Seat Leon: geslaagde mix van elegantie, sportiviteit en functionaliteit

Seat, de Spaanse tak van het VW-concern, staat bekend om zijn sportieve modellen die vooral een jonge doelgroep weten te charmeren. Van de compacte Leon zijn er over drie generaties heen al meer dan 2,2 miljoen stuks geproduceerd. De Spaanse constructeur vond vorig jaar de tijd rijp voor een nieuwe Leon: die van de vierde generatie. Het nieuwe Leon-gamma omvat zowel een hatchback als een stationcar (Sports Tourer). De Seat Leon IV wordt bij ons gecommercialiseerd in vier uitrustingsniveaus: Reference, Style, Move en Excellence. Wij reden recent de 1.5e-TSI ST (SportsTourer) voorzien van het Move-uitrustingsniveau.

In het C-segment vervulde de Leon III een pioniersrol door er als eerste uit te pakken met volledige ledverlichting. Zijn opvolger, de eveneens met driehoekige vormen uitpakkende Leon IV borduurt verder op het design van zijn voorganger. Stationcars zijn niet de meest sexy vierwielers. Breaks gelden vaak als een pragmatische keuze en geschikt voor gezinnen met een vervoersbehoefte. De nieuwste Leon ST is evenwel geenszins een ‘pakezel’. Bij Seat stelt men terecht dat het koetswerkdesign van de Leon IV ST een geslaagde mix is van elegantie, sportiviteit en functionaliteit.

Het front wordt ten opzichte van de voorganger gekenmerkt door zowel een ronder aflopende motorkap, scherper gelijnde koplampen als door een groter én lager geplaatst rooster. In zijaanzicht vallen de wulps vormgegeven flanken op, terwijl achteraan de doorlopende ledstrip-welke we vandaag de dag overigens op steeds meer nieuwe modellen aantreffen- meteen de aandacht opeist. Met zijn veelheid aan vouwen en de priemende koplampen levert de 4,64 m lange, 1,80 m brede en 1,44 m hoge Seat Leon ST alvast het bewijs dat een break eveneens spannend kan ogen.

Ruim interieur

Seat is met het ontwerp van het interieur niet over een nacht ijs gegaan. De nieuwste Leon is zodanig ontworpen dat de bestuurder zich meteen één voelt met de wagen. Ten opzichte van de voorganger is de huidige Leon ST liefst 9,3 cm in de lengte gegroeid en is de wielbasis met 5,0 cm toegenomen tot 2,69 m. De interieurruimte vaart daar uiteraard wel bij. Zowel voor-als achterin zit men geenszins om hoofd-of beenruimte verlegen. Het interieur biedt tal van opbergmogelijkheden. De Leon-breakversie staat bovendien garant voor een kofferinhoud van 620 liter, zijnde 30 liter meer dan voorheen.

(Lees verder onder de foto)

Een digitaal instrumentarium.

Het dashboard is net als bij het vorige model nog steeds strak gelijnd. Zoals het een eigentijdse auto past, is de Leon ST toegerust met een digitaal instrumentarium. Voorts is er een 10,2-duim metend multimediascherm dat wel gescheiden staat van het instrumentencluster. Het infotainmentsysteem vraagt wel enige gewenning. Er zijn immers tal van menu’s te doorworstelen. Zo wordt onder meer de zetelverwarming bediend via het aanraakscherm en geldt hetzelfde voor de veiligheidssystemen. De zetels zijn goed verstelbaar en de zijdelingse ondersteuning dik in orde.

Al is het Leon-interieur er qua materiaalkeuze tegenover het vorige model duidelijk op vooruitgegaan, toch zijn kunststoffen niet helemaal uit het interieur geweerd. Net als bij de concerngenoten VW Golf en Skoda Octavia, is het dashboard van de Leon IV ontdaan van vrijwel alle knoppen. Op het goed in de hand liggende en zowel in de hoogte als in de diepte verstelbare leren stuur bevinden er zich daarentegen wel een aantal knoppen. Voor klimaatregeling zorgen touchpads en dat is best eventjes wennen.

Zoals het een eigentijdse auto past tekenen spraakbediening en gebarenherkenning eveneens present. De Leon IV is steeds met het internet verbonden en navigeert dan ook online. Bovendien laadt en integreert de nieuwste Leon smartphones draadloos. De aan boord voorhanden zijnde uitrusting verschilt uiteraard naargelang de gekozen versie. Zo moet de instapversie ‘Reference’ het stellen met een manuele airco in plaats van het automatische exemplaar met drie zones dat pas vanaf het Excellence-uitrustingsniveau voorzien is. Een elektronische parkeerrem, een in de hoogte regelbare bestuurderszetel worden bij de Reference net als de zes airbags wel al van huis uit geleverd. De door ons gereden Leon ST in ‘Move’-uitmonstering biedt daarbovenop onder meer een elektronische airco (twee zones ), een DAB-radio met zeven luidsprekers,, een multifunctioneel leren stuur, Front Assist, elektrisch bediende ruiten voor- en achteraan, elektrisch bediende en verwarmbare buitenspiegels, een snelheidsregelaar evenals starten zonder sleutel.

Mild hybrid-technologie

Behalve zijn MQB-platform deelt de nieuwste Seat Leon ook zijn motoren met de compacte modellen van het VW-concern. Het motorengamma van de Leon ST trapt af met de 66 kW/90 pk 1.0 driepitter gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wie het vermogen van deze twaalfklepper te min vindt, kan terecht bij de 1.5 TSI van 96 kW/130 pk of de 1.5 TSI van110 kW/150 pk. Beide zijn standaard voorzien van een manuele zesbak. Milieuvriendelijker evenwel is de recentelijk door ons gereden 1.5 e-TSI-welke naast mild hybrid-technologie (48V-boordnet) ook uitpakt met een DSG-zeventrapsautomaat.

Het mild hybrid-systeem van de 1.5 e-TSI is eigenlijk een opgevoerde startmotor die door een riem aan de viercilinder-benzinemotor zit. In de praktijk verloopt het starten op die manier vlotter en helpt de startmotor eveneens bij de aandrijving. Zo dient de benzinemotor minder hard te werken. Bij gas loslaten wordt de motor zelfs helemaal uitgeschakeld en dat komt uiteraard het benzineverbruik ten goede.

(Lees verder onder de foto)

Een doorlopende ledstrip achteraan.

De 1,5 liter krachtbron, goed voor een hoogste koppel van 250 Nm (bij 1.500 t/m) reageert alert op het gas en vormt een prima span met de automaat. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de 1.216 kg wegende Seat Leon ST slechts 8,4 seconden nodig. Volgens de constructeur moet de Leon ST het kunnen rooien met gemiddeld 4,8 liter benzine per 100 km. Ons praktijkverbruik kwam evenwel neer op 6,1 liter per 100 km.

Kiezen voor een zuiniger en milieuvriendelijker PHEV-model kan eveneens en dit met de 1.4e Hybrid ,goed voor een systeemvermogen van maar liefst 150 kW/204 pk en uitgerust met een zestrapsautomaat. Dieselaars kunnen terecht bij een 2.0 TDI-viercilinder van 110 kW/150 pk die van huisuit is gekoppeld aan een DSG zeventrapsautomaat. Het onderstel komt stevig en mooi uitgebalanceerd over. Dat maakt de Leon ST erg geschikt voor lange ritten. Tijdens het kilometers verslinden, laat het onderstel al bij al een dynamische indruk achter. Voor het tijdig intomen van de kW’s/pk’s zorgen bovendien geheel op hun taak berekende geventileerde schijfremmen voor in combinatie met massieve exemplaren achterop. Net als zijn concerngenoten heeft ook de Seat Leon IV recht op tal van rijhulpsystemen zoals een actieve spoorassistent en Exit Warning, dit is een systeem dat je waarschuwt zodra je het portier wil openen bij een naderend voertuig.

De Seat Leon 1.5e TSI SportsTourer ‘Move’ staat in de prijslijst voor 30.330 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier