Eline De Munck lanceerde in 2007 haar mediacarrière met een rol in ‘Thuis’: “Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel”

Acteren, zingen, presenteren, … Eline De Munck, ondertussen een succesvol onderneemster, proefde al op jonge leeftijd van de ‘showbizz’. Voor haar begon het allemaal in 2007, met een rol als Amber in ‘Thuis’. “Nochtans was het nooit mijn plan of doel om voor televisie te werken.”

Hoewel Eline De Munck als actrice pas echt doorbrak in de populaire telenovelle LouisLouise (2008), en als presentatrice op muziekzender JIM (2009), was 2007 wel een belangrijk jaar voor de blondine uit Beveren. “2007 was het jaar waarin alles begon, al heb ik zelf nooit het gevoel gehad dat het zo’n schakelmoment in mijn leven was. Ik studeerde destijds communicatiewetenschappen aan de unief in Antwerpen en speelde in een amateurtheatergezelschap, waarvan de regisseur me attent maakte op een auditie voor Thuis . En van het een kwam het ander. Het overkwam me ineens allemaal. Net zoals alles in mijn leven gewoon gebeurt, al moet je de opportuniteiten natuurlijk wel zien en pakken. Plots kwam ik in een wereld terecht met styling, make-up en loges. Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel.”

Leuker in de schaduw

Wat volgde was een boeiende tv-carrière, met opmerkelijke rollen in films en series, vele jaren als JIM-gezicht en muzikale escapades. Tot Eline er een paar jaar geleden genoeg van had. “Het waren interessante en intense jaren, maar ik mis het totaal niet om zo in de belangstelling te staan. Het is nu leuker in de schaduw, waar ik mijn bedrijf kan uitbouwen en mij niet meer verantwoordelijk hoef te voelen voor wat de mensen van mij denken. Daar had ik wel wat last van toen de schijnwerpers nog op mij stonden. Mijn imago kwam nooit goed overeen met de persoon die ik wilde zijn. En daar kreeg ik behoorlijk wat commentaar op. Mensen voelden de noodzaak om luid te gaan verkondigen wat ze van mij vonden”, verduidelijkt Eline.

“Mijn grote talent is om dingen in de markt te zetten. Ik heb dat jarenlang met mezelf gedaan, nu doe ik dat met mijn brillenmerk Odette Lunettes”, vertelt Eline. (GF)
“Mijn grote talent is om dingen in de markt te zetten. Ik heb dat jarenlang met mezelf gedaan, nu doe ik dat met mijn brillenmerk Odette Lunettes”, vertelt Eline. (GF)

“Uiteindelijk was dat een goede leerschool voor mijn carrière als ondernemer. Ik ontdekte wat perceptie is, en welke impact dat kan hebben. Heel handig in mijn business. Of ik nu een degout heb van de camera? Absoluut niet. Ik doe nu alleen wat meer aan zelfbescherming. Ik vind het nu belangrijker dan vroeger om een fijn privéleven te hebben dat niet te grabbel wordt gegooid. Maar laat ons ook eerlijk zijn: ik ben nooit de beste actrice, presentatrice of zangeres geweest. Er zijn mensen die dat veel beter kunnen. Mijn grote talent is om dingen in de markt te zetten. Ik heb dat jarenlang met mezelf gedaan, nu doe ik dat met mijn brillenmerk Odette Lunettes.”

Niet kniezen

Hoewel het voor elke ondernemer een bijzonder moeilijk jaar was, opende Eline toch zopas nog een nieuwe flagshipstore in Gent en een ‘Sea’sonal store in Antwerpen. “Het is een enorme uitdaging, maar ik probeer er het beste van te maken. We gaan ervoor en slaan ons er wel doorheen. We bestaan ondertussen bijna zes jaar en hadden net wat opgebouwd. Ook zonder corona was dit een belangrijk jaar in ons bestaan geworden, maar zo’n pandemie maakt veel kapot. Dat is zo voor heel wat mensen met een eigen zaak. Maar ik ben niet iemand die dan gaat kniezen. Ik laat me niet leiden door angst”, benadrukt Eline.

“Waar ik wil staan over twintig jaar? Daar wil ik nog niet te veel over nadenken, omdat je dan alleen maar teleurgesteld kunt raken als je bepaalde doelen niet zou halen. Je kunt zoveel doelen stellen als je wil, maar als de wereld plots met corona te maken krijgt, moet je je aanpassen. Ik leef volgens de opportuniteiten die mijn pad kruisen. Ik probeer in het hier en nu te staan en sta open voor dingen die gebeuren en heel je leven kunnen omgooien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier