Abarth 124 GT: heerlijk lichtvoetig én wendbaar

Iets gewoons omtoveren tot iets buitengewoons met als doel de beste producten in het segment van de kleine sportwagens aan te bieden. Dit is de missie van het Italiaanse Abarth, het merk met het schorpioenembleem, dat synoniem is voor zowel Italiaanse stijl als prestaties.

In de jaren zestig en zeventig van de vorig eeuw scheef Abarth geschieden in de racerij, met vele overwinningen en snelheidsrecords.   Op het jongste Autosalon van Genève toonde Abarth, een constructeur die samen met Fiat, Alfa Romeo en Jeep deel uitmaakt van de Fiat Groep, als wereldprimeur de 124 GT. Ten opzichte van de “gewone” 124 Spider heeft de GT-versie niet langer een stoffen kap, wél een uit koolstofvezel opgetrokken hardtop.

Twee persoonlijkheden

De constructeur maakt zich sterk dat de 124 GT prat gaat op twee persoonlijklheden: een stijlvolle coupé en tegelijk een dynamische roadster. Meteen in het oog springend bij de door het Abarth Racing Team ontwikkelde 124 GT is, naast de exclusieve Alpi Oriental Grey-koetswerkkleur, de amper 16 kg wegende, verwijderbare hardtop die deel uitmaakt van de standaarduitrusting. Het geringe gewicht helpt uiteraard de compactheid en algemene torsiestijfheid van de wagen te verbeteren.

Bij Abarth is men er overigens niet weinig trots op dat deze hardtop de enige op de markt is die geheel uit koolstofvezel is vervaardigd. De hardtop is voorzien van een grote achterruit en een efficiënte ontdooiing die de ruit in minder dan drie minuten weet te ontdooien. Tegelijk zorgt die hardtop voor thermische en akoestische isolatie, terwijl er steeds voldoende zicht naar achteren overblijft. Niet onbelangrijk is ook dat de hardtop gemakkelijk kan worden verwijderd en gemonteerd. Zo kan men in luttele minuten wisselen tussen de coupé-versie en de gedurfde grand tourer-uitvoering. Dat is trouwens altijd al een belangrijk aspect van het Abarth-DNA geweest. Die twee persoonlijkheden zijn, aldus de constructeur, de belichaming van de kernwaarden van het merk: prestaties en vakmanschap.

1.Binnenin komt de Abarth 124 GT grotendeels overeen met de Mazda MX-5.

Een uit koolstofvezel vervaardigde achterspoiler is eveneens leverbaar. De zijspiegels zijn bij deze niet beperkte reeks voorzien van een speciale gun metaalkleur passend bij de imposante voorspoiler. De zijspiegelkapjes zijn naar wens leverbaar in koolstofvezel of in een rode kleur. Bovendien is op aanvraag eveneens een matzwarte motorkap verkrijgbaar. Deze afwerking verwijst onmiskenbaar naar de klassieke Abarth 124 Rally. De fabrikant maakt zich sterk dat voor die motorkapkleur is gekozen teneinde te vermijden dat de bestuurder door de zon wordt verblind.

Referentie in segment van sportieve roadsters

Abarth maakt zich sterk dat de 124 GT werd ontwikkeld als nieuwe referentie in het segment van de sportieve roadsters. Abarth verwijst daarbij naar de bij de 124 GT toegepaste hoogtechnologische oplossingen. Door het gewicht te concentreren binnen de wielbasis, door de motor achter de vooras te monteren en last but not least door het aanwenden van speciale materialen die zorgen voor een voorbeeldige gewicht/pk-verhouding.

Onder de motorkap huist een 4 cilinders tellende en geblazen 1,4 liter turbo-benzinestoker. Het betreft hier de inmiddels beproefde Multi Air-krachtbron, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 125 kW/170 pk en 250 Nm(bij 2.500 t/m).   Deze dubbelnokker-zestienklepper vinden treffen we ook aan bij de Fiat 124 Spider, al levert hij daar “slechts” 103 kW/140 pk. Naar wens is de 170 pk rijke motor van de Abarth 124 GT te koppelen aan een manuele zesbak of een zestrapsautomaat . De testwagen was voorzien van eerstgenoemde transmissie welke prima past bij het elastische motorkarakter. Oppikken vanaf lage toeren doet de motor zonder protest, al vindt de 1.4 Multi Air-machine het duidelijk even fijn om snel de hogere toerregionen op te zoeken.   De handgeschakelde zesversnellingsbak met keurig op de motorkarakteristiek afgestemde overbrengingsverhoudingen, laat zich middels de goed in de hand liggende, korte versnellingspook vlot bedienen.

Het motorgeluid is een fundamenteel kenmerk is van alle Abarth-modellen. Bij de 124 GT is dat niet anders. Zo is dit model al van huis uit voorzien van een Record Monza-uitlaat, waarbij de uitlaatgassen aangepast zijn aan het toerental en garant staan voor een “donkere” sound. De prestaties van de Abarth 124 GT stellen niet teleur. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 6,8 seconden en op de Autobahn flirt de 1060 kg wegende tweezitter met een top van 232 km/u. Het brandstofverbruik wordt ook bij deze vierwieler voor een flink deel bepaald door de “zwaarte” van de rechtervoet. Volgens de constructeur moet de 124 GT het kunnen rooien met gemiddeld zo’n 6,4 liter benzine per 100 km. Wie evenwel om de haverklap het acceleratiepotentieel van de motor benut, ziet het verbruik al gauw oplopen tot om en bij de 9,0 liter.

Een Record Monza-uitlaatsysteem.

De wielophanging van de Abarth 124 Spider omvat vooraan dubbele draagarmen, terwijl achteraan een beroep wordt gedaan op een vijfarmige multi-linkconstructie. Standaard is de 124 GT voorzien van 17-duims ultra lichtmetalen OZ-velgen die zowat 3 kg minder wegen dan de standaard exemplaren. Wegligging en bochtgedrag van de Abarth 124 GT zijn wat je van zo’n sportieveling mag verwachten. Hij is heerlijk lichtvoetig én wendbaar. Het gevoel in de besturing is enorm helder. Al snel heb je door hoeveel je moet insturen om de lange wagenneus precies op het juiste punt van de bocht te richten. Wie het te bont maakt, word overigens getrakteerd op een goed te beheersen overstuur. Al bij al heeft de Abarth 124 GT veel grip en is hij moeiteloos weer in het juiste spoor te krijgen . Venijnige streken kent de achterwielaandrijver niet. Al rijdend voel je steeds beter waar de grenzen van zijn kunnen liggen. Vier ruimbemeten, goed te doseren schijfremmen roepen de Abarth 124 GT bovendien desgewenst snel weer tot de orde.

Aan de Abarth 124 GT hangt een prijskaartje van 41.450 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier