Bolides met een verhaal: drie musea waar autoliefhebbers hun hart kunnen ophalen

359
Autoworld in het Jubelpark in Brussel omschrijft zichzelf als de schatkamer van de auto- geschiedenis. (foto Autoworld)©SEB@TRIPTYQUE.BE
Autoworld in het Jubelpark in Brussel omschrijft zichzelf als de schatkamer van de auto- geschiedenis. (foto Autoworld)©SEB@TRIPTYQUE.BE

De komst van de auto bestaat uit een opeenvolging van uitvindingen. Ook Belgen deden hun duit in het zakje. Zo kwam ingenieur Etienne Lenoir in 1862 op de proppen met een auto met verbrandingsmotor. De weg naar commercialisering was nog lang. Pas in 1895 bolde een auto die naam waardig rond in Mechelen. Die eerste auto werd gemaakt in een werkplaats voor treinen.

1. Brussel: Mekka van de autofiel

Autoworld noemt zichzelf de schatkamer van de autogeschiedenis. Vanaf 1902 tot 1935 vond hier in het Jubelpark het jaarlijkse auto- en fietssalon plaats. De hal werd in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers nog gebruikt als garage. De brede collectie van zo’n 350 voertuigen is thematisch ingedeeld, met onder meer een Belgisch luik. Je vindt er ook prachtige oldtimers die op maat werden gemaakt voor de klant. De auto’s werden bijeengebracht uit een aantal privécollecties. Nog tot 29 januari loopt de extra expo Supercars 2 in Autoworld. Wagens met de mooiste designs blinken er in een origineel decor, zowel historische als moderne racewagens.

www.autoworld.be

2. Henegouwen: De collectie Mahy

De in 1999 gestorven Ghislain Mahy was ongetwijfeld de bekendste autoverzamelaar van het land. Een deel van zijn collectie staat in Autoworld, maar het leeuwendeel bevindt zich in Mahymobiles in Leuze-en-Hanaut. Verdeeld over zes grote zalen vind je er zo’n 300 uiteenlopende type wagens in een voormalige textielfabriek. Gentenaar Mahy sleutelde al op zijn 17de eigenhandig een wagen in elkaar. Toen hij later een iconische Ford T kocht, begon zijn fascinatie voor oldtimers pas echt grote proporties aan te nemen. Hij stouwde zijn garage, het sinds de Wereldbeker weer bekende Wintercircus in Gent, vol wagens. De appel valt bij de Mahy’s niet ver van de boom, want ook zijn beide zonen zetten hun schouders onder de verzameling. De totale collectie bestaat uit zo’n duizend auto’s. Toen er plannen gemaakt werden om de verzameling te ontsluiten voor het publiek vonden ze geen klankbord bij de stad Gent. In de jaren zeventig verhuisde een deel van de wagens naar Houthalen waar het eerste automuseum van Europa werd ingericht. Sinds 2000 staan ze in Leuze-en-Hainaut.

www.mahymobiles.be

3. Antwerpen: Iconische rallywagens

Guy Moerenhout bouwde met het naar hem genoemde rallyteam een indrukwekkend palmares op. Zijn fascinatie voor het in 1949 opgerichte en later door Fiat overgenomen automerk Abarth steekt hij niet onder stoelen of banken. Abarth is vooral bekend voor zijn raceteam die tientallen zeges op zijn naam wist te schrijven. Op een industrieterrein net buiten Lier richtte Guy het Abarth Works Museum in, met zo’n 300-tal wagens en veel memorabilia dé pleisterplek voor de autoliefhebber.

www.abarth-gmr.be