Ontbijtbabbel met Stijn Van de Voorde: “Ik heb nooit schrik gehad voor een ontslag”

2445
Stijn Van de Voorde: “Er zijn tal van voorbeelden van vrouwen die gesabotteerd werden in de muziekindustrie.” (foto SB)
Stijn Van de Voorde: “Er zijn tal van voorbeelden van vrouwen die gesabotteerd werden in de muziekindustrie.” (foto SB)

Spannende week voor radiopresentator Stijn Van de Voorde. Op donderdag en vrijdag gaat zijn theatervoorstelling ‘For Those About to Rock More’ in première in de Gentse Vooruit, gevolgd door een uitgebreide tournee door Vlaanderen. “Ik besef dat ik een heel coole job heb.”

Waar de meeste Ontbijtbabbels ongeveer een uurtje in beslag nemen, ben ik met Stijn Van de Voorde na meer dan twee uur nog in gesprek. Vooral over muziek, over Studio Brussel, maar ook over reizen, fotografie en toekomstplannen. Dat de radiopresentator gepassioneerd is door zijn vak, wordt al snel duidelijk. Dat hij over een paar dagen de Vooruit in vuur en vlam zal zetten, ook.

Donderdag ga je in première met ‘For Those About to Rock More’, het langverwachte vervolg op ‘For Those About to Rock, I Salute You’. Zijn het spannende dagen in de aanloop naar zo’n première?

“Absoluut. Spannend en tof. Al voel ik me nu meer op mijn gemak omdat ik voor het eerst tien try-outs heb gedaan – wat niet van mijn gewoonte is. Daardoor heb ik de voorstelling beter kunnen bijschaven en heb ik de show meer in de vingers. Ik ken het nu echt al goed. Dankzij die voorbereiding is er dus wat minder spanning. Bovendien heb ik weinig tijd om me zenuwachtig te maken. Ik presenteer tegenwoordig dagelijks tussen 16 uur en 18 uur op het DAB-kanaal De Tijdloze van Studio Brussel. Daarna moet ik me haasten naar Gent. Tijd voor stress is er dus niet.”

Eerlijk? Ik vind televisie een ouderwets, langzaam en weinig flexibel medium”

Je brengt een liveshow over rock-‘n-roll en alle bizarre, geestige en ontroerende verhalen die daarbij horen. Maar het verschil met de vorige show is dat er nu voornamelijk vrouwen aan bod komen.

“Na mijn eerste show wezen enkele mensen me op het feit dat er bijzonder weinig vrouwen in de voorstelling zaten. Dat was ook zo, maar ik vond dat niet zo erg. Het ging voor mij puur over de muziek, niet over gender. Maar ik begon er wel over na te denken: waarom is het zo dat er in De Tijdloze 100 maar vijf of zes vrouwen staan? Hoe komt het dat wij niet meteen aan vrouwen denken bij muziek uit de vorige eeuw? Heel simpel: omdat mannen vrouwen klein hebben gehouden en ervoor gezorgd hebben dat vrouwen niet te veel eigen beslissingen konden nemen. Er zijn tal van voorbeelden van vrouwen die gesabotteerd werden in de muziekindustrie. Maar er zijn ook tal van voorbeelden van vrouwen die muziek op de kaart hebben gezet. Sister Rosetta Tharpe bijvoorbeeld, een zwarte Amerikaanse vrouw die uitermate belangrijk is geweest in de onstaansgeschiedenis van rock-’n-roll. In mijn nieuwe voorstelling vertel ik hoe lastig vrouwen het hebben gehad in de vorige eeuw om in de muziekbusiness door te breken.”

Dit wordt je eerste wapenfeit van 2023, maar hoe blik je terug op het afgelopen jaar?

“2022 was een heel interessant jaar. Voor het eerst was het weer een normaal festivaljaar. Het viel me enorm op hoe snel we weer waren aangepast aan ‘het normale’. Zelf had ik de coronatijd beleefd als een rustige, vrij aangename tijd. Ik weet dat het voor heel wat mensen verschrikkelijk moeilijk was, maar ik vond er wel een rustperiode in. Ik worstelde vorig jaar dan ook een beetje met de vraag: ga ik het weer heel druk maken voor mezelf?

En wat is het antwoord daarop?

“Het zal vast een mix worden van rustige momenten en drukke periodes. Ik begin over een paar dagen aan een theatertournee en zou eigenlijk ook graag een nieuw boek over muziek maken. Ik lees zelf heel veel muzikale biografieën, ik kijk heel veel muzikale documentaires. En soms denk ik: waarom kent niemand dit verhaal? Ik kan daar moeilijk tegen. Dus misschien moet ik maar weer eens aan een boek beginnen. Verder hoop ik dit jaar De Tijdloze verder uit te bouwen. Dat is een DAB-zender, die niet iedereen zomaar in zijn auto kan beluisteren. Het moet een volwaardige zender worden. Dat komt wel, want DAB is de toekomst.”

En zijn er nog tv-plannen?

“Vlak voor corona stond ik op het punt te vertrekken voor een nieuwe muzikale docureeks voor VRT NU, dat nu VRT MAX heet. Ik maakte dat onder de vlag van Studio Brussel, maar op een gegeven moment besliste de VRT dat de audiomerken geen video meer mochten maken. Heel jammer, want ik vond dat heel cool om te doen. Dat hoefde niet eens voor televisie, want om eerlijk te zijn vind ik tv een ouderwets, langzaam en weinig flexibel medium. Maar VRT MAX vind ik wel interessant. Daarvoor zou ik graag nog een muziekprogramma maken.”

Ben je ooit bang geweest om je job te verliezen? De VRT heeft recent een hele generatie 40-plussers aan de deur gezet.

“Wat er bij de VRT gebeurd is met die ontslagen, was een interessant gegeven. Interessant om te zien hoe sommige media – die al jaren schreeuwen dat de openbare omroep te veel geld krijgt – moord en brand schreeuwden. Terwijl het feit dat de VRT steeds minder geld krijgt, de enige reden is voor die ontslagen. Persoonlijk heb ik nooit schrik gehad voor een ontslag, omdat ze in het radiolandschap niemand konden ontslaan zonder programma’s te schrappen. Ik heb bovendien een meerwaarde als muziekjournalist. Als bekende muzikanten sterven, moet er iemand zijn die op de nieuwsdienst daarover kan vertellen. Maar uiteraard kan het me ook ooit overkomen, zo’n ontslag. Dan moet ik misschien maar weer gaan lesgeven. Dat heb ik ooit, nog voordat ik op de radio begon, gedaan. Twee jaar fulltime en twee jaar parttime.”

‘For Those About to Rock More’ gaat op 12/1 en 13/1 in première in Gent en daarna verder doorheen Vlaanderen. Tickets via www.stijnvandevoorde.be .