Nieuwe Land Rover Discovery: een geslaagde update

De vier jaar geleden op de markt gebrachte Land Rover Discovery profiteert eveneens van de vernieuwingsdrang van de Britse constructeur. Voor het modeljaar 2021 onderging de veelzijdige SUV zowel qua koetswerk als technisch een geslaagde update. “De nieuwe Discovery is een mooi geproportioneerde luxe-SUV. Deze werd tot in de puntjes verfijnd om zijn karaktervolle koetswerk en zijn uitermate veelzijdig interieur te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de Discovery zijn positie van ’s werelds meest capabele en gezinsvriendelijke SUV behoudt”, aldus Gerry McGovern, Chief Creative Officer van Jaguar Land Rover.

De Land Rover Discovery is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Discovery, S, SE, HSE alsook in een sportieve R-Dynamic-uitmonstering. Bovendien kan de Discovery eveneens worden omgebouwd tot een Commercial-versie.

Het unieke karakter en de geoptimaliseerde proporties van de nieuwste Discovery gaan hand in hand met meer dan 30 jaar designevolutie. De SUV behoudt de designelementen van het Discovery-DNA, zijnde de schelpvormige motorkap, het getrapte dak en de opvallende c-stijl, maar onderscheidt zich niettemin door een geëvolueerd koetswerkdesign. Zo zijn de nieuwe led-koplampen met dagrijlichten nu lager in de lichtblokken geplaatst. Tegelijk versterken de dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan de dynamische look. Voorts accentueren de zijdelingse, in koetswerkkleur uitgevoerde luchthappers de onderbroken gordellijn.

De voorbumper werd hertekend en onderscheidt zich door bredere sierelementen in koetswerkkleur. Achteraan is de nieuwste Discovery uitgerust met typische led-lichten die met elkaar zijn verbonden door een glanzend zwart paneel dat zich uitstrekt over de hele achtersteven en dat het Discovery-opschrift omvat. De fabrikant maakt zich sterk dat dit een “zuiverder” look geeft aan de achtersteven. Het rooster van de Discovery werd bovendien in lijn gebracht met dat van de Discovery Sport. Het nieuwe R-Dynamic-model oogt voortaan nog assertiever dankzij een aantal specifieke koetswerkaccenten in Gloss Black en Shadow Atlas aan het koetswerk.

Veelzijdig interieur

De Land Rover Discovery-familie staat te boek als een gamma van doelgerichte SUV’s. De naar wens 5 of 7 zitplaatsen tellende nieuwe Discovery vormt daarop geen uitzondering. Zo is er onder meer de optionele, handenvrije achterklep met bewegingssensor. In vijfzitsconfiguratie tekent de laadruimte voor 2.485 liter en zelfs met zeven plaatsen biedt de koffer nog een capaciteit van 258 liter. Alle inzittenden beschikken in de Discovery over een aansluiting om elektronische toestellen op te laden. Binnenin laat de Intelligent Seat Fold-technologie toe de zetellay-out moeiteloos te configureren via het centrale aanraakscherm. Daarenboven biedt de Remote-app de mogelijkheid de brandstofstatus en locatie van de wagen te controleren en ook nog eens de portieren te ontgrendelen en te vergrendelen.

(Lees verder onder de foto)

Achteraan werd de tweede zetelrij hertekend om het comfort verder te verhogen. De verbeterde zijdelingse steun, de langere, dikkere kussens en de zorgvuldige profilering van de zetels dragen bij tot zowel een betere ondersteuning van de dijen als een betere zithouding. Het comfort werd voorts geoptimaliseerd door de verluchtingsroosters voor de tweede zetelrij te verplaatsen van de B-stijl naar de middenconsole. De inzittenden beschikken zowel over een eigen stroomvoorziening als over een ventilatieregeling die enkel zichtbaar is wanneer ze verlicht is.

De Land Rover Activity Key van de tweede generatie is eveneens verkrijgbaar. Deze beschikt over een aanraakbediening en digitaal horloge en kan als aanvulling op de klassieke afstandsbediening de wagen vergrendelen, ontgrendelen en starten.

Connectiviteit

Binnenin pronkt de nieuwste Discovery onder meer met een nieuw vierspakig stuur met aanraakgevoelige knoppen en voorzien van schakelhendels. De draaiknop voor de 8-trapsautomaat heeft bovendien plaats geruimd voor een versnellingspook. Om het gebruiksgemak te maximaliseren, opteerde Land Rover eveneens voor click an go-tablethouders geïntegreerd in de rugleuning van de voorzetels.

Het Discovery-interieur gaat niet enkel prat op het baanbrekende Pivi Pro-infotainmentsysteem. Zo biedt de hertekende middenconsole nu plaats aan het 48 procent grotere 11,4-duim-aanraakscherm. Met zijn vereenvoudigde menustructuur toont het Pivi Pro-infotainmentsysteem zich bijzonder reactief en dit zelfs wanneer de auto voor het eerst gestart wordt. Dankzij de ingebouwde back-upbatterij neemt de initialisatie van het navigatiesysteem nauwelijks enkele seconden in beslag. Bovendien bieden de logische menu’s van het personaliseerbare startscherm direct toegang tot de meest gebruikte functies en dit om de bestuurder zo weinig mogelijk af te leiden.

De connectiviteit wordt verzekerd door de technologie met dubbele simkaart en twee LTE-modems waarmee het systeem meerdere functies tegelijk kan uitvoeren zoals media streamen en SOTA (Software-Over-The Air)-updates downloaden zonder te raken aan de prestaties. In combinatie met het 12,3-duim grote interactive Driver Display biedt de nieuwe Discovery driedimensionale hogeresolutiekaarten in het instrumentenbord, waardoor het centrale aanraakscherm vrij blijft voor andere toepassingen. De digitale hogeresolutie-instrumenten kunnen worden geconfigureerd om twee conventionele wijzerplaten, driedimensionale navigatie-instructies op het volledige scherm of een combinatie van beide te tonen. Op die manier kan men de weergave afstemmen op de eigen voorkeur. Optioneel is er een head-up display in kleur. Een smartphone integreren is eenvoudig dankzij Apple CarPlay, terwijl de geavanceerde Bluetooth-technologie toelaat twee smartphones tegelijk met de auto te verbinden. Android Auto evenals een draadloze smartphonelader met signaalversterker worden al van huis uit geleverd. Voor het comfort van de inzittenden zorgt een nieuwe, geavanceerde interieurluchtfiltering die als taak heeft allergenen, toxines en schadelijke deeltjes uit het interieur te weren.

Vier krachtbronnen

De nieuwste Land Rover Discovery is leverbaar met twee benzinemotoren en evenveel oliestokers. De instap-benzinemotor is de vier cilinders tellende en 221 kW/300 pk sterke P300 die zijn meerdere moet erkennen in de van mild hybrid-technologie voorziene en 265 kW/360 pk sterke drieliter-zescilinder van de P360. Dieselliefhebbers kunnen terecht bij de D250 en D300, zespitters uit de Ingenium-familie. De instap-diesel van de D250 is goed voor een vermogen van 183 kW/249 pk, terwijl de D300 tekent voor een vermogen van 221 kW/300 pk. Beide oliestokers vervangen de vorige SD4-en SDV6-diesels. Wereldwijd beantwoorden de oliestokers aan de strengste emissienormen

(Lees verder onder de foto)

Achteraan led-units die met elkaar verbonden zijn middels een glanzend zwart paneel.

De constructeur maakt er ons op attent dat alle Ingenium-zescilinders beschikken over een aandrijflijn die de koppelverdeling tussen voor-en achteras optimaliseert middels sensoren die het koppel verdelen op basis van de omstandigheden. In normale rijomstandigheden zorgt dit voor een beperkter brandstofverbruik en lagere C02-uitstoot. De standaard luchtvering verlaagt automatisch de rijhoogte aan hogere snelheid en dit teneinde zowel de aërodynamische efficiëntie als het verbruik op snelwegen te optimaliseren. De op alle modellen gemonteerde adaptieve dempers controleren wagenbewegingen tot liefst 500 keer per seconde. Ze reageren nagenoeg onmiddellijk op de input van de bestuurder of de weg teneinde een evenwichtig en vlak rijgedrag waar te maken.

Met dank aan de Terrain Response 2-technologie wordt de nieuwe Discovery trouwens automatisch afgestemd op de rijomstandigheden, terwijl de nieuwe Wade-modus het doorwaden van diep water mogelijk maakt. Het optionele Configurable Terrain Response-systeem ten slotte laat toe de afstelling van de gasklep, de schakelpunten van de automaat, de stuurinrichting en de ophanging aan te passen aan voorkeuren en vereisten. Op die manier kan de rijervaring worden gepersonaliseerd voor het offroad-werk.

Aan de Land Rover Discovery D250 is een prijskaartje verbonden van 63.100 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier