Nieuwe Land Rover Defender: herkenbaar stoer in eigentijds jasje

234
De Land Rover Defender voelt zich op elke ondergrond in zijn element.

Het tot stand komen van de nieuwe Defender heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Land Rover is  daarbij geenszins over een nacht ijs gegaan. Sinds zijn introductie in 1948 is de Defender immers dé referentie onder de terreinwagens en heeft deze 4×4 inmiddels  een iconische status verworven. De momenteel in de showroom staande Defender van de 2de generatie is zonder meer een  21ste-eeuwse interpretatie van dit icoon.  Naast de luxueuze Range Rover-familie en de veelzijdige Discovery vervolledigt de nieuwe Defender nu de Land Rover-dynastie.

Tijdens de ontwikkelingstests hebben prototypes miljoenen kilometers afgelegd in enkele van de meest slopende omgevingen van de wereld: van de 50° hete woestijn tot de -40° van de Noordpool en de 3.000 meter hoogte van de Rocky Mountains (Colorado).

Met zijn opvallende silhouet is de nieuwe Defender meteen herkenbaar.  De ontwerpers zijn er bovendien in geslaagd de vertrouwde stijlelementen van de Defender in een eigentijds jasje te steken.  Zoals voorheen is de nieuwe Defender er in twee versies, de korte wielbasisversie D90 en de lange wielbasisuitvoering 110, die overigens dezelfde korte overhangen hebben.

Aan de minimale overhangen voor-en achteraan werd niet geraakt en evenmin aan de zijdelings scharnierende achterklep en het op het koetswerk geplaatste reservewiel.  De nieuwe koetswerkarchitectuur biedt een bodemvrijheid van 29,1 cm en een nimmer geziene terreingeometrie, waardoor de 110 een oprij-,afrij- en overschrijdingshoek van resp. 38, 28 en 40 graden kan voorleggen. De maximale doorwaaddiepte bedraagt 90 cm.  Zijn zuiver gelijnde flanken vormen al bij al een indrukwekkend contrast met de uitgesproken verticale voor-en achterkant.

De globale indruk van het design is er een van soberheid. Het karaktervolle front oogt stoer, een indruk die nog wordt versterkt door de geografische vormen van de van adaptieve technologie voorziene koplampen. Ook de fraai gebeitelde spatborden, de hoge drempels, de hoekige wielkasten en de gespierde schouders dragen bij tot de robuuste look. De nagenoeg verticale achterkant behoudt de korte overhang voor een superieure afrijhoek.

Zes versies

De nieuwe Defender wordt gecommercialiseerd in zes versies: Standaard, S, SE, HSE, Defender X  en First Edition.  Voor zijn nieuwe Defender heeft Land Rover bovendien een uitgelezen palet van koetswerkkleuren uitgewerkt, waaronder drie nieuwe metaalkleuren: Tasman Blue, Pangea Green en Gondwana Stone. Op de X-versie is de contrasterende motorkap met glanzend zwarte inzetstukken standaard in combinatie met de glanzend zwarte sierinleg. Om de X-versie nóg meer te onderscheiden van de kernmodellen kregen de bodemplaten voor- en achteraan evenals nog andere koetswerkdetails een afwerking in Starlight Satin.

De nieuwe Defender is overigens het eerste Land Rover-model dat geleverd kan worden met een gesatineerde beschermfolie die zowel het design als de duurzaamheid ten goede komt. Die gesatineerde wrap op basis van polyurethaan wordt gebruikt voor de buitenkant en verleent de standaard metaalkleuren een rijke en eigentijdse satijnafwerking, welke de geraffineerde oppervlakken van het koetswerk volledig tot hun recht laten komen. De folie kan op elk moment worden verwijderd, waardoor schade heel wat sneller te herstellen is dan bij een conventionele lakafwerking.  Klanten kunnen bij de nieuwe Defender kiezen uit maar liefst 12 velgen, gaande van wit gelakte 18-duims exemplaren in geperst staal tot de 22-duims lichtmetalen velgen.

Moduleerbare interieurarchitectuur

De moduleerbare interieurarchitectuur benadrukt zijn uiterst functionele karakter, dat nog wordt ondersteund door de praktische lay-out en het sobere design. Normaal verborgen structuurelementen en bevestigingen zijn bewust zichtbaar gelaten.  Innoveren doet de nieuwe Defender onder meer door de versnellingspook naar het dashboard over te hevelen. Op die manier komt er ruimte vrij voor een centraal klapstoeltje vooraan en kan men – net als bij de eerste Land Rovers – met zijn drieën voorin zitten.

(Lees verder onder de foto)

Een erg verzorgd én praktisch interieur.

In tegenstelling tot de van een korte wielbasis voorziene Defender 90 , die plaats biedt aan 5 inzittenden, kan de Defender 110 configuraties met 5,6 of 5+2 plaatsen aanbieden. De Defender 90 biedt dan weer plaats aan zes personen, terwijl hij niet langer is dan een compacte gezins-hatchback.  De kofferruimte tekent voor 646 liter en is met neergeklapte achterbank uit te breiden tot 2.380 liter. Het maximale laadvermogen bedraagt 900 kg met een dakbelasting tot 168 kg.

Als eerste Land Rover pakt de nieuwe Defender uit met het Pivo Pro-infotainmentsysteem, waarvan onder meer de dubbele Bluetooth-aansluiting evenals Apple Car Play en Android Auto deel uitmaken. Het aanraakscherm van de nieuwste generatie is bovendien intuïtiever en gebruiksvriendelijker.  Zo tilt de nieuwe Defender de “Software-over-the-Air”-technologie naar een heel nieuw niveau, met 14 individuele modules die vanop afstand updates kunnen ontvangen. Elektronische updates worden meteen en zonder vertraging gedownload naar de wagen zonder dat men een Land Rover-concessie dient te bezoeken. Met dank aan accessoirepacks met namen als Explorer, Adventure, Country en Urban, kan de Defender  bovendien nog worden gepersonaliseerd.

Een brede waaier aan motoren

De nieuwe Land Rover Defender is  vooralsnog verkrijgbaar  met benzine- en dieselmotoren uit de Ingenium-familie. Alle krachtbronnen zijn  voorzien van stop-starttechnologie om de uitstoot te beperken. Het benzinegamma omvat zowel de P300-viercilinder als de mild hybride P400-zescilinder. Eerstgenoemde tekent voor een hoogste vermogen van 147 kW/300 pk, terwijl de zespitter van de P400 het schopt tot 294 kW/400 pk. Deze krachtbron maakt gebruik van zowel een conventionele twin scroll-turbo als van een elektrische compressor van 48V, met een riemaangedreven startmotor in plaats van de dynamo om de benzinemotor te ondersteunen en een 48V-accu van het lithium-iontype om tijdens het vertragen gerecupereerde energie op te slaan.

(Lees verder onder de foto)

De hoekige wielkasten en gespierde schouders dragen bij tot de robuuste look.

Dieselaars kunnen alsnog terecht bij de D200 en D240, vierpitters resp. goed voor een vermogen van 147 kW/200 pk en 177 kW/240 pk. Net als de benzinemotoren zijn ook de deze oliestokers gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. De Defe110D200  tekent voor een gemiddeld verbruik van 7,6 liter diesel per 100 km en weet de 0-100 km/u-sprint af te haspelen in 10,3 seconden.  Eerlang wordt ook nog de P400e, een oplaadbare hybride gecommercialiseerd. De nieuwe Defender, goed voor een trekgewicht van 3.720 kg, maakt gebruik van het D7x-platform dat volgens de constructeur driemaal zo stijf is als een ladderchassis.

Adaptieve dempers tillen bovendien de terreinprestaties naar een nóg hoger niveau. Voor het échte terreinwerk staan zowel de permanente vierwielaandrijving en tussenbak  als de optionele sper op de achteras garant.  Nieuw bij de Defender is al evenzeer het configureerbare Terrain Response-systeem, zodat ervaren terreinrijders de individuele afstellingen van de wagen tot in de puntjes kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Minder ervaren bestuurders kunnen via de Automodus- het systeem overigens zelf de meest geschikte instellingen laten kiezen.

Aan de Land Rover Defender 110 D200 hangt een prijskaartje van 56.800 euro.