Skoda Superb Combi iV combineert elektromotor met verbrandingsmotor

Met inmiddels meer dan  één miljoen verkochte wagens is de  Superb, het Skoda-vlaggenschip,  ontegensprekelijk een succesnummer.  De in 2001 gelanceerde  eerste Skoda Superb-generatie was vooral een verlengde Volkswagen Passat, maar de nieuwste versie  heeft een geheel eigen gezicht.

Elektromobiliteit vormt inmiddels al de centrale pijler van de ‘Skoda Strategie 2025’. Over vijf jaar zal tot 25 procent van de Skoda-modellen geëlektrificeerd zijn én de C02-uitstoot van de hele vloot met 30 procent dalen in vergelijking met 2015.  Tegen 2022 zal, aldus Skoda, de  iV-familie  al zijn gegroeid tot meer dan tien geëlektrificeerde modellen. De komende  vijf jaar zal Skoda maar liefst 2 miljard euro investeren in de ontwikkeling van geëlektrificeerde wagens. Recentelijk namen we de Superb Combi iV, de eerste Superb plug-in hybrid, onder de testloep.

Nieuw radiatorrooster en matrix-ledkoplampen

Skoda heeft vorig jaar het koetswerk van de Superb licht aangepast en is daarbij behoedzaam te werk gegaan.  Met dank aan een nieuwe voorbumper is de lengte van de Superb berline  en Superb Combi respectievelijk met 8 en 6 millimeter toegenomen, maar bleven zowel  de breedte, de hoogte als de wielbasis ongewijzigd.  Het radiatorrooster daarentegen is groter geworden en heeft nu dubbele ribben, terwijl het iets lager naar beneden in de voorbumper snijdt.  De smallere koplampen, doorlopend tot aan het radiatorrooster, zijn voortaan al standaard uitgerust met ledtechniek voor de dim-,groot-, dagrij-en standlichten.

Voorts pakt de opgefriste Superb achteraan uit met een nieuwe chroomstrip die de lichtblokken verbindt.  Voortaan is de Skoda-belettering  er achteraan nu in aparte hoofdletters. Als onderdeel van de optionele sfeerverlichting projecteren ledspots bij het openen van de portieren het Skoda-logo op de grond.  De vernieuwde Skoda Superb is eveneens verkrijgbaar met nieuwe lichtmetalen velgen van 16-of 19-duim.  Voorts sieren nieuwe chroomelementen zowel  de Air Curtains, de zijschorten als de achterbumper.  Volledige matrix-ledkoplampen zijn nu ook voor het eerst leverbaar op een Skoda-productiemodel.  Het innovatieve matrix-ledsysteem produceert een lichtbundel die uit meerder segmenten bestaat en die individueel door het systeem worden aangestuurd.  Op die manier worden andere weggebruikers niet langer verblind door de ingeschakelde grootlichten.  Het  matrix-ledsysteem omvat eveneens een geanimeerde Coming Home/Leaving Home-functie die bij het in-of uitstappen automatisch delen van  de koplampen en achterlichten in-en uitschakelt.

Verfijnder interieur

Net als het koetswerk onderging ook het interieur subtiele wijzigingen.  Nieuwe chroomaccenten rond het instrumentenbord én op de portierbekleding maken samen met de kleurige contrastnaden op de zetels  deel uit van de hoogwaardiger interieuraankleding.  Een digitaal  Virtual Cockpit-instrumentarium is  optioneel verkrijgbaar.  Er is keuze uit drie verschillende infotainmentsystemen, waarvan er twee ook voorzien in een navigatiefunctie.  Het audiosysteem Bolero en het navigatiesysteem Amundsen met kaartgegevens op SD-kaart bieden al een 8-duim aanraakscherm. Het infotainmentsysteem Columbus daarentegen biedt informatie middels een 9,2-duim groot aanraakscherm.  Het laat zich bedienen met gebaren en spraak en biedt een dvd-speler evenals een harde schijf voor muziek en video’s.

(Lees verder onder de foto)

Een digitaal instrumentarium.

De voorzetels zijn elektrisch verstelbaar  en in de L&K-versie kunnen ze bovendien worden geventileerd en tegen meerprijs voorzien van een massagefunctie.  Kenmerkend voor het interieur van de  Style-versie zijn onder meer  het driespakige, multifunctionele en verwarmbare leren stuur evenals de elektrisch verstelbare en hoogst comfortabele voorzetels. Het sleutelloze toegangssysteem ‘Kessy’ is eveneens standaard op deze uitvoering.

Nog steeds indrukwekkend is de beenruimte achterin, al is ook de hoofdruimte er dik in orde.  Opvallend is ook dat de achterinzittenden een eigen display hebben waarop ze  o.m. de buitentemperatuur kunnen aflezen.  Het accupakket zorgt ervoor dat de Superb Combi iV 150 liter minder kan verstouwen dan de niet geëlektrificeerde Superb Combi. Het koffervolume  is evenwel nog steeds indrukwekkend en  varieert van 510 tot 1.800 liter. In de door ons gereden Style-uitmonstering geniet men bovendien van een elektrisch openend en sluitend kofferdeksel.

Twee krachtbronnen

De  Superb iV  is  het eerste Skoda-productiemodel met plug-in-hybridetechnologie. Dit houdt in dat onder de motorkap 2 krachtbronnen present tekenen. Afhankelijk van de situatie en de gekozen rijmodus werken ze ofwel alleen ofwel samen en combineren ze de voordelen van een elektromotor met die van een verbrandingsmotor. Zijn techniek deelt de Skoda Superb iV met de laatste editie van de VW Passat GTE.

Voor de aandrijving van de Superb iV zorgen een 115kW/156 pk sterke, direct ingespoten 1.4 TSI viercilinder-benzinemotor in combinatie met een elektromotor van 85 kW/115 pk.  Het gecombineerd vermogen bedraagt een respectabele 160 kW/218 pk. De kracht van de elektromotor zorgt voor een extra boost en dynamische rijprestaties. De van een zestrapsautomaat (incl. flippers aan het stuur) voorziene  Skoda Superb Combi iV klaart de 0-100 km/u-sprint in 7,7 tellen, terwijl de snelheid is begrensd op 224 km/u.

In de Sport-modus beschikt men over het maximaal systeemvermogen en het maximumkoppel(400 Nm). De Driving Mode Select laat toe te kiezen uit drie modi: Sport, E en Hybrid.  In de Hybrid-modus regelt de elektronica het samenspel tussen de benzine-en de elektromotor. Een en ander resulteert in een gecombineerd verbruik van 1,5 liter benzine per 100 km en 14,0 tot 14,5 kWh per 100  kilometer, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 33 tot 35g/km.

Met een volledig opgeladen accu en een volle benzinetank ( 50 liter) tekent de Skoda Superb Combi iV voor een totaal rijbereik van 930 kilometer. Het rijden in de Sport-modus is verleidelijk, al zal je dan wel het benzineverbruik zien oplopen tot zo’n 7,0 liter, wat nog altijd hoogst aanvaardbaar is.

(Lees verder onder de foto)

Een nieuwe chroomstrip verbindt de led-lichtblokken achteraan.

De Skoda  Superb iV voldoet aan de Euro 6d-TEMP-uitstootnorm en de C02-uitstoot bedraagt slechts 35g/km.  In de E-modus rijdt de Superb iV zuiver elektrisch op de accu, hetgeen volstaat voor een  rijbereik tot 55 kilometer. In de E-modus accelereert de Superb iV nagenoeg geruisloos vanuit stilstand naar 60 km/u in 5,0 seconden. Om er zeker van te zijn dat voetgangers en fietsers de wagen op tijd horen komen, creëert de E-noisegenerator een unieke klank. De accu  kan in 3,5 uur volledig worden opgeladen via de optionele Mode 3-laadkabel en een wallbox met een laadvermogen van 3,6 kW. Via de standaard Mode 2-kabel kan de batterij in ongeveer 5 uur eveneens worden opgeladen aan een conventionele 2,3 kW-huishoudstekker.

Onderweg blinkt de Superb Combi iV ‘Style’, voorzien van 18-duims lichtmetalen wielen, vooral uit in comfort. Geen al te directe besturing en een onderstuurd karakter maken er een stationcar van waarmee je heerlijk comfortabel kilometers kunt vreten. Bovendien verwerkt de lange wielbasis met gemak vrijwel alle oneffenheden.

Aan de Skoda Superb Combi   iV ‘Style’ hangt een prijskaartje van 40.705 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier