Geüpdate Mazda CX-3: subtiele wijzigingen en opgewaardeerd interieur

Al dan niet geëlektrificeerde compacte cross-overs zijn vandaag de dag erg gewild. Zo doen onder meer Fiat, Nissan, Opel, Peugeot en Renault in het B-segment met respectievelijk de Fiat 500X, de Nissan Juke, de Opel Mokka ,de Peugeot 2008 en de Renault Captur gouden zaken.Mazda wou niet achterblijven en heeft met de CX-3 een serieuze concurrent in huis voor de hierboven vermelde cross-overs.

Anno 2018 onderging de Mazda-cross-over een facelift die resulteerde in een nieuw rooster en gewijzigde lichtunits. De jaren beginnen inmiddels wel te tellen voor de in 2015 voor het eerst op de markt gebrachte cross-over. In afwachting van een gloednieuw model lanceerde Mazda, dat vorig jaar overigens zijn honderdste verjaardag vierde, een subtiel gewijzigde CX-3. Dat was overigens wel nodig gelet op de concurrentie in eigen huis van de grotere én stoerder ogende CX-30.

Gedurfd vormgegeven

Hoewel de in 2015 gelanceerde CX-3 veel designkenmerken deelt met de andere Mazda SUV-modellen, heeft het compromisloze koetswerkdesign een heel eigen karakter. De vorig jaar opgefriste CX-3 pakt uit met een evolutie van Mazda’s Designfilosofie ‘Kodo-Soul of Motion’ . Het front is nog steeds gedurfd vormgegeven. Voor het modeljaar 2021 kreeg het rooster vinnen bestaande uit dubbele lijnen met een verschillende dikte. Die configuratie maakt de koplampen en de typische vleugelvorm al van ver herkenbaar. Ze zorgt er bovendien voor dat de neus scherper en met meer diepgang oogt. Daarenboven zijn voortaan de mistlampranden, de ruitstijlafwerking en de zijdelingse sierstrips uitgevoerd in een glanzend zwarte tint om een nog kwalitatievere uitstraling waar te maken.

Daarnaast kregen de achterlichtunits een ringvorm in combinatie met horizontale lijnen. De mechanische precisie en diepgang van dit design combineren, aldus Mazda, een uitgerijpte look met een hoogwaardige verlichting. De fabrikant maakt er ons ook op attent dat voor het modeljaar 2021 het gamma koetswerkkleuren werd uitgebreid met de tint Polymetal Grey Metallic. Volgens de constructeur verenigt deze nieuwe koetswerktint het solide gevoel van metaal met de bijzonder vloeiende glans van hars om een nieuwe uiting van kwaliteit te creëren. Daarnaast omvat het gebeitelde design van de 18-duims lichtmetalen wielen nu ook gefacetteerde spaken. Deze zorgen voor een gevoel van diepgang en snelheid en lijken bovendien groter dan ze in werkelijkheid zijn.

Het embleem met de kenmerkende ‘vleugel’ is fors en driedimensionaal uitgevoerd, alsof hij uit massief metaal is opgetrokken. De tippen van de ‘vleugel’ lopen door tot in de koplampen met geïntegreerde led-strook. De knipperlichten zijn niet in de hoofdcluster van de koplampunit vervat om een spitse, scherpe blik te creëren. De flanken zijn hoog en in combinatie met lage zijruiten zorgt dit ervoor dat de Mazda CX-3 nog steeds bijzonder robuust overkomt. De achtersteven oogt bovendien even stijlvol als het front, terwijl de achterlichtunits zich uitstrekken van de zijkant tot in de achterklep.
.
Opgewaardeerd interieur

Zowel het interieurdesign als de interieurtechnologie werd voor het modeljaar 2021 onder handen genomen. Het resulteerde bij deze B-segment SUV in een nog comfortabeler en gebruiksvriendelijker interieur dat de inzittenden de allernieuwste connectiviteitsmogelijkheden biedt.

De voorzetels kregen een upgrade om te voldoen aan Mazda’s jongste specificaties. Ze houden het bekken rechtop en behouden de natuurlijke S-welving van de ruggengraat. Bovendien helpen ze het hoofd stabiel te houden voor meer rijcomfort. De chauffeurszetel is in ruime mate verstelbaar, wat overigens ook geldt voor het goed in de hand liggende lederen stuur. Jammer dat de passagierszetel niet in de hoogte verstelbaar is. Hoofd- en beenruimte zijn voorin dik in orde. Achterin voldoet de hoofdruimte, maar is de beenruimte veeleer bescheiden.

(Lees verder onder de foto)

Een voor het B-SUV-segment hoogwaardig interieur.

Het CX-3-dashboard is nog altijd bijzonder mooi vormgegeven, waarbij het instrumentenpaneel voor dit segment zelfs erg hoogwaardig oogt. De fabrikant claimt voor de geüpdate CX-3 een opgewaardeerd multimediasysteem. Het beschikt voortaan standaard over een DAB-tuner, Apple CarPlay en Android Auto. Bovendien ondersteunt het nu een draadloze verbinding met AppleCarPlay.

Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een automatisch dimmende antiverblindingsspiegel. Bovenin de middenconsole staat evenwel nog steeds een wat klein 7-duims aanraakscherm, dat duidelijk van een oudere generatie is dan wat we in de nieuwe Mazda3 en CX-30 aantreffen. Hoofd-en beenruimte zijn voorin dik in orde. Achterin voldoet de hoofdruimte voor niet al te lange passagiers. De beenruimte daarentegen is er beperkt. Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate en al naargelang de opstelling van de in 2 ongelijke delen neerklapbare achterbank varieert het bagagevolume van 350 naar 1.260 liter. De tildrempel is wel wat aan de hoge kant. Het interieur is verkrijgbaar in drie kleurschema’s: grijs met zwarte of witte lederen zetels, grijs met zwarte zetels in kunstleder en zwart met zwarte stoffen zetels. De lederen zetels werden bedacht met verticale vouwen op de achterkant en sterk glanzende randen ter hoogte van de schouders. Ze zorgen op die manier voor een hoogwaardige look & feel.

Eén benzinemotor

Mazda heeft nu alle dieselversies uit zijn gamma geschrapt en ook de 110 kW/150 pk sterke benzinestoker in combinatie met vierwielaandrijving is niet langer verkrijgbaar. De Mazda CX-3 wordt bijgevolg nog enkel als voorwielaandrijver gecommercialiseerd. Als krachtbron fungeert uitsluitend de beproefde en nog steeds atmosferische 2.0 Skyactiv G-benzinemotor die wordt opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 89 kW/121 pk en 206 Nm(bij 4.000 t/m).

(Lees verder onder de foto)

De achterlichtunits strekken zich uit van de zijkant tot in de achterklep.

De Euro 6-conforme tweeliter plukt de vruchten van nauwkeurig bewerkte inlaatpoorten en nieuw geprofileerde zuigers die tot taak hebben de luchtstroom tijdens de compressie te verhogen en de wervelingsenergie tijdens de ontsteking te versterken. Dit versnelt de verbranding, wat het koppel bij lage en middelhoge toerentallen ten goede komt en tegelijk het brandstofverbruik bij hoge toerentallen reduceert. Naar wens is de benzinestoker te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of aan een zestrapsautomaat.

De handgeschakelde versies kunnen voortaan schermen met cilinderuitschakeling. Bij lichte belasting of constante snelheden worden dan twee cilinders uitgeschakeld waardoor het brandstofverbruik en de C02-uitstoot met 14 procent wordt gereduceerd. Met manuele zesbak tekent de Mazda CX-3 voor een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 liter per 100 km(WLTP-cyclus). Wie kiest voor de zestrapsautomaat ziet het gemiddeld verbruik evenwel oplopen tot 7,1 liter. Volgens de constructeur legt de CX-3 met manuele bak de 0-100 km/u-sprint af in 9,1 seconden, daar waar de versie met automaat er 9,9 tellen voor nodig heeft. Niet alleen qua passieve beveiliging scoort de Mazda CX-3 hoog, ook de aanwezige rijhulpsystemen mogen er best wezen. Denk daarbij aan onder meer het noodremsysteem, de dodehoekwaarschuwing, de rijstrookwaarschuwing , de grootlichtassistent en de adaptieve snelheidsregelaar.

Aan de Mazda CX-3 2.0 SkyActiv G-121 “Skydrive” hangt een prijskaartje van 22.490 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier