Ontbijtbabbel met actrice Inge Paulussen: “Ik ben fier dat ik mijn droom heb waargemaakt”

1933
Inge Paulussen: “Als een serie een debat teweeg brengt, is dat zeker positief, maar de extreme polarisatie vind ik een kwalijke evolutie.” (foto SB)

‘Twee zomers’, ‘Zijn Daar Geen Beelden Van?’, ‘Loslopend Wild’, ‘Glad IJs’, ‘Hoodie’. Voor de fans van Inge Paulussen – en zijn we dat niet allemaal een beetje? – is het tegenwoordig smullen geblazen. “Heel raar dat alles haast gelijktijdig op tv te zien is. Terwijl het nu eigenlijk best een rustige periode is”, lacht ze.

Dat Inge Paulussen een topactrice is – al zal ze dat zelf nooit beweren, bescheiden als ze is – blijkt wel uit haar palmares: Clan, Cordon, Beau Séjour, Deadline 25/5, Gent-West, De Bende van Jan De Lichte . Stuk voor stuk uitstekende reeksen. Tegenwoordig schittert ze elke zondagavond in het veelbesproken (maar uitstekende) Twee zomers (Eén) en elke donderdagavond in de nieuwe sketchshow Zijn Daar Geen Beelden Van? (Play4). “Ik vind het een luxe om alle kanten van het spectrum op te mogen zoeken. Alleen maar grappige rollen, daar zou ik zot van worden, en andersom ook.”

Laat ons beginnen met ‘Zijn Daar Geen Beelden Van?’. Ben je zelf fan?

“Ik vond het uitgangspunt van het programma heel tof: bizarre krantenkoppen die tot leven worden gewekt. Natuurlijk is komedie iets heel persoonlijks. Niet iedereen zal alle sketches even leuk vinden, maar ik vind het wel plezant om naar te kijken. Soms lig ik zelf in een deuk bij zo’n sketch.”

De show heeft een mooie cast. Maakt dat een groot verschil?

“Zeker wel. Toch is goede comedy niet zoals een taart bakken, waarbij je enkel fantastische ingrediënten en een goede oven nodig hebt. Bij comedy, of fictie in het algemeen, kun je wel een goede cast en een goed script hebben, maar is het toch nog altijd afwachten of wat er uit de oven komt wel lekker smaakt. Zoveel elementen moeten juist zitten. Maar met goede ingrediënten wordt de kans natuurlijk wel groter. Goede tegenspelers tillen je op, goede teksten ook. Maar een geheim recept bestaat niet. Bovendien kun je toch nooit voor iedereen goed doen.”

Alleen maar grappige rollen, daar zou ik zot van worden”

Ook ‘Twee zomers’, in mijn ogen een geweldige reeks, wordt niet door iedereen gesmaakt. Wat vind je van de heisa eromheen? Er is nogal wat te doen over het bagatelliseren van een groepsverkrachting.

“Ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen omdat je dan meteen in een hokje geduwd wordt. Als een serie een debat teweeg brengt, is dat zeker positief, maar de extreme polarisatie vind ik een kwalijke evolutie. Tv-makers durven zich straks niet meer aan zo’n onderwerp wagen. Bovendien, en dit is zeer belangrijk, Twee zomers is een fictiereeks, geen documentaire.”

Ben je blij met wat die reeks geworden is?

“Ik ben er heel blij mee, maar ik kan er niet meer objectief naar kijken. Ik kan niet zeggen wat ik ervan vind, omdat ik het verhaal te goed ken. Maar ik vind het absoluut een knap resultaat. Het is zo’n reeks geworden waar kijkers over kunnen nadenken.”

‘Twee zomers’ wordt in heel wat landen en heel wat talen gelanceerd dankzij Netflix. Hoe is het gesteld met je internationale ambities?

“Goh, daar ben ik heel realistisch in. Beau Séjour heeft ook goed gescoord op Netflix, maar daar voel je dus niks van. Als je theater maakt, voel je een verschil tussen 100 of 500 mensen in de zaal. Maar 100.000, 1 miljoen of 10 miljoen mensen die naar Twee zomers kijken, dat merk je zo niet. Natuurlijk zit er wel ergens een klein fantasietje over het buitenland in mij. Maar mijn verstand zegt dat zoiets niet gaat gebeuren.”

In Vlaanderen ben je gelukkig al een grote actrice.

“Een grote actrice? Zo zie ik dat helemaal niet. Ik zie mezelf zelfs niet als een BV, die ambitie heb ik ook niet. Ik ben elke keer nog oprecht blij wanneer ik gebeld word voor een project. Ik ben dan altijd verrast dat ze aan mij denken. En ik ben dankbaar voor wat ik tot nu toe heb mogen doen. Mijn ouders waren toch ongerust toen ik na mijn middelbaar naar de toneelschool ging. Nu ben ik trots en blij dat het me gelukt is. Of toch tot nu toe, want niemand kan me garanderen dat ik in de toekomst nog veel werk zal hebben. Die positie houdt me met de voetjes op de grond. Maar ik ben wel fier dat ik mijn droom heb waargemaakt.”

Zijn Daar Geen Beelden Van?, elke donderdag om 21u30 op Play4.

Twee zomers, elke zondag om 21u05 op Eén.