De Ford EcoSport 1.0: stijlvol, compact en praktisch

Compacte suv’s zitten vandaag de dag duidelijk in de lift. Net zoals Opel met de Mokka en Renault met de Captur, wil ook Ford met de EcoSport in dat lucratieve segment een graantje meepikken.

Sinds de EcoSport in 2003 van de band liep in Brazilië zijn er in Zuid-Amerika al meer dan 770.000 stuks van verkocht. Overigens is de EcoSport de eerste Ford-wereldauto die geheel in Zuid-Amerika werd ontwikkeld. Ford maakt zich sterk dat in de periode 2013-2018 de Europese suv-verkoop met 22 procent zal toenemen én dat de verkoop van compacte suv’s -zoals de EcoSport-bovendien met 90 procent zal groeien.Nog niet zo lang geleden onderging de EcoSport een opfrisbeurt.

Meer dan 2 miljoen testkilometers

Met de stijlvol aangeklede ExoSport is Ford geenszins over één nacht ijs gegaan. Zo werd dit model eerst met behulp van software onderworpen aan 20.000 virtuele testscenario’s die tal van wegomstandigheden uit de hele wereld simuleerden. Vervolgens legde de EcoSport meer dan 2 miljoen kilometer af op wegen in Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Azië en Europa en dat bij temperaturen van + 50 tot -25 graden Celsius en dit op hoogtes tot 4.300 meter. Niet ten onrechte stelt Ford dat de EcoSport als geen ander wendbaarheid, prijs en zuinigheid van een kleine wagen weet te combineren met de ruimte, flexibiliteit, hoge zitpositie en stoere “looks” die je van een compacte suv mag verwachten. Aan de buitenkant onderscheidt dit Ford-model zich o.m. door het grote vijfpuntsradiatorrooster, de korte motorkap , de schuine voorruitstijlen, de led-strips, de sierstrips op zijdrempels en bumpers evenals door de hoekige koplampen. Bij de nieuwste EcoSport zien we niet langer standaard een achterklep met daarop het reservewiel.Een bandenreparatiekit is dat laatste komen te vervangen en maakt de EcoSport een stuk minder lang( 4,02 m i.p.v. 4,27 m). Bovendien is het bedienen van de jammer genoeg nog steeds zijdelings scharnierende achterklep daardoor minder zwaar geworden. Wie toch nog opteert voor het reservewiel op de achterklep betaalt daarvoor 90 euro extra. Net als bij de Ford Kuga zijn de leuningen van de achterzetels in 4 standen verstelbaar. Naargelang hun hellingsgraad is er tot 375 liter bagageruimte beschikbaar. Met de achterzetels neergeklapt wordt overigens een koffervolume van 1.238 cm3 gecreëerd.

Nogal wat harde plastics in het interieur.
Nogal wat harde plastics in het interieur.

20 opbergruimtes

Voorts beschikt deze stads-suv over maar liefst twintig opbergruimtes, waaronder vakken voor 1,5 literflessen in de portieren, een schuif onder de voorste passagierszetel en een gekoeld handschoenkastje dat tot zes blikjes van 350 ml kan bevatten. Het EcoSport-interieur doet sterk denken aan dat van de Fiesta. Daarvan getuigt het overigens goed afleesbare dashboard. Bij de EcoSport wordt voor de bovenlaag van het dashboard evenals voor de bekleding van de portieren wel harder plastics gebruikt. Het lekker dikke lederen stuur ligt prima in de hand en is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar. De voorzetels hebben wel een vrij korte zitting en enkel de bestuurderszetel is in de hoogte verstelbaar. Aan been-en hoofdruimte ontbreekt het niet in de Ford EcoSport. Op de achterbank is er bovendien voldoende ruimte voor 2 flink opgeschoten volwassenen of drie kinderen.De Ford EcoSport is op zijn beurt voorzien van het connectiviteitssysteem Ford SYNC dat toelaat middels gesproken commando’s telefoongesprekken te beantwoorden én muziek af te spelen vanaf toestellen die via Bluetooth of USB zijn verbonden. Dankzij Ford SYNC met AppLink behoren EcoSport-eigenaars ook nog eens tot de Ford-rijders die apps kunnen bedienen met hun stem. De door ons gereden Ford EcoSport was voorzien van de Titanium S-uitmonstering, wellke voorziet o.m. in front-zij-en gordijnairbags, een knieairbag voor de chauffeur, 17-duims lichtmetalen wielen, een automatische airco evenals rondom elektrisch bediende ruiten, een cruise control, een regen-en licht sensor, evenals parkeersensoren achteraan. Vooralsnog is de Ford EcoSport enkel verkrijgbaar met de drie cilinders tellende 1.0 EcoBoost-benzinemotor van 92 kW/125 pk, de eveneens benzingestookte 1.5 van 82 kW/112 pk of met de vier cilinders rijke 1.5 liter geblazen zelfontbrander van 66 kW/90 pk. De testwagen had in het vooronder eerstgenoemde krachtbron. In serie is de inmiddels al vaak gelauwerde motor gekoppeld aan een trefzeker te bedienen, handgeschakelde vijfversnellingsbak welke overigens een prima span vormt met de keurig te doseren koppeling. Alleen jammer dat Ford de krachtbron niet koppelde aan een zesversnellingsbak, waardoor het motorpotentieel nóg beter te benutten zou zijn. De prestaties van het aandrijfaggregaat vallen evenwel niet tegen. Zo volstaan 11,4 tellen voor de 0-100 km/u-sprint en is op de Autobahn desgewenst een top van 178 km/u te realiseren.Met een gemiddelde van 5,4 liter per 100 km (C02-uitstoot: 125g/km) springt de 1,0 liter motor ook nog eens zuinig om met de brandstof. De enkel als voorwielaandrijver te bekomen Ford EcoSport wist ons alvast aardig wat rijplezier te bezorgen en dit o.m. met dank aan het voortaan beter uitgebalanceerde onderstel. Vooreerst is de rijhoogte met 1,0 cm afgenomen, wat uiteraard het zwaartepunt ten goede is gekomen. Daarnaast kregen veren en dempers een andere afstelling. Dat alles vertaalt zich in een zowel beter weggedrag als rijcomfort. Met een draaicirkel van 10,6 m behoort de EcoSport qua handelbaarheid ook nog eens tot de beste in zijn segment. De stabiliteitscontrole en elektrische stuurbekrachtiging zijn bovendien beter afgestemd op Europese rijsituaties.De besturing is alvast heerlijk communicatief en deze compacte suv reageert meteen direct op stuurbewegingen.Voorts helt het koetswerk in bochten nu nog maar weinig over.(RH)

Aan de Ford EcoSport 1.0 Titanium S hangt een prijskaartje van 21.550 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier