Luxelipstick is een stuk goedkoper dan een designertas, maar heeft hetzelfde effect. Je wordt er instant blij van en kan jezelf ermee uitdrukken. De nieuwe garde is op de koop toe duurzaam en een lust voor het oog.

Lakten we eind noughties massaal onze nagels met designernagellak zoals het zachtgroene Jade van Chanel, grijpen we nu naar luxelipsticks. Sinds mondmaskers (tijdelijk) opgeborgen zitten, verlangen we weer volop naar gekleurde lippen die je gezicht en humeur instant boosten. En die kleur komt liefst van een dure lippenstift. Volgens de lipstickindex trakteren mensen zich in moeilijke (economische) tijden – en laten we daar met pandemieën, oorlogen, de recessie en klimaatproblemen middenin zitten – nu eenmaal graag op wat betaalbare luxe.

“Je kan niet ontkennen dat een lipstick van 74 euro luxe is, maar hij is een stuk toegankelijker dan andere luxe-items zoals schoenen van zo’n 5.000 euro of een tv van 8.000 euro”, zegt Larissa Jensen, analist bij marktonderzoeksbureau NPD, in modevakblad Business of Fashion. Volgens dat magazine steeg de verkoop van lipsticks boven de 38 euro bij de Britse department store Selfridges met 35%, vergeleken met 2019.

Ook al is het ‘maar’ een lipstick, het gevoel dat je een luxeproduct koopt blijft. Zo zit een exemplaar van Hermès, net als zijn iconische Birkintas, verpakt in een stoffen beschermtasje dat op zijn beurt in een mooi doosje in het kenmerkende oranje zit. Maar je hoeft er geen lange zoektocht voor te trotseren, noch je spaarrekening voor leeg te plunderen.

Ook voor luxemerken is lippenstift interessant. Die heeft een grotere winstmarge dan kledij en accessoires en bereikt meer potentiële, vaak jongere klanten die na hun lipstickaankoop misschien ook gaan sparen voor een kledingstuk.

Mooi, duurzaam accessoire

Nieuw is luxelipstick natuurlijk niet. Zowat elk zichzelf respecterend modehuis heeft er, doorsnee in een chique donkere huls. De designerlipstick 2.0 onderscheidt zich van de klassieke door zijn minder inwisselbare verpakking, die past bij het DNA van het merk. Denk maar aan de retro verpakte lipsticks van Gucci die zijn universum mooi aanvullen. En met succes: in de lanceringsmaand mei 2019 verkocht het modehuis er al een miljoen.

De nieuwe luxelippenstift is niet langer een simpel, zij het chic gebruiksvoorwerp, hij is een accessoire geworden dat je graag uit je handtas opdiept.

Voor jezelf, maar ook om te worden gezien en/of je stijl uit te drukken.

Ook is hij (vaak) duurzaam. Lipstick op? Dan koop je een refill. Zo toverde Guerlain in 2019 zijn Rouge G om tot luxueus hebbeding met navulbare hulzen in dessins die je aanpast aan je mood en/of outfit. Wat met een ‘budgetlipstick’ van de drogist, die trouwens ook erg goed kan zijn, niet meteen een optie is.

Duurzame luxe

La Bouche Rouge heeft misschien wel de meest luxueuze en duurzame lippenstift. Zo koos het Franse make-upmerk voor geüpcycled leer (of een vegan alternatief) voor zijn navulbare hulzen in plaats van plastic. De lippenstift zelf is personaliseerbaar: je kiest de kleur van de huls en kan (op de webshop van het merk) zelfs een lipstickkleur op maat bestellen. Per verkochte lipstick schenkt het merk bovendien 100 liter drinkwater aan kinderen in Togo. Très chic.

Lipstick van La Bouche Rouge – € 65 voor een huls en € 40 voor een refill bij Blos in Hasselt, op blos-shop.com en op laboucherougeparis.com

Vegan Dries

Net als in zijn modecollecties combineert Dries van Noten voor zijn vier navulbare lipstickhulzen moeiteloos kleur, print en materialen. De lipstick zelf is vegan en komt in 30 rijke kleuren en drie finishes (satijn, mat en transparant). Er is ook een lippenbalsem.

Navulbare lipstick van Dries van Noten € 69 (€ 35 voor een refill) – op driesvannoten.com en in de boetiek in Antwerpen

Een huls voor elke mood

Guerlain was een van de eerste luxemerken die met opvallende, navulbare lippenstift kwam. Deze herfst werd inspiratie gevonden in de kleuren van vlindervleugels. Het resultaat: drie limited-editionhulzen en zes matte kleuren met metallic reflecties. Leuk: in de dop zit een spiegeltje zodat je altijd en overal je lippen kan stiften.

Rouge G Luxurious Velvet Metal van Guerlain € 36 voor een huls en € 37 voor een refill op iciparisxl.be

Vintage vibes

De lippenstiften van het Italiaanse modehuis Gucci dragen duidelijk de stempel van artistiek directeur Alessandro Michele. Die heeft een voorliefde voor rijke kleuren en vintage (bloemen)prints en vibes. Zo komt de lipstick met satijnen finish in een gouden retrohuls met reliëfdessin.

Satin Lipstick in Sadie Firelight van Gucci € 40 – op debijenkorf.be

Frans vakmanschap

Rouge Hermès is het resultaat van teamwork. Pierre Hardy, de creatief directeur van de schoenen en sieraden van het Franse luxehuis, ontwierp de navulbare verpakking. Huisparfumeur Christine Nagel creëerde de geur. De kleuren zijn geïnspireerd door de zijde en het leer van Hermès.

 

Elk seizoen zijn er limited-editionkleuren.

Rouge Hermès in 81 Rouge Grenat € 69 (€ 39 voor een refill) op hermes.com

tekst Franciska Bosmans