Onze budgetexpert Sara Van Wesenbeeck belooft jou een goedkopere winkelkar: zo doe je écht je voordeel met aanbiedingen

550
Goed nieuws: met aanbiedingen doe je je voordeel, àls je oplet voor de sluwe valkuilen. (foto Getty Images)© Getty Images/Maskot
Goed nieuws: met aanbiedingen doe je je voordeel, àls je oplet voor de sluwe valkuilen. (foto Getty Images)© Getty Images/Maskot

Kan je in de supermarkt écht je voordeel doen met aanbiedingen en (kortings)acties? Dat is de vraag waarmee onze budgetcoach deze week aan de slag gaat. En er is goed nieuws: Als je uitkijkt voor de valkuilen, rijd je met een goedkopere winkelkar de supermarkt uit.

Onthoud dat aanbiedingen er in de eerste plaats op gericht zijn om je meer te doen kopen. Zo zijn kortingsbonnen een ‘geweldige’ manier om jou aan te zetten om dingen aan te schaffen; onderzoeken hebben aangetoond dat de doorslag om iets te kopen vaak gegeven wordt door bonnen. Maar je kan er ook heel wat geld mee besparen. En er zit een addertje onder het gras: veel mensen gebruiken die bonnen niet eens. Volgens een schatting wordt 40 procent van de bonnen nooit ingeleverd. Nu weet je meteen waarom verkopers liever kortingsbonnen aanbieden in plaats van een vergelijkbare korting op de producten.

Aanbiedingen kunnen je naar winkels lokken waar je normaal gezien nooit komt, bijvoorbeeld omdat de prijzen er hoger liggen dan in jouw vertrouwde supermarkt.

Weet dat aanbiedingen er in de eerste plaats op gericht zijn om je meer te doen kopen”

Koop enkel die aanbiedingen die je echt gebruikt. Laat je niet verleiden tot aankopen die je anders niet doet omdat je ze niet nodig hebt.

Soms krijg je meer korting bij aankoop van grotere hoeveelheden . Dat is uiteraard goed voor je portemonnee, maar ga toch maar even bij jezelf na of je al deze extra producten wel echt nodig hebt. Sla zeker niet te veel (verse) producten in, enkel en alleen omdat het een aanbieding is. Voedsel of producten weggooien kost geld.

Reken altijd uit of je wel écht voordeel hebt met de korting of met het extraatje dat je er ‘gratis’ bij krijgt. In de winkels dansen de getallen, de kortingen en de weggevertjes vaak voor je ogen en dan zie je door de bomen het bos niet meer. Gebruik je rekenmachine bij twijfel over de prijzen: 15 procent korting bij aankoop van twee wasproducten, klopt de rekening wel?

‘3 halen, 2 betalen’: dat klinkt interessant! Maar… door op het aanbod met korting in te gaan, heb je vaak een ander product dat je liever hebt of goedkoper is, niet gekocht. En hoe meer je van een product in huis hebt, hoe meer je ervan gaat eten (en des te sneller je dus terug naar de winkel moet om het opnieuw te kopen).

Of wat dacht je van ‘Op is op!’, een slogan die vaak samengaat met een aanbieding of korting. Voel je de druk al op je schouders? ‘Als ik nu niet koop, dan loop ik deze korting voor altijd mis!’ Met de hete adem van dat (valse) gevoel van schaarste in je nek, zal jij zonder nadenken willen kopen.

Laat je niet verleiden door getallen en procenten die je veel beloven , of door ‘gratis’. Voor dat magische woord ga je steevast door de knieën, maar besef wel dat aan ‘gratis’ vaak een verborgen prijskaartje hangt. Denk maar aan de ‘gratis’ stickers of gadgets die je in de supermarkt soms krijgt. Voor je het weet, koop je een pak duurdere producten om je verzameling toch maar compleet te maken. Onthoud: gratis bestaat niet, alles kost geld!


Kijk op barkingdogs.be, ‘mijn portemonnee’ voor meer (gratis) budgettips.