Nieuw in de showroom

62
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere factor: BMW pakt in de derde generatie X1-reeks voor het eerst ook uit met full electric-modellen. (foto Fabian Kichbauer)©Fabian Kirchbauer
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere factor: BMW pakt in de derde generatie X1-reeks voor het eerst ook uit met full electric-modellen. (foto Fabian Kichbauer)©Fabian Kirchbauer

Goed nieuws voor autoliefhebbers: steeds meer merken zetten opnieuw in op opvallend design.

Met nog vier maanden te gaan, valt de tussenbalans van de autoverkoop tegen. De verkoop blijft dalen, terwijl de prijzen van nieuwe en tweedehandswagens blijven stijgen. Ook de lange levertijden – van 9 maanden tot één jaar – blijven een probleem.

Het goede nieuws is dat kunstzinnig autodesign een revival beleeft. In het nieuwe elektrotijdperk maakt design het verschil. Zo is Chief Creative Officer Gerry McGovern van Jaguar Land Rover erin geslaagd om een kolossaal gevaarte zoals de Range Rover om te toveren in een kunstwerk op wielen. Groots in zijn stijlvolle eenvoud en weergaloos op het vlak van afwerking en rijcomfort. Bij Hyundai zijn alle ogen gericht op de IONIQ 6. De Electrified Streamliner verleidt door zijn cleane, eenvoudige lijnen en aerodynamische vorm die zijn ontwerpers bestempelen als emotionele efficiëntie. BMW, nummer één in België, lanceert de derde generatie X1-reeks voor het eerst ook verkrijgbaar als full electric. De iX1 brengt elektrisch autorijden binnen het financieel bereik van een breder publiek en kadert in het duurzaamheidsconcept van het Duitse premiummerk.

(Urbain Vandormael)