Vlaamse Sportfederatie zet druk op Overlegcomité met open brief en protestactie: “Haal ons van de reservebank”

Met het Overlegcomité van dinsdag in het vooruitzicht stelt de Vlaamse Sportfederatie duidelijke eisen. Een snelle heropstart van alle buitensporten, én een duidelijke timing voor indooractiviteiten. Een open brief namens alle 1,4 miljoen aangesloten sporters en een ludieke actie vandaag aan de Watersportbaan in Gent moeten de boodschap extra kracht bijzetten.

De Vlaamse Sportfederatie vertegenwoordigt 65 Vlaamse sportfederaties, 20.000 sportclubs en 1,4 miljoen aangesloten leden en allen zijn de huidige situatie moe. Samen trekken ze aan de alarmbel, want de sportsector wordt volgens hen al maanden stiefmoederlijk behandeld door het Overlegcomité. “Zet sport niet langer op de reservebank”, is de duidelijke boodschap in de open brief die vandaag de wereld wordt ingestuurd door de Vlaamse Sportfederatie.

“Wij beschouwen onze sector als een deel van de oplossing”, stelt Koen Umans, voorzitter van de Vlaamse Sportfederatie, klaar en duidelijk. “Enerzijds heb je het sociale contact en de beleving die positief zijn voor het mentale welzijn. Daardoor kan de motivatie groter zijn om de regels te blijven volgen. Anderzijds is er het lichamelijke aspect. Uit alle studies blijkt dat mensen nu minder bewegen dan voorheen, terwijl zwaarlijvigheid voor een erger ziektebeeld zorgt bij een coronabesmetting. Blijven bewegen – op een verantwoorde manier – is dus enorm belangrijk.”

De eisen van de Vlaamse Sportfederatie zijn duidelijk. De buitensporten willen ze liever vandaag dan morgen weer allemaal opstarten, ook in competitieverband. Voor de indooractiviteiten vragen ze dan weer een duidelijke timing. “Dat is absoluut nodig, want een competitie organiseer je niet in een uurtje”, verklaart Koen Umans, zelf ook actief bij Basketbal Vlaanderen.

Duidelijke timing

“In het basketbal heb je bijvoorbeeld 1.200 wedstrijden per weekend, atleten schrijven vooraf in voor atletiekmeeting en de organisatie van een jumping is niet zo eenvoudig . En dat is bij vele andere sporten niet anders. Het spreekt voor zich dat daar enige organisatie aan vooraf gaat. Wij vragen trouwens enkel om weer effectief te kunnen sporten op het veld. Over randzaken zoals de kleedkamers, supporters of cafetaria hebben we het nog niet”, zegt Umans.

De eisen van de Vlaamse Sportfederatie zijn duidelijk. De buitensporten willen ze liever vandaag dan morgen weer allemaal opstarten, ook in competitieverband. Voor de indooractiviteiten vragen ze een duidelijke timing. “Het Ministerieel Besluit na het laatste Overlegcomité heeft lang op zich laten wachten en is weinig hoopvol, want het verbod op niet-professionele sportwedstrijden werd er expliciet in opgenomen. De aanpassing van dergelijk besluit vraagt veel tijd, hebben we de voorbije weken geleerd. We rekenen erop dat dit niet een snelle heropstart van de wedstrijden en competities in de weg zal staan”, benadrukt Umans.

Actie in Gent

Niet alleen wordt er een open brief verstuurd. Vandaag vindt er om 10.30 uur ook een ludieke actie plaats aan de Watersportbaan in Gent. Sporters zullen er in tenue een duidelijk statement maken. “Al wordt het natuurlijk geen massa-evenement. We blijven de regels volgen om te onderstrepen dat we als sportsector alles op een veilige manier kunnen organiseren.”

(Arjan Desante)

De open brief

Beste leden van het Overlegcomité,

Beste experten,

De sportclubs en -federaties zitten op hun tandvlees. Leden haken af, eisen hun lidgeld terug of willen volgend seizoen geen lidgeld meer betalen. Een deel van de 300.000 vrijwilligers, de broodnodige helpende handen die onze clubs draaiende houden, zegt zijn of haar geliefde club vaarwel. Scheidsrechters en trainers stellen hun eigen jarenlange engagement in vraag. We vragen op het volgende Overlegcomité een belangrijke houvast voor de 20.000 Vlaamse sportclubs en 1,4 miljoen sportende Vlamingen. Haal ons eindelijk van de reservebank. Een exitplan voor corona is niet compleet zonder een prominente plaats voor sport.

Collectieve mentale dip

Elke dag of week een vaste sportafspraak geeft mensen een fysieke én mentale boost. Maar wetenschappelijk onderzoek van de KU Leuven, UGent en VUB naar de impact van corona op ons welzijn, is duidelijk: 55% van de jongeren sport of beweegt minder sinds de start van de pandemie. 75% van de sporters mist zijn of haar oorspronkelijk sportgedrag, met als voornaamste redenen het sociaal contact, de manier waarop er gesport kan worden, en de gezelligheid. Niet kunnen sporten in groepsverband zorgt voor de collectieve mentale dip waar we ons nu in bevinden.

We begrijpen dat jullie andere sectoren belangrijker vinden in de relance. Ook wij gaan graag terug een pint drinken op het terras of een voorstelling bijwonen in het theater. Maar sporten zorgt toch ook voor heel wat voordelen voor de maatschappij? Het Britse Journal of Sports Medicine zette het enkele weken geleden nog extra in de verf: covid-patiënten die niet of nauwelijks sport beoefenden, lopen een veel groter risico om opgenomen te worden in het ziekenhuis. Ze belanden ook vaker op intensieve zorgen en de kans dat ze sterven ligt gevoelig hoger. Ook onze eigen Steven Van Gucht trok vorige week aan de alarmbel in de kranten: “Patiënten die tijdens de derde golf in het ziekenhuis belanden, zijn jonger en kampen vaker met overgewicht”, luidden de koppen.

Waarop wachten jullie dan nog? Waarom blijven jullie de sportsector stiefmoederlijk behandelen? Waarom komen wij helemaal achteraan in de rij van sectoren die mogen heropenen? Wij willen en kunnen een belangrijk deel van de oplossing zijn.

De sportsector heeft een duidelijk plan klaar om herop te starten. Eén dat niet alleen unaniem gedragen wordt door alle sportfederaties en clubs in ons land, maar dat ook de virologen afklopten en gesteund wordt door de Vereniging van sport- en keuringsartsen en Gezond Sporten Vlaanderen. De experten zijn het met ons eens: voor tennis, kajak, paardrijden, golf, zeilen en vele andere buitensporten zouden we opnieuw veilig en voor alle leeftijden wedstrijden kunnen organiseren. En ook voor indoorsporten zoals badminton, de vechtsporten en volleybal zijn perfect contactloze trainingen mogelijk. De clubs wachten tot jullie eindelijk een duidelijke beslissing nemen over de concrete richtlijnen en ventilatienormen die ze moeten volgen.

Kleine lesjes van het leven

Vergeet ook niet dat kinderen, jongeren én volwassenen in hun sportclub de kleine lesjes van het leven leren: verantwoordelijkheid opnemen, samen werken naar een doel, strategisch denken, leren winnen en verliezen. Dat soort onderwijs krijg je niet zomaar in een cursus op school, maar is een noodzakelijke aanvulling op de vaardigheden die in de klas ontwikkeld worden.

We vragen ons af waarom de politieke actoren 1,4 miljoen Vlamingen al sinds het overlegcomité op 5 februari – ondertussen 3 maanden en 7 overlegcomités geleden – telkens opnieuw teleurstellen. Het voelt alsof we tijdens de coronaversoepelingen van het veld gestuurd zijn, zonder dat we een kans kregen om ons tussen de lijnen te bewijzen. Onze oproep is duidelijk: via een opstart van alle outdoorsporten voor alle leeftijden, van alle competities buiten en een duidelijk perspectief voor de indoorsporten, willen wij actief deelnemen aan de relance.

Ondertekend door:

Vlaamse Sportfederatie vzw – Gezond Sporten Vlaanderen (Lid van de Klankbordgroep) – Vereniging van Sport- en Keuringsartsen (Lid van de Klankbordgroep) – Risicovechtsportplatform – Badminton Vlaanderen – Basketbal Vlaanderen – Boogsport Vlaanderen vzw – Cricket Vlaanderen vzw – Cycling Vlaanderen vzw – Danssport Vlaanderen vzw – Federatie van Amateurs Motorcrossbonden van Vlaanderen vzw – FROS Multisport Vlaanderen Vzw – Gezinssport Vlaanderen Vzw – Golf Vlaanderen – Gymfed – Judo Vlaanderen – KAVVV & FEDES Vzw – Klim- En Bergsportfederatie Vzw – Koninklijke Belgische Korfbalbond Vlaamse Liga Vzw – Landelijke Rijverenigingen Vzw – Motorsport Vlaanderen Vzw – OKRA-SPORT + Vzw – Orienteering Vlaanderen Vzw – Paardensport Vlaanderen Vzw – Parantee-Psylos – Peddelsport Vlaanderen – Rugby Vlaanderen Vzw – Skate Vlaanderen – Sneeuwsport Vlaanderen Vzw – Sporta-Federatie Vzw – Sportievak Vzw – Squash Vlaanderen Vzw – S-Sport // Recreas Vzw – Taekwondo Vlaanderen – Tennis Vlaanderen Vzw – Triatlon Vlaanderen vzw – Vlaamse Atletiekliga Vzw – Vlaamse Baseball En Softball Liga Vzw – Vlaamse Boogsport Federatie Liggende Wip vzw – Vlaamse Handbal Vereniging Vzw – Vlaamse Hockey Liga Vzw – Vlaamse Ju-Jitsu Federatie Vzw – Vlaamse Karate Federatie Vzw – Vlaamse Kickboks, Muaythai En Mixed Martial Arts Organisatie Vzw – Vlaamse Organisatie Voor Internationale Volkssporten Vzw – Vlaamse Reddingsfederatie Vzw – Vlaamse Roeiliga – Vlaamse Schaatsunie Vzw – Vlaamse Schermbond Vzw – Vlaamse Schietsportkoepel Vzw – Vlaamse Vechtsport Associatie Vzw – Vlaamse Tafeltennisliga Vzw – Vlaamse Traditionele Sporten Vzw – Vlaamse Wielrijdersbond vzw – Vlaamse Wushu Federatie vzw – Vlaamse Zwemfederatie Vzw – Voetbal Vlaanderen Vzw – Volley Vlaanderen Vzw – Wandelsport Vlaanderen Vzw – Waterski & Wakeboard Vlaanderen Vzw – Wind En Watersport Vlaanderen Vzw

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier