Een Belgische cosmeticamerk dat én lief is voor de huid én met natuurlijke ingrediënten werkt én bovendien nog eens budget- en milieuvriendelijk is? Meteen alle redenen waarom we fan van zijn van het no nonsense beautymerk Ray.

Exact 3 jaar geleden zag het gezonde Gentse cosmeticamerk Ray voor het eerst het levenslicht. Het initiële idee voor het opstarten van een gezond cosmeticamerk ontstond echter al jaren eerder in het hoofd van co-founder en apotheker Hilde Nys. In haar moeizame zoektocht naar écht gezonde verzorgingsproducten, sloeg ze samen met haar zoon ondernemer Thomas Kindermans de handen in elkaar en startten ze Ray op.
Fast forward naar 2022: het merk sloot een recordjaar af in verkoop en zet in op een nieuw transformatiejaar met op de planning nog meer groei in hun assortiment, team en een nieuwe productiesite.

No nonsense en hyper gefocust de toekomst in

Van bij de start onderscheidt Ray zich met hun no-nonsense aanpak: gezonde en natuurlijke producten voor een degelijke prijs. Naast een gezonde inhoud (alle Ray producten, ondertussen 16, scoren tussen 93 en 100 op de Yuka app), verrast het merk ook met duurzame en hervulbare verpakkingen. De publieksfavorieten zijn de shampoo, de gezichtscrème en de hervulbare deodorant.

Afgelopen jaar verkocht Ray 104% meer ten opzichte van een al sterk coronajaar in 2020. Deze groei is vooral te wijten aan de sterke partnerships die het merk bouwde met hospitality partners en retailers en een investering in een verbeterde webshop.

De mooie resultaten vormen de basis voor het verdere groei parcours dat Ray ambieert voor 2022 en 2023.

Ray’s plannen op een rij:

  • Er worden vandaag tot 2.000 Ray producten per dag gemaakt in Hilde Nys’ apotheek in het centrum van Gent. Om de productiecapaciteit verder op te drijven verhuist het merk haar productie naar een site in Ledeberg. Lokaal en in-house produceren blijft prioriteit zodat Ray te allen tijde de kwaliteit kan garanderen en controleren, snel kan inspelen op feedback van klanten en nicheproducten kan aanbieden.
  • Ray breidt volop hun team uit en is op zoek naar vertegenwoordigers en marketeers om de beoogde groei te helpen realiseren.
  • Het merk zal tegen eind 2023 het huidige productgamma uitbreiden met 40 extra producten, waaronder ook dermocosmetica producten voor specifieke huidproblemen. Dit voorjaar staat de lancering van een peeling serum, face scrub, body scrub, intieme wasgel en massage olie op de planning. Er wordt ook hard gewerkt aan een zonnecrème en anti-acne producten. De allereerste lancering van dit jaar is het peeling serum.

“Bij de opstart van Ray waren onze ambities al groot, maar we hadden nooit zo’n snelle groei kunnen voorspellen. Dat onze klanten zo aangetrokken zijn tot Ray komt ongetwijfeld omdat we via onze apotheek en de webshop erg dicht bij hen staan en zo hun noden beter kunnen vervullen, vanaf het formuleren van het product tot het uiteindelijke gebruik ervan, Thomas Kindermans, co-founder van Ray.”

Het nieuwste Ray product, het peeling serum is te koop via Ray’s webshop en bij 52 Belgische on-en offline verkooppunten. Het peeling serum is de perfecte aanvulling op de Ray gezichtsroutine. Het verwijdert dode huidcellen van je gelaat en zorgt zo voor een schone en frisse uitstraling van de huid. De verkoopadviesprijs van dit product is € 34.