De T3, de goedkopere plug-in-hybrideversie van de XC40

Met de in 2018 voor het eerst op de markt gebrachte en bij Volvo Gent van de band lopende XC40,  beschikt de Zweedse constructeur inmiddels over drie wereldwijd verkrijgbare SUV’s: de XC40, de XC60 en de XC90. De aanwezigheid van deze ‘hoogzitters’ in het sterkst groeiende marktsegment  heeft Volvo alvast geen windeieren gelegd.  Nu plug-in-hybrides erg gewild zijn, heeft Volvo na de XC40 T5 Recharge nu ook een tweede, goedkopere plug-in-hybrideversie van de XC40, de T4 Recharge, op de markt gebracht.

Volvo maakt er ons op attent dat de XC40 T4 Plug-in Hybrid de laatste toevoeging is aan het al flink gestoffeerde plug-in-hybride-gamma van inmiddels 14 plug-in-hybrides in totaal. Volvo zet hiermee vol in wanneer het gaat om C02-reductie. De betrachting dit jaar het streefgetal van 95 gram over de hele vloot te realiseren, komt hiermee een stap dichterbij. Het elektrificeren van de totale vloot (incl. het uitrollen van mild hybrid 48V) is één van de hoofddoelstellingen van Volvo Cars. Nog dit jaar zal dit verder gestalte krijgen middels de eerste XC40 Recharge P8-leveringen. De Volvo XC40 T3 Plug-in-hybrid wordt bij ons gecommercialiseerd in drie unieke uitvoeringen.

Inscription Expression

De basisuitvoering van de XC40 T4 Recharge heet ‘Inscription Expression’. Aan de buitenkant herken je deze uitvoering o.m. aan de 18-duims 5-spaaks lichtmetalen wielen geschoeid met rubber in de maat 235/55,  de Glossy skidplates voor-en achteraan, de speciale Recharge aluminium instaplijsten vooraan, de raamomlijsting in chroom, het exclusieve rooster in Glossy Black met chroomkleurige verticale lamellen en Recharge-logo op zowel de C-stijl als de achterklep en last but not least de chroom sierlijst onderaan de zijruiten. De constructeur levert deze instapuitvoering met een 7 m lange laadkabel. Van huis uit is deze versie al voorzien van een uitgebreide veiligheidsuitrusting met o.m. City Safety, Collision Warning Pedestrian Detection en Lane Keeping Aid. De standaarduitrusting omvat verder LED-koplampen, Park Assist achter, een 12,3-duim digitaal instrumentenpaneel, Pre-conditioning voor verwarmen en koelen van het interieur naar de comforttemperatuur, standverwarming met timerfunctie, 5 rijprogramma’s (Hybrid , Pure, Off-Road, Power, Individual) met verschillende instellingen voor gebruik van de elektromotor en/of benzinemotor, een 7-trapsautomaat, Digital Audio Broadcasting evenals een automatische airco.

Een dakspoiler mag bij een eigentijdse vierwieler niet ontbreken.

Recharge Inscription

Bovenop de hierboven vermelde uitrusting onderscheidt de XC40 T4 Recharge Inscription zich van het instapmodel door o.m. de Arianne-leder zetelbekleding, de voorzetels met een manueel te verlengen zitkussen, Drift Wood houten inlegpanelen voor het dashboard en de portieren, sfeerlicht voor het dashboardpaneel, een High Gloss Black-afwerking van de tunnelconsole en de omlijsting van het centraal bedieningsscherm en de ventilatieroosters voorin, Inscription-vloermatten voor- en achterin, Recharge aluminium instaplijsten vooraan,  interieurverlichting Pro, zijnde een verlichtingspakket incl. regelbaar sfeerlicht voor-en achteraan, een aluminium laaddrempelbeschermer, lichtmetalen 19-duims  5-spaaks wielen geschoeid met 235/50-rubber, zilverkleurige skidplates voor-en achteraan, een Inscription radiatorrooster in Glossy Black en omlijsting in chroom, een Recharge-logo in reliëf op de achterste dakstijl evenals een Recharge-embleem achterop.

Recharge R-Design

De derde uitvoering luistert naar de naam R-Design en is voorzien van tal van dynamische designelementen. Vanbuiten herken je deze uitvoering o.m. aan het contrasterend dak uitgevoerd in Black Stone Solid. De dakrails, de spiegelkappen en de raamomlijstingen (onderzijde) van de Recharge R-Design zijn uitgevoerd in Glossy Black evenals de skidplates voor-en achteraan. Voorts is ook het radiatorrooster in die tint uitgevoerd. Bovenop de uitgebreide standaarduitrusting van de Recharge Inscription pakt de R-Design-uitvoering uit met de meest complete veiligheidsuitrusting waaronder IntelliSafe Assist (Adaptive Cruise Control met Pilot Assist, accelereren, remmen en sturen tot 130 km/u) en het IntelliSafe Surround met o.m. Blind Spot Information. Ook aanwezig op deze uitvoering zijn keyless drive, een elektrische achterklep, Sensus navigatie met gratis kaartupdates, smartphone integratie met Apple CarPlay en Android Auto evenals een audiosysteem met 330 watt versterker en acht speakers.

Zowel voor- als achterin is er heel wat hoofd- en beenruimte.

Geblazen driecilinder benzinestoker

Net als bij de eerder op de markt gebrachte XC40 T5 Recharge tref je ook in het vooronder van de T4 Recharge een geblazen, 1477 cm3 metende driecilinder-benzinemotor aan.  De elektromotor van 60 kW/82 pk is bovendien ook identiek aan die van de T5 Recharge. Waar deze laatste  tekent voor een vermogen van 132 kW/180 pk voor de benzinemotor, moet  de XC40 T4 Recharge het evenwel stellen met 129 pk. Het koppel van de elektromotor bedraagt 160 Nm en is identiek aan dat van de T5 Recharge. Het gecombineerd vermogen van de XC40 T4 Recharge bedraagt 211 pk tegen 262 pk voor de T5 Recharge. Het maximumkoppel van de T4 Recharge bedraagt 245 Newtonmeter tegen 255 Nm voor de T5 Recharge.  Het vermogen wordt ook bij de minst vermogende stekkerhybride naar de voorwielen overgebracht middels een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 8,5 tellen. De accu komt overeen met die van de T5 Recharge en is goed voor 10,7 kWh, waarvan 8,5 kWh te benutten is. Volgens de constructeur is de XC40 T4 Recharge goed voor een louter elektrisch rijbereik van 45 kilometer en een C02-uitstoot van 45 gr/km. De tankinhoud bedraagt 48 liter. Het trekgewicht is met 1.800 kg bovendien het hoogste in zijn segment. Door de opgedane ervaring met plug-in-hybride aandrijflijnen is de impact op de bagageruimte minimaal. De kofferinhoud bedraagt 405 liter. Alle bagageruimte boven de laadvloer bleef bij de PHEV trouwens behouden. Het is bovendien bij deze stekkerhybride ook mogelijk de hoedenplank onder de laadvloer op te bergen.

Aan de Volvo XC40 T4 Recharge ‘Inscription’ hangt een prijskaartje van 46.780 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier