Dat de Belg een baksteen in de maag heeft, is niet voor niks: vastgoed is een uitstekende belegging. Je eigen woning bezitten is al mooi, een woning in portefeuille hebben om te verhuren, dat is pas echt interessant! Maar waar moet je op letten wanneer je je eerste stappen zet op de verhuurmarkt?

Meer dan de helft van alle meerderjarige Belgen bezit een eigen woning, maar nog straffer is het feit dat 850.000 Belgen over een tweede woning beschikken. Er is dus heel wat verhuurpotentieel in België. Maar om dat wettelijk te doen, moet je woning aan een aantal vereisten voldoen en moet je je bewust zijn van de spelregels.

Eerst en vooral moet je nagaan of het pand dat je wil verhuren, voldoet aan alle wettelijke normen inzake veiligheid, gezondheid en leefbaarheid. De regels verschillen naargelang de regio waar het pand zich bevindt, maar omvatten in ieder geval een elektrische installatie, een verwarmingsinstallatie die aan de normen voldoet en een rookmelder. Check voor alle vereisten waar je aan moet voldoen de lokale regels. In Vlaanderen geleden er bijvoorbeeld ook minimale isolatienormen.

  1. Een huurder zoeken

Je kan zelf je pand te huur zetten en met de huurder alle nodige zaken regelen of een makelaar inschakelen of verhuren via een sociaal verhuurkantoor. In die laatste twee gevallen moet je zelf veel minder de handen uit de mouwen steken en laat je het grootste gedeelte van het werk aan anderen over, maar zal je er waarschijnlijk ook iets minder aan overhouden. Maak de afweging en bepaal wat je wil.

Ga je zelf op zoek naar een huurder, dan kan je daarvoor gebruikmaken van handige zoekertjessites, zoals Immovlan. Maak mooie en duidelijke foto’s, een duidelijke omschrijving en zorg voor de nodige attesten, zoals het wettelijk verplichte EPC-attest. Weet dat sinds de energiecrisis een goede energiescore een grote troef is voor potentiële huurders. De huurprijs mag je uiteraard vrij bepalen, al houd je natuurlijk best rekening met wat de prijzen voor gelijkaardige panden in de regio zijn. Weet dat je na ondertekening van het contract de huurprijs niet meer kan aanpassen voor de looptijd van het contract, tenzij door indexering. Dat laatste moet dan wel opgenomen zijn in het contract.

Eens je een geschikte huurder gevonden denkt te hebben, vraag dan naar referenties van eventuele vorige verhuurders en check of de potentiële huurder de financiële slagkracht heeft om de maandelijkse huur te betalen. Daarvoor mag je een bewijs van inkomsten vragen. Dat mag bijvoorbeeld een loonfiche zijn of rekening-uittreksels, maar houd er rekening mee dat je de privacy van de huurder moet respecteren en niet mag vragen naar de bron van de inkomsten.

2. Het papierwerk

Is alles in orde, dan is het tijd om de nodige documenten op te maken: het huurcontract en de plaatsbeschrijving. Weet dat de wettelijke bepalingen van een contract voor het verhuur van een woning eerder strikt zijn, onder andere wat de looptijden en opzegtermijnen betreft, en dat je dus niet zomaar een contract mag opstellen naar eigen goeddunken. Vraag raad aan een specialist als je niet zeker bent. Het contract moet ook geregistreerd worden om geldig te zijn.

Naast het contract is ook de plaatsbeschrijving een wettelijke verplichting. De huurder wordt immers verondersteld je eigendom achter te laten in de oorspronkelijke staat en de plaatsbeschrijving moet discussies vermijden. Check ook met je verzekeraar of je correct verzekerd bent, en vraag aan de huurder hetzelfde.

3. De opvolging

Eens de huur gestart is, moet je gedurende de looptijd nog zorgen voor de correcte opvolging. Denk bijvoorbeeld aan de correcte en tijdige betaling van de huur door je huurder (en wat je kan en mag doen als dat niet het geval is), de opvolging van eventueel verplicht onderhoud aan installaties, herstellingen en – een belangrijk thema de laatste tijd – wanneer en hoe je de huur mag indexeren.

Je kan dat alles natuurlijk zelf doen, al dan niet met behulp van een gratis basic app of een completere betalende app of software die je meer ontzorgt. Of je kan kiezen voor volledige gemoedsrust, en het beheer uit handen geven aan een verhuurbeheer- of vastgoedkantoor. Hou er in dat geval wel rekening mee dat er extra kosten zijn die wegen op de rendabiliteit van je pand.

(i.s.m. Immovlan.be)