Recordaantal tweedehandswagens verkocht

75
De vraag maar ook de prijzen op de tweedehandsmarkt schoten de hoogte in. (foto Getty Images)©AHMET YARALI Getty Images/iStockphoto
De vraag maar ook de prijzen op de tweedehandsmarkt schoten de hoogte in. (foto Getty Images)©AHMET YARALI Getty Images/iStockphoto

Vorig jaar is een recordaantal occasiewagens verkocht in ons land. Dat meldt Traxio, de sectorfederatie van de verkoop en reparatie van nieuwe en tweedehandswagen. De reden? Leveringsproblemen van nieuwe wagens door het mondiale tekort aan chips.

In heel 2021 werden 709.605 tweedehandswagens ingeschreven, een stijging met 7,5 procent op een jaar tijd. Het cijfer ligt ook 1,3 procent hoger dan in precoronajaar 2019, toen 700.213 tweedehandswagens een nieuwe eigenaar vonden. “De markt van tweedehandswagens bereikte zijn hoogste peil aller tijden”, aldus Traxio-woordvoerder Filip Rylant. “Na coronajaar 2020 was 2021 andermaal een bijzonder atypisch jaar waarbij de markt volledig ontwricht werd. Ditmaal door leveringsproblemen van nieuwe wagens wegens een tekort van halfgeleiders. Door de langere wachttijden zocht de consument duidelijk de occasiemarkt op.”

En dat had ook gevolgen voor de prijzen van occassiewagens. “De prijzen zijn duidelijk gestegen. De spanning tussen hogere vraag en lager aanbod – omdat er minder gebruikte wagens doorstromen omwille van de dalende leveringen van nieuwe wagens – zorgt stilaan voor problemen op de tweedehandsmarkt”, aldus Filip Rylant. Al zal deze situatie niet blijven duren: eens de uitgestelde nieuwe wagens geleverd worden, zal er een grote instroom van tweedehandswagens volgen, waardoor het aanbod opnieuw zal stijgen en de prijs opnieuw zal dalen.

Amper elektrisch aanbod

De verkoop van tweedehandse bolides lag zowat 80 procent hoger dan die van nieuwe personenwagens. Het gaat om een verschil van meer dan 300.000 voertuigen over heel het jaar. In december klokte bijvoorbeeld de occasieverkoop af op 53.169 tegenover bijna 29.000 nieuwe personenwagens. Diesels vertegenwoordigden vorig jaar 43,6 procent van de tweedehandsverkoop en benzines 51,2 procent. Hybrides zijn inmiddels goed voor 4 procent, elektrische wagens blijven schaars in tweedehandsland (0,8 procent). Ter vergelijking: volgens Traxio waren hybrides vorig jaar goed voor 29,4 procent van de verkoop van nieuwe wagens en elektrische bolides 5,8 procent.

Lange levertijden nieuwe wagens zorgde voor verschuiving op automarkt in 2021

In heel 2021 verkochten de dealers tot slot 80.667 tweedehands motoren, een stijging van 6,6 procent op een jaar tijd.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) wil de consument die op de tweedehandsmarkt shopt nog beter beschermen. “We zullen de Car-Pass aanpassen aan de realiteit van vandaag en morgen. Zo zal het document, dat onder meer de kilometerhistoriek weergeeft, beter aangepast worden aan de groter wordende markt van elektrische en hybride occasievoertuigen. Het zal ook mogelijk worden om de onderhoudsgeschiedenis van een wagen digitaal bij te houden en na te trekken, wat een extra voordeel moet bieden voor bonafide verkopers en consumenten. En in de toekomst zal de QR-code ook de onderhoudsgeschiedenis kunnen laten zien. Die code geeft nu al aan of de Car-Pass officieel is.” (Belga/SRA)