Waarom je vroeg of laat voor trends valt

Van kleurrijke glitterlooks over doorzichtige, lingerie geïnspireerde setjes tot stoere leren bikerjasjes: het zijn enkele trends die we in meerdere collecties terugzien voor komende lente en zomer. Hoe weten ontwerpers ruim een jaar op voorhand wat het modelandschap zal domineren? Ze gebruiken geen walkietalkies, noch lezen ze elkaars gedachten. Waar die gelijkgestemdheid dan wel vandaan komt? Lees verder en ontdek.

Modetrends zijn vreemde verschijnsels. Ze duiken plots op en zorgen er mettertijd voor dat zelfs de minst trendgevoelige persoon overstag gaat en toch kleding draagt waarvan die gezworen had nooit in gezien te worden. Met stip bovenaan dit jaar: de heupbroek die bijna vraagt je bikinilijn te scheren. Zo goed als élke lente-/zomercollectie maakt ruimte voor de lagetaillebroek: van Stella McCartney tot MiuMiu.

Elk seizoen lijkt het erop dat modeontwerpers vooraf afspreken welke trends de catwalk zullen domineren. De glitterdraad doorheen de collecties voor komende lente en zomer? Doorzichtige stoffen, lingeriegeïnspireerde jurken, cargobroeken, leer, jeans op jeans en glitter in elke denkbare kleur. Zo veel eendracht versterkt het vermoeden dat hier lang niet alleen toeval mee gemoeid gaat. Hoewel dat klopt, ligt het antwoord op waar een trend vandaan komt, níét bij een onderonsje tussen de ontwerpers.

Stof om over na te denken

De trends voor deze zomer staan sinds jaar en dag vast. Al in september vorig jaar werden de toekomstige trends aan de wereld getoond op catwalks in New York, Parijs, Londen en Milaan. Nog veel eerder werden ze door de ontwerpers op de tekentafels vastgelegd. De stoffen waarmee die kleren bedacht zijn, werden nóg een jaar van tevoren getoond op stoffenbeurzen als Tissu Premier in Rijsel en Première Vision in Parijs. En alvorens die stoffen gecreëerd werden, hebben specialisten zich gebogen over zaken als trendkleuren, patronen en zelfs stoffenstructuren.

Trendwatchers over de hele wereld leggen elk seizoen onze levenswijze onder de loep en voorspellen op basis van grondig onderzoek waar we in de toekomst belang aan zullen hechten en hoe we daarnaar zullen leven, en dat op zo goed als álle vlakken: van kledij over beauty en interieur tot reizen en zelfs onze manier van werken. Ontwerpers – maar ook stoffenfabrikanten – kunnen zich lid maken van trendvoorspellingsbureaus zodat ze toegang krijgen tot de trendrapporten over hun specifieke sector om die vervolgens op hun unieke manier te interpreteren.

“Voor een modeontwerper die vaak meer dan een jaar brainstormt over een nieuwe collectie, is een trendvoorspeller essentieel”

Wanneer designers stoffenbeurzen bezoeken, zien ze dat de voorspellingen op het vlak van kleur en textuur alvast kloppen. Meer nog: van zodra het grootste trendvoorspellingsbureau WGSN (World Global Style Network) de trendkleuren van een bepaald seizoen voorspelt, is het voor een ontwerper moeilijk een stoffenfabrikant te vinden die hier niet in meegaat. Voorspelbaar als je weet dat het trendbureau een marktaandeel van 50 procent heeft en dus gezien wordt als hét bedrijf dat beslist welke kleren je draagt, maar ook met welke auto je rijdt, welke beautyproducten je koopt en zelfs wat je volgende reisbestemming is.

Maar voorspelt het New Yorkse bedrijf die trends echt of creëert het de trends omdat het genoeg merken weet te overtuigen van zijn ideeën? De waarheid ligt wellicht ergens tussenin, want de trendrapporten die zij delen, dienen slechts als leidraad. Een ontwerper kiest nog altijd wat hij ontwerpt én de consument – net als de maatschappij waarin die leeft – verandert voortdurend.

Barbie-roze

Voor een modeontwerper die vaak meer dan een jaar brainstormt over een nieuwe collectie, is een trendvoorspeller essentieel. Ontwerpers houden continu hun ogen open en oren te luister om op de hoogte te blijven van de voortdurende veranderingen in de maatschappij. Maar omdat ze niet álle wereldontwikkelingen op de voet kunnen volgen en slechts een beperkt zicht hebben op hun eigen markt, doen ze een beroep op trendbureaus die hen een beeld van 360 graden bieden op de toekomst van hun specifieke sector. Door de komst van sociale media moeten trendwatchers nóg korter op de bal kunnen spelen.

Trends evolueren voortdurend, daarom bieden trendbureaus sinds enkele jaren ook live-updates van modetrends die nú gedragen worden door fashioninfluencers. Zo kunnen fastfashionbrands, die om de zes weken een nieuwe collectie produceren, nog meer inspelen op de huidige trends. Wat komende weken wordt getoond tijdens de New York Fashion Week kan je daarom al snel terugvinden in je lokale Zara. Zéker wanneer de collectie in tussentijd op veel bijval kan rekenen van celebs. Zo gingen zelfs de genodigden voor Valentino’s SS23-modeshow collectief in felroze gekleed tijdens de modeweek in Parijs, met zelfs enkele gasten die al stuks uit de voorgestelde collectie droegen.

Het nadeel van een trend te creëren tíjdens of zelfs nog voor je modellen de catwalk op gaan: het publiek is er al op uitgekeken wanneer de collectie in de rekken hangt én de grotere ketens hebben de veren vanop je hoed geplukt. Die evolutie zorgde ervoor dat ook high-enddesigners zoals Burberry hun collectie al eerstdaags na een show te koop aanbieden. Maar als we ons na de modeweken in februari al in de herfst- en wintercollectie van 2023-’24 hijsen, kloppen de trendvoorspellingen dan nog wel of dreigen ze toch achterop te lopen?

De Kleine Zeemeermin

Culturele evenementen doorheen het jaar missen ook hun invloed niet: films, festivals, tentoonstellingen én Netflix-reeksen. Neem bijvoorbeeld de populariteit van de empirejurken dankzij Bridgerton , of de sixties esthetiek na de reeks The Queen’s Gambit . Eind mei verschijnt de langverwachte Disney-film De Kleine Zeemeermin met actrice Halle Bailey in de hoofdrol. En – toeval of niet – in de komende lente-/zomercollecties zien we een voortzetting van de Mermaid- core, oftewel: zeemeerminkleuren, een zee van pailletten die veel weg lijken te hebben van schubben en een schittering alsof de zon op het water valt, maar ook kleding die strak tegen het lijf aan plakt, veel plooien, scubastof en een wetlook voor zowel haar als make-up.

“Om bij het grote publiek door te breken, moet een trend meerdere seizoenen gepresenteerd worden, zoals de trendkleur roze”

Een andere inspiratiebron zijn de ontwikkelingen in de maatschappij zoals de verschuiving in genderpolitiek. Iedereen draagt wat die wil, of je je nu als m/v of x identificeert. Om bij het grote publiek door te breken, moet een trend meerdere seizoenen gepresenteerd worden, zoals de trendkleur roze. Die veelzijdige kleur was te zien in verschillende tinten, materialen en beschikbaar in een veelvoud aan pasvormen, wat bijdraagt tot de langdurigheid in het modebeeld. Nu ook de gemiddelde boomer hot pink in zijn kleerkast heeft hangen, kunnen we zeggen dat de trend officieel op de terugkeer is. Niets zo moordend voor een trend als iedereen en zijn moeder erin te zien is.

De gemiddelde persoon heeft sowieso enkele jaren nodig om te wennen aan het idee van een nieuwe trend. Zo heeft het ook veel langer geduurd dan trendwatchers verwacht hadden om skinny jeans van zijn troon te stoten. Wat bleek? De broek met wijde pijpen kon pas écht een comeback maken wanneer ook hakken dat deden. Kortom: als de lagetaillebroek nog lang in de collecties blijft verschijnen, zal zelfs de grootste liefhebber van de hogetaillebroek eraan moeten geloven. Begin je maar al te scheren. (Sabrina Bouzoumita)


 © Getty Images
© Getty Images

1.Dé kleur van het jaar: digital lavender .De lilatint staat volgens WGSN voor wellness en digitale ontsnapping en blijft dus ook een topkleur in 2023. Digital lavender is bovendien een gender-inclusieve kleur waardoor die in meerdere sectoren zal doorbreken.

 © Getty Images
© Getty Images

2. Dunne wenkbrauwen. De Y2K-trend en ‘90s nostalgie blijven de mode- en beautyindustrie inspireren. De hashtags #90sBrows en #ThinEyebrows haalden al meer dan 200 miljoen kijkers op TikTok, wat de interesse bij jongeren benadrukt. Of de trend ook echt opgepikt wordt, valt nog te bezien.

 © GF
© GF

3. Afgerond meubilair. Dit jaar ligt de focus nog meer op ons goed voelen. Afgerond meubilair zorgt ervoor dat een ruimte zachter oogt en een natuurlijke rust uitstraalt. Ook een voorspelde hit in 2023: de conversatiestoel. Een zetel of stoel waarbij je je zetelgezel aankijkt om een gesprek te stimuleren.

 © Getty Images
© Getty Images

4.Rust geven (en nemen). Slaap wordt – nóg meer dan voor de pandemie – gezien als een essentiële stap in onze beautyroutine. Google Trends data toont een aanzienlijke stijging in populariteit van onder meer badzout dat het slaaphormoon melatonine bevat.

 © Getty Images
© Getty Images

5. Lang badderen. We zoeken alsmaar meer rust en ontspanning op in de badkamer. Wie een bad heeft, investeert alsmaar meer in badzouten, -olie en alles wat een beleving in bad nog sfeervoller kan maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier