Jeep Compass II: een hoogst geciviliseerde SUV

In het terreinwagensegment heeft Jeep, dat deel uitmaakt van het FAC (Fiat Chrysler Automobiles)-concern, een ijzersterke reputatie weten op te bouwen. Geruime tijd was Jeep overigens het enige merk dat met 4×4 SUV’s uitpakte. Ondanks de heersende SUV-hype is Jeep er alsnog niet echt in gelukt bij ons vaste voet aan de grond te krijgen. Wereldwijd daarentegen is de Jeep-afzet wél flink gegroeid. Wij reden recent de in het compacte SUV-segment opererende Compass, een Jeep-model dat zich positioneert tussen de Renegade en de Cherokee.

In zijn klasse moet de Jeep Compass het wel opnemen tegen kleppers zoals de Nissan Qashqai, de Renault Captur en de Peugeot 2008. Dit jaar werd de Compass bedacht met een facelift, waardoor de SUV zowel stoerder als stijlvoller oogt. De anno 2017 voor het eerst op de markt gebrachte Jeep Compass is vandaag de dag aan de tweede generatie toe. Onlangs namen we de Jeep Compass in Limited-uitmonstering onder de testloep.

Authentiek design

De 4,39 m lange, 2,03 m brede en 1,63 m hoge Jeep Compass deelt zijn bodemplaat met die van de Renegade, zij het dan wel met een tot 2,63 m verlengde wielbasis. De Compass is een eigentijds gelijnde Jeep die aan de voorkant onmiddellijk als Jeep herkenbaar is. Behalve de trapezoïdale wielbogen is ook het nog zeven sleuven tellende radiatorrooster immers een typisch Jeep-designkenmerk.

Het front van de Compass oogt in elk geval behoorlijk modern en dynamisch. In zijaanzicht is de nieuwste Jeep Compass wel minder opvallend, al noteren we niettemin de apart vormgegeven C-stijl. Een vrij lage achterruit in combinatie met gespierde spatbordverbreders tekent al bij al voor een extra robuuste look. Een opvallend kenmerk aan de achtersteven zijn de led-lichten die mooi overlopen in de achterklep. Te noteren is ook dat Compass minder hoog op de poten staat dan we van een Jeep gewoon zijn. Dit moet er op wijzen dat het hier een hoogst geciviliseerde SUV betreft. Al zullen smaken wel verschillen, het kan niet worden ontkend dat de Jeep Compass nog steeds een originele SUV is. Zoals het een SUV past, is de zitpositie hoog waardoor je een prima overzicht krijgt. Het zicht schuin naar achteren daarentegen houdt vanwege de schuin oplopende C-stijl evenwel niet over.

Ruim interieur

De Jeep Compass gaat prat op een interieur dat plaats biedt aan 4 tot 5 inzittenden. Het is geenszins frivool vormgegeven en Fiat-invloeden zijn duidelijk waarneembaar in de aangewende materialen. Het dashboard werd voor het modeljaar 2020 hertekend, oogt moderner én is ook nog eens overzichtelijker geworden. Zo zijn zowel de snelheidsmeter, de brandstofmeter als de koelvloeistoftemperatuurmeter voortaan digitaal.

(Lees verder onder de foto)

Een overzichtelijk instrumentarium.

Jeep bedacht zijn midi-SUV bovendien met een 7,0-duim tft-kleurenscherm in het instrumentencluster. De middenconsole integreert de functionele uitrustingen waaronder de elektrische handrem. In het interieur is nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor het aanraakscherm van het U-Connect multimediasysteem. De producent claimt dat de Compass II binnen het Jeep-gamma alsnog de nieuwe maatstaf is qua infotainmentsystemen.

Het lederen stuur ligt goed in de handen en is zowel in de hoogte als de diepte verstelbaar. De voorzetels zijn weliswaar niet traploos verstelbaar, maar zitten wel comfortabel en bieden ook nog eens de nodige zijdelingse ondersteuning. Harde plastics daarentegen zijn aanwezig op zowel de middenconsole als de portierpanelen. Zowel voor- als achterin biedt de Jeep Compass heel wat hoofd- en beenruimte. Bovendien is het op de van een middenarmsteun voorziene 60/40 neerklapbare achterbank comfortabel toeven. Opbergcapaciteit biedt het interieur ook nog eens in voldoende mate. Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 438 tot 1251 liter. Al bij al geen al te grote koffer.

Voor het gebruik van elektronische gadgets is zowel voorzien in een USB-als een 230V-aansluiting voor-en achterin . Voorts is de Jeep Compass, afhankelijk van het uitrustingsniveau, leverbaar met U-Connectsystemen van respectievelijk 7,0- en 8,4-duim met communicatie-, entertainment-en navigatiefuncties om zowel de rijervaring als het comfort te verbeteren. De U-Connect-systemen zijn ook nog eens voorzien van een capacitief aanraakscherm met hoge resolutie en omvatten nieuwe Apple CarPlay-en Android Auto-functies.

150 pk sterke 1,3 liter-viercilinder

Als krachtbron voor de Jeep Compass kan er gekozen worden tussen 2 drukgevoede 1332 cm3 metende viercilinder-benzinemotoren van respectievelijk 88 kW/120 pk en 110 kW/150pk of een vierwielaangedreven PHEV (Plug -in Hybrid Electric Vehicle)-versie, de Compass 4xe, goed voor een systeemvermogen van 139 kW/ 190 of 176 kW/240 pk. Zelfontbranders zijn uit het Compass-motorengamma geschrapt. Recent liet de invoerder ons kennismaken met de niet geëlektrificeerde, 150 pk sterke 1,3 liter dubbelnokker-zestienklepper. In tegenstelling tot de 120 pk variant, die is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, is de 150 pk-motor , goed voor een maximumkoppel van 270 newtonmeter, standaard gekoppeld aan een alert reagerende zestrapsautomaat met goed op de motorkarakteristiek afgestemde verhoudingen. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de 1.505 kg wegende Jeep Compass 9,2 seconden nodig heeft, terwijl op de Autobahn een top van 199 km/u mogelijk is.

(Lees verder onder de foto)

Een dubbele uitlaat.

Belangrijker dan die topsnelheid is het gemiddeld benzineverbruik. Volgens de constructeur weet de 1,3 liter-motor het te rooien met een gemiddeld verbruik van 6,7 liter per 100 km. In de praktijk mag je evenwel rekenen op een verbruik van om en bij de 8 ,0 liter per 100 km. Goed om weten is ook dat de Compass de eerste Jeep is die gebouwd werd op een onderstel voor voorwielaandrijving, met daarbij rondom onafhankelijk afgeveerde wielen(Mc Pherson-veerpoten). Mede door goed gekozen ophangingsrubbers is het onderstel nooit hard of stoterig. Het weg-en bochtgedrag van de voorwielaangedreven Jeep Compass stelt evenmin teleur. De besturing is weliswaar erg licht, al zijn de stuurreacties wel verrassend direct en krijgt men steeds voldoende feedback.

Al vanaf het basis-uitrustingsniveau voorziet dit Jeep-model in tal van comfortitems zoals onder meer een boordcomputer, een cruise control, elektrisch bediende ruiten, elektrisch bediende buitenspiegels. De door ons gereden Compass Limited biedt daarbovenop onder meer nog een automatische airco (2 zones), een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor-en achteraan evenals een Sport-rijmodus.

Aan de Jeep Compass 1.3-150 “Limited” hangt een prijskaartje van 33.400 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier