Eten. Iedereen moet het doen, maar kan het ook gezond? En hoe win je het gevecht met je kinderen om (gezond) te eten? De psychologie van eten… Diëtiste en diabetescoach Nathalie Antonis weet raad.

Verander eens van omgeving

Eet eens lekker buiten in het park, in een restaurant of organiseer een diner op school.

Geef altijd zelf het goede voorbeeld

Hoe kan je verwachten dat jouw kind voldoende groenten en fruit eet als je dat zelf niet doet?

Liefde en aandacht voor gezond eten geef je door

Maak tijd vrij om te koken, proeven en te experimenteren met verse producten. Spreek bijvoorbeeld af om x per maand gezamenlijk te koken.

Betrek de kinderen bij de keuze voor het avondeten

Laat je kinderen zelf de groenten uitkiezen en laat ze mee helpen bij het koken.

Tussendoortjes

Let op tussendoortjes en op maagvullende drankjes zoals fristi, chocomelk en fruitsappen.

Leg samen met je kind een moestuin aan …

of ga samen fruit plukken in een boomgaard in de buurt.

 Happy kid boy planting seeds of tomatoes

Verzin een verhaal over groenten

Geef groenten een hoofdrol in een grappig verhaal en geef ze positieve eigenschappen als: het stoere boontje of de dappere wortel.

Schep kleine porties op

Grote porties op een bord kunnen afschrikken en ervoor zorgen dat je kind direct in de ‘nee’ stand schiet.

Presenteer!

Dek de tafel gezellig en maak het bord mooi door verschillende kleuren groenten te gebruiken.

Hou vol!

Smaak ontwikkelen kan lang duren, maar zelfs de lastigste eter zal ooit op een dag zijn bord leeg eten.

Gebruik eten niet als beloning of als straf!

Eten moet ‘normaal’ blijven en is niet een middel om iets voor elkaar te krijgen.