Het aantal werknemers dat in januari en februari van dit jaar een fietsvergoeding ontving, lag zo’n 20 procent hoger dan in dezelfde maanden van 2021. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener SD Worx. “Wellicht zullen de gestegen brandstofprijzen ook de komende maanden meer mensen uit de auto en op de fiets krijgen.”

 

Vijf maanden terug besliste Lucas Verbeke om voortaan elke dag met de fiets naar het werk te gaan. “Ecologische en financiële motieven lagen aan de basis van mijn besluit”, vertelt Lucas. “Ik kocht een elektrische fiets en sindsdien ga ik elke dag met de fiets naar mijn werk in een middelbare school in Ieper. Dagelijks leg ik 21 kilometer af, door weer en wind. In februari fietste ik op die manier 60 euro aan fietsvergoeding bij elkaar en spaarde ik ongeveer 50 euro aan benzine uit. Ook andere verplaatsingen doe ik nu zoveel mogelijk met de fiets. Voorlopig behoud ik mijn wagen, maar op lange termijn is het plan om die weg te doen.”

 

Lucas Verbeke: “Ik doe zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets. Op lange termijn mag de auto weg.” (foto Stefaan Beel)(foto Stefaan Beel)

Lucas is niet de enige die recent voor de fiets koos voor zijn woon-werkverkeer. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener SD Worx die over data beschikt van werknemers die een fietsvergoeding ontvangen van hun werkgever. “Het bedrag dat een werknemer maximaal per getrapte kilometer mag krijgen om vrij van RSZ-bijdragen en belastingen te zijn, bedroeg in 2021 0,24 euro, vanaf dit jaar is dat 0,25 euro”, zegt Veerle Michiels, juridisch adviseur bij SD Worx. “Het toekennen van de fietsvergoeding is geen wettelijke verplichting, waardoor het werkelijke aantal fietsende pendelaars wellicht nog een stuk hoger ligt. In de coronajaren 2020 en 2021 is het aantal fietsers naar het werk zeker niet afgenomen. Over het volledige jaar 2021 steeg het aandeel werknemers met een fietsvergoeding naar 15,73 procent, tegenover 14,96 procent het jaar voordien. Oost-Vlaanderen is koploper (19,19 procent), gevolgd door Antwerpen (17,49 procent), West-Vlaanderen (15,14 procent), Limburg (12,72 procent), Vlaams-Brabant (7,75 procent) en Brussel (5,54 procent). Een lockdown en telewerk zorgden er wel voor dat het totale aantal gefietste kilometers met een vijfde daalde in 2021. De gemiddelde fietspendelaar kreeg in 2021 72 euro fietsvergoeding, waar dat in 2020 92,16 euro was.”

Besparen op de tankkaart

“Tijdens de eerste twee maanden van 2022 kregen meer werknemers een fietsvergoeding dan in dezelfde periode het jaar voordien”, vervolgt Veerle Michiels. “In januari 2022 ging 8,43 procent van de werknemers met de fiets naar het werk, in januari 2021 was dat 6,41 procent. In februari ging het om 8,04 procent van de werknemers, waar dat in februari van 2021 6,84 procent was. Het aantal fietsende pendelaars lag de voorbije twee maanden dus ongeveer een vijfde hoger dan het jaar voordien. Januari en februari zijn wintermaanden waarin er traditioneel wat minder gefietst wordt. We zien de fietstoekomst dus positief, want met de lente en zomer voor de deur zal dit nog fors stijgen. Wellicht zullen ook de gestegen brandstofprijzen meer mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Ook werkgevers die de kosten van bijvoorbeeld hun tankkaarten onder controle willen houden, kunnen het gebruik van de fiets nog meer promoten. De vrijgestelde fietsvergoeding die daar tegenover staat, kan daarbij nog een duwtje in de rug geven. Ook hybride werken is een van de oplossingen om de kosten van de gestegen brandstofprijzen enigszins te drukken. Deels thuis werken en deels op kantoor, kan dit jaar dus ook effect hebben op het uiteindelijke aantal kilometers dat mensen al fietsend naar het werk zullen afleggen.”

Ook Lore Vanvyaene is blij met haar keuze voor de fiets voor woon-werkverkeer. “Toen ik te veel kosten kreeg aan mijn oude wagen, was het plan om een nieuw voertuig te kopen. In afwachting leende ik de elektrische fiets van mijn mama”, vertelt Lore. “Dat viel zo goed mee, dat ik een fiets heb gekocht in plaats van een nieuwe wagen. Ik werk in de kinderopvang in Wingene en Zwevezele en moet me vaak verplaatsen tussen twee locaties. Zo kom ik al snel aan zo’n 60 kilometer per dag. Gemiddeld krijg ik maandelijks zo’n 250 euro aan fietsvergoeding. Na een drukke dag met de fiets naar huis rijden, brengt mij mentale rust. Enkele collega’s hebben ondertussen mijn voorbeeld gevolgd en komen nu ook met de fiets naar het werk. Ik kan het iedereen aanraden.”