MG EHS Plug-In-hybride koppelt laag verbruik aan rijplezier

MG (Morris Garages), ooit een legendarisch Brits automerk in de vorige eeuw, stond bekend om zijn sportwagens en zijn sportieve vier-en vijfdeursmodellen. Vandaag de dag is MG in handen van het Chinese SAIC-concern. De reïncarnatie van het iconische merk in Europa brengt ons anno 2021 niet langer een sportieve wagen, wél de MG ZS EV, een volledig elektrische SUV die recent het gezelschap kreeg van een plug-in hybridevariant: de MG EHS.

Zowel de EV als de EHS zijn ontworpen in het Chinese Shanghai en dit in samenwerking met een geavanceerde designstudio in Londen. MG wordt nu in verschillende Europese landen gecommercialiseerd en de MG EHS Plug-in Hybrid is na de ZS EV het tweede MG-model dat in Europa zijn opwachting maakt.

Plug-in hybrids zijn omwille van de lage C02-uitstoot erg gewild en MG wenst op die snel groeiende markt alvast een graantje mee te pikken. ”De automobilist wil elektrisch en dus duurzaam kunnen rijden, maar wenst zich ook niet al te druk te maken over de actieradius. Wie nog niet toe is aan een volledig elektrische auto, kan nu terecht bij de MG EHS Plug-in Hybrid”, aldus Matt Lei, ceo van MG Motor Europe. Bij het SAIC-concern maakt men zich bovendien sterk binnenkort nóg meer duurzame wagens op het Europese vasteland te kunnen slijten. In zijn klasse is de MG EHS een concurrent voor de Kia Sportage, de Opel Grandland X en de VW Tiguan.

Krachtig design

De standaard van 17-duims lichtmetalen wielen voorziene, 4,57 m lange, 1,87 m brede en 1,66m hoge MG EHS Plug-in Hybrid is gezegend met een krachtig,, zij het niet bepaald gestroomlijnd koetswerkdesign, waarbij onder meer het prominente rooster en de koplampen met katachtige LED-dagrijverlichting meteen de aandacht trekken. Volgens de constructeur zorgen bovendien de 9 individuele LED-units van die dagrijverlichting voor een opvallend visueel effect zodra de wagen wordt ontgrendeld.

Achteraan moeten de uitlaten aan weerszijde in combinatie met een aluminium skidplate de sportieve uitstraling extra kracht bijzetten. Daarenboven versterken de LED-achterlichten met geïntegreerde dynamische richtingaanwijzers op hun beurt de hightech-uitstraling van de Chinese plug-in hybride. De MG EHS Plug-in Hybrid wordt gecommercialiseerd in twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) en vier koetswerktinten (zwart, wit, rood en zilver).

Doordacht interieurontwerp

De ontwerpers van MG EHS Plug-in Hybrid hebben veel aandacht besteed aan zowel het comfort als de kwaliteit van deze vierwieler. Dat komt vooral tot uiting in zowel de afwerking, de gebruikte materialen als de ergonomie. De MG EHS Plug-in Hybrid geniet van een doordacht interieurontwerp. Zo is deze SUV met dank aan een 2,7 meter metende wielbasis best een ruime wagen. MG maakt zich sterk dat het interieur een zeer uitnodigende plek is voor zowel de bestuurder als de inzittenden.

(Lees verder onder de foto)

Een uitnodigend interieur.

De ruimtelijke sfeer aan boord wordt bovendien extra versterkt door het 1,19 m2 grote panoramische zonnedak dat standaard is op de Luxury-versie. De interieurverlichting laat overigens toe te kiezen uit maar liefst 64 kleuren. De achterinzittenden hebben recht op zetels met een verstelbare rugleuning, dubbele ventilatieopeningen, twee usb-poorten en een uitklapbare armleuning met geïntegreerde opbergruimte en bekerhouders. Opbergcapaciteit biedt het interieur in ruime mate en al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 448 tot 1.375 liter. Achter het standaard lederen stuur kijkt de bestuurder uit op een 12,3-duim metend digitaal instrumentarium. Centraal op het dashboard springt het 10,1-duim aanraakscherm voor de bediening van het infotainmentsysteem meteen in het oog. Dit systeem omvat onder meer Tom Tom-navigatie met realtime verkeersinformatie, een DAB digitale radio evenals smartphone-integratie middels Apple CarPlay en Android Auto.

Rijhulpsystemen

MG zet hoog in op veiligheid en de EHS Plug-in Hybrid is daar een mooi voorbeeld van. Zo werd deze SUV net als de geheel elektrische variant bij de jongste euro NCAP-crashtests nog beloond met 5 sterren. Deze prima score dankt de MG EHS Plug-in Hybrid in niet geringe mate aan zijn breed scala aan relevante rijhulpsystemen. Deze zijn gebundeld onder de naam ‘MG Pilot’ en daartoe behoren onder meer de adaptieve cruisecontrol, de dodehoekdetectie, het autonoom noodremsysteem, rijstrookwaarschuwing, een 360° camera evenals botswaarschuwing. Tot de standaard geleverde comfortitems behoren onder meer de zesvoudig elektrisch verstelbare chauffeurszetel, keyless entry evenals een automatische airco (twee zones).

Plug-in hybridetechniek

De MG EHS- waarbij de letters EHS staan voor Electric Hybrid SUV- maakt gebruik van vooruitstrevende plug-in hybridetechniek waarbij lage verbruikscijfers worden gekoppeld aan rijplezier. Het aandrijfaggregaat omvat een 119 kW/162 pk sterke geblazen 1,5 liter GDI-benzinemotor die wordt ondersteund door een 90 kW/122 pk sterke elektromotor die tekent voor een maximumkoppel van 230 Nm. Volgens de fabrikant komt het gecombineerd vermogen en koppel neer op resp. 190 kW/258 pk en 370 Nm.

(Lees verder onder de foto)

Een aluminium skidplate achteraan moet de sportieve uitstraling extra kracht bijzetten.

De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh lithium-ion accu. Volgens MG kan deze plug-in hybride een afstand van maximaal 52 kilometer volledig elektrisch en bijgevolg emissievrij rijden. Met de 3,7 kW-boordlader is de accu bij een publiek laadpunt in ongeveer 4,5 uur volledig op te laden. Aan een stopcontact daarentegen neemt het laden zo’n 8 uur in beslag. De plug-in hybride SUV is bovendien uitgerust met een regeneratief remsysteem waarbij de vrijgekomen energie tijdens het vertragen wordt opgeslagen en hergebruikt om het rijbereik te optimaliseren of het benzineverbruik te verlagen.

De benzine- en elektromotor sturen hun vermogen via een geavanceerde transmissie naar de voorwielen. Het aandrijfkoppel van de benzinemotor wordt daarbij overgebracht door een zestrapsautomaat, daar waar de elektromotor zijn vermogen overbrengt door een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze een 10-trapsautomaat. Volgens de constructeur laat deze laatste toe dat onder alle omstandigheden soepel en snel geschakeld wordt en bovendien steeds de ideale versnelling wordt gekozen.

Volgens MG heeft de EHS slechts 6,9 seconden nodig voor de 0-100 km/u-sprint en houdt de voorwielaandrijver het op de Autobahn bij 190 km/u voor bekeken. De gemiddelde C02-emissie van de MG EHS Plug-in Hybrid bedraagt 43 gram per kilometer. Met zijn 1.737 kg (Comfort-versie) lis ook deze plug-in hybride geenszins een lichtgewicht.

Aan de MG EHS “Comfort” hangt een prijskaartje van 34.985 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier