Nissan Qashqai 1.3 DIG-T: tot 10 procent zuiniger en tot 50 procent minder fijnstof

Anno 2007 zorgde Nissan met de Qashqai voor een revolutie in het traditionele C-segment. Dit model, dat het midden houdt  tussen een hatchback en een compacte suv, ontpopte zich in een mum van tijd tot een heuse kaskraker. De verkoopcijfers liegen er  niet om. Sinds de lancering zijn er van deze cross-over al 2,3 miljoen stuks verkocht.  Bovendien ontving de Qashqai meer dan 80 prijzen, inclusief 19 ‘Car of the Year’-onderscheidingen.

De cross-over-pionier kreeg weliswaar al gauw navolging, maar de Qashqai bleef niettemin  lang de onbetwiste leider in zijn segment. Momenteel telt het boomende midi-suv-segment meer dan  20 modellen van verschillende merken. Vorig jaar vond Nissan de tijd rijp om de tweede Qashqai-generatie te lanceren, waarbij de fabrikant  er zich wel  voor hoedde om de succesvolle ingrediënten van de voorganger niet overboord te gooien. Vandaag is de  in het Britse Sunderland gebouwde Qashqai  II er nog enkel als vijfzitter.

Ontworpen en ontwikkeld in Europa

Volgens Nissan is de Qashqai, grotendeels ontworpen en ontwikkeld in Europa, zonder meer dé referentie inzake cross-overdesign. Twee jaar terug werd  koetswerk nieuw vormgegeven, waarbij de wagen in lengte en breedte resp. met 1,7 cm en 1,8 cm groeide, terwijl de hoogte ongewijzigd bleef.  Het uiterlijk werd aangescherpt en dit onder meer door middel van een nieuw front waarin het  nieuwe V-motion-rooster met zijn groter merkembleem meteen de aandacht trekt.  De vernieuwde motorkap wordt gekenmerkt door scherpere lijnen met een radius van slechts 5 millimeter. De uitvoeringen met full led-koplampen kregen overigens een andere boemerangvormige signatuur voor de dagrijverlichting.

De achtersteven werd eveneens bijgewerkt. Zo is het motief van de  boemerangvormige led-achterlichten nu verder doorgetrokken, waardoor de achterzijde breder oogt.  Het resultaat van de wijzigingen in de vormgeving  levert een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) op van slechts  0,32, waarmee de Qashqai II tot de beste behoort in zijn segment. Een minpuntje betreft ook bij deze suv het zicht schuin naar achteren.  Het Qashqai-interieur is  fraai afgewerkt en de daarbij gebruikte materialen zijn dik in orde.  Hoofd- en beenruimte zijn achterin voldoende, waarbij de rugleuningen van de voorzetels wat dunner zijn uitgevoerd teneinde extra knieruimte voor de achterin zittenden te creëren. Naargelang de opstelling van de 60:40 deelbare achterbank varieert het koffervolume van 430 tot 1.598 liter.

 CMF + ProPilot+New NissanConnect

Het gestroomlijnde koetswerk van de  jongste Nissan Qashqai verbergt een  modulair platform: het zogeheten CMF (Common Module Family) van  Renault-Nissan. Van dit platform zullen trouwens de meeste Renaults en Nissans  in de toekomst gebruik maken.  De recentste Nissan Qashqai is eveneens verkrijgbaar met het zogeheten ‘Veiligheidsschild’ , een veiligheidspakket dat onder meer een automatische noodstop, een grootlichtassistent , rijstrookassistent, dodehoekassistent, verkeersbordherkenning en slaperigheidscontrole omvat.

Een goed in de hand liggende stuur én een prima zicht op de instrumenten.

Sinds begin 2018 is de  Nissan Qashqai bovendien  ook te verkrijgen met ProPilot, een eerste stap op weg naar autonoom rijden.  ProPïlot kan immers het sturen, accelereren en remmen op een rijbaan van de snelweg overnemen. ProPilot is gebaseerd op drie met elkaar samenwerkende systemen(rijstrookassistent, actieve cruisecontrol en fileassistent) en is  in te schakelen door middel van een knop op het stuur. Informatie verschijnt  vervolgens in het display tussen de meters. De nieuwste Qashqai is ook nog eens voorzien van een gloednieuw infotainmentsysteem dat de interactie tussen bestuurder en auto nóg verbetert. Zo geniet men van naadloze, intuïtieve integratie van smartphone en navigatiesysteem. New NissanConnect omvat ook Tom Tom Premium Traffic voor gedetailleerde realtime reisinformatie. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op alle uitvoeringen, behalve op de “Visia”-uitmonstering. Wij reden recent de Qashqai 1.3 DIG-T-140 en 160 “Tekna Plus”. Dit uitrustingsniveau  biedt onder meer standaard leren zetels (voorin elektrisch verstelbaar en verwarmbaar), een regen-en lichtsensor, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor-en achteraan, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een panoramisch dak, een automatische airco (2 zones), een navigatiesysteem evenals een cruise control.

1,3 liter turbo-benzinemotor

Voor het modeljaar 2019 vervangt een nieuwe, drukgevoede 1,3 liter-vierpittter de vroegere 1,2-en 1,6 liter benzinestokers. Deze motor is het resultaat van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en is ook nog eens in samenwerking met Mercedes-Benz ontwikkeld. Nissan maakt zich sterk dat het 1332 cm3 metende motorblok, verkrijgbaar in twee vermogensvarianten (103 kW/140 pk en 117 kW/160 pk)  tot 10 procent zuiniger is dan de vorige benzinemotoren. Tegelijk stoot de nieuwe krachtbron tot 25 procent minder stikstofoxide en tot 50 procent minder fijnstof uit. De 140 pk-uitvoering tekent voor een koppel van 240 newtonmeter, de  160 pk-uitvoering is goed voor 260 newtonmeter.

Het motief van de boemerangvormige led-achterlichten is nu verder doorgetrokken waardoor de achtersteven breder oogt.

Meteen opvallend bij de 1.3 DIG-T-motor is zijn souplesse waardoor er effectief ook schakellui gereden kan worden. Immers, al vanaf lage toeren pikt de motor keurig op en zorgt deze in combinatie met een voorbeeldig gespatieerde  manuele zesbak voor flink wat rijgenot.  Heeft de minst potente versie 10,5 seconden nodig voor de 0-100 km/u-sprint, de 160 pk rijke Qashqai klaart dit in 8,9 tellen. Is de 1.3 DIG-T-140 er enkel in combinatie met een manuele bak, de 160 pk-versie is desgewenst ook verkrijgbaar met een DCT(Dual Clutch Transmission)-zeventrapsautomaat, welke de vroegere CVT is komen te vervangen. Het gemiddeld benzineverbruik  van beide motorvarianten ligt om en bij  de 6,0 liter per 100 km.  Kenmerkend voor de direct ingespoten, geavanceerde  1,3 liter krachtbron zijn onder meer de driehoekige ‘delta’-cilinder kop met centraal geplaatste injectoren voor een betere verbranding evenals het gedeeltelijk in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatspruitstuk voor een betere koeling van de uitlaatgassen.

Aan de Nissan Qashqai 1.3 DIG-T-140  ‘Tekna Plus’ hangt een prijskaartje van 33.290 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier