol

Alcohol bevat enorm veel ‘lege calorieën’ die geen enkele voedingswaarde hebben maar er wel voor zorgen dat je buikje ronder wordt, de zogenaamde ‘bierbuik’. Alcohol zet bovendien je lever extra onder druk, en dat vertraagt dan weer je stofwisseling.

Regel 4: beweeg meer

Alleen buikspieroefeningen zijn niet voldoende om die buik weg te werken. Wat je lichaam nodig heeft is een algemene workout. Probeer 3 tot 4 keer per week minstens een half uurtje te sporten; naar de fitness gaan, wandelen, joggen, fietsen… Zolang je maar beweegt!

Regel 5: schrap de snacks voor de televisie

Gezellig, zo’n zakje chips of nootjes voor de televisie. Maar: je doet in feite niets terwijl je wel vet en suiker aan het eten bent. Het wordt met andere woorden in je lichaam allemaal opgeslagen als extra vet. Probeer te weerstaan aan die televisiesnacks, of vervang ze door een gezond alternatief.

Regel 6: lees de voedseletiketten

Vaak bevat je lievelingseten veel meer vet en suiker dan je zou vermoeden. Lees de voedseletiketten zodat je meer bewust wordt over samenstelling van wat je eet.

Regel 7: controleer je hormoonspiegel

Het maakt niet uit of je een man of vrouw bent: wanneer je hormonen uit balans zijn, zal je moeite hebben om buikvet te verliezen.

Wanneer je het vermoeden hebt dat je hormonen inderdaad uit evenwicht zijn, praat er dan eens over met je huisarts.

Regel 8: wees geen stress- of emo-eter

Chronische stress zorgt ervoor dat je lichaam het stresshormoon cortisol de hoogte in jaagt. En dat hormoon veroorzaak een onbedwingbare trek in vet- en suikerrijke voeding. En waar denk je dat die extra calorieën zich graag nestelen? Juist, op de buik.

Dus: stress veroorzaakt buikvet.

Stress proberen te verminderen, is dus essentieel. Doe meer activiteiten waar je van geniet, lees een boek, maak een wandeling… alles om tot rust te komen.

Regel 9: eet voedingsmiddelen die helpen om buikvet te verbranden

Jawel, eten en toch buikvet kwijtspelen, het bestaat. Voedingsmiddelen met zogenaamde negatieve calorieën zijn bijvoorbeeld rauwe wortelen, tomaten, broccoli… kortom: de meeste groenten. Ze bevatten zo weinig calorieën dat de vertering in het lichaam meer energie kost dan er in het voedsel zit.

Regel 10: stop met roken

Indien je nog niet gestopt was, dan is het verliezen van buikvet een extra stimulans om het (nog) eens te proberen. Roken stimuleert immers de de afgifte van stresshormonen, en dan zijn we bij regel nummer 8 beland: stress veroorzaakt buikvet.

Voldoende gemotiveerd om dat buikvet aan te pakken? Succes!

(foto’s istock)