Zo koop je mooi en bewust

Alsmaar meer producenten hebben aandacht voor een milieubewuster maakproces. Als consument kunnen we hen daarin ondersteunen door net die producten in de kijker te schuiven en er de voorkeur aan te geven. Voor een in alle opzichten mooiere wereld!

Circulair design voor een toegankelijke prijs

Een homerun voor de natuur. Die boodschap wil het Belgische Ethnicraft meegeven met zijn nieuwe platform Re-loved by Ethnicraft. In een fast-moving consumptiemaatschappij gaan ze bewust op zoek naar duurzame oplossingen voor onze bodemloze drang naar nieuw en anders. Met Re-loved worden Ethnicraft-meubelen die tijdens het transport, de productie of in de showroom schade opliepen, hersteld en aangeboden voor toegankelijke prijzen. Designfeest op komst!

ethnicraft.com

 © Anton Fayle
© Anton Fayle

Tijdloze basics die jarenlang meegaan

Nathalie Van Doormaal draagt niets liever dan kasjmier. Maar omdat ze geen goede modellen vond, droeg ze jarenlang de truien van haar vriend. Uiteindelijk ontwierp ze haar eigen comfy sweater én richtte ze meteen haar eigen label op, RAFF Collective: tijdloze basics met een eigentijds karakter, die jarenlang meegaan.

sweater – € 310 – raffcollective.com

Juttu opent vintagecorners

Juttu opende begin februari zijn allereerste vintagecorners in de stores van Antwerpen, Gent, Leuven en Brussel. Iedere corner biedt een uitgekiende mix van leuke must-haves, uit de jaren veertig tot de vroege nillies. “Vintagekleding neemt op wereldschaal een alsmaar belangrijkere rol in. Mensen staan meer stil bij wat en waarom ze iets kopen. De klant kijkt meer en meer naar kwaliteit en duurzaamheid, vintagekleding doet er écht toe”, vertelt Margo Gijsbrechts, buyingmanager bij Juttu. Daarnaast speelt ook authenticiteit alsmaar meer mee. Het one-of-a-kind-karakter van vintage en de nostalgie van het single piece trekken de consument aan.

De collectie wordt volledig gecureerd door twee brands: Arkaiv en Studio Retag. Zij sourcen de collectie en zoeken de gepaste stuks uit.

juttu.be , arkaiv.be en studio-retag.com

Sneakers worden slippers

Het Belgische sneakermerk Komrads maakt sinds 2015 sneakers van verantwoorde materialen. Maar wat gebeurt ermee als de klant erop is uitgekeken? Samen met recycle-experts van Nektari ontwikkelde Komrads het Re-Birth-programma. Elk paar schoenen wordt voortaan geregistreerd en begeleid in een zo lang mogelijk leven met tal van tips. Toch uitgekeken? Dan neemt Komrads de schoenen terug om ze te recycleren, en van het restafval maken ze nieuwe producten, zoals SMOS voor volgende zomer: Slippers Made of Sneakers!

€ 140 – komrads.world

Nieuwe botanische verzorgingslijn

Sophie Engelen is meer dan 20 jaar make-upartiest, gezondheids- en voedingsconsulent en eeuwige student van de holistische geneeswijzen. En daar kwam een eigen botanische verzorgingslijn van: Aloïse. De producten worden gemaakt van koudgeperste oliën, wat onnodige verwarming en het gebruik van chemische ingrediënten overbodig maakt. Doorheen het proces wordt ook zo weinig mogelijk water verspild en geen koolstof uitgestoten.

Super Glow Face Oil – € 89 – aloisebotanicals.com

Schenk eens een boeket biologisch geteelde tulpen

Ook in de bloemensector maakt duurzaam opgang. Bloomon lanceert een ruiker gevuld met volledig biologisch geteelde tulpen. Er zitten negen verschillende soorten in het boeket. Bij aankomst nog in de knop, maar even later goed voor een vaas vol levendige bloemenpracht.

Boeket ‘Bio Tulipa’ – € 32,95 – bloomon.be

Vegan tegen huidveroudering

The Ritual of Namasté Glow-lijn verzacht de eerste tekenen van huidveroudering met veganistische formules met meer dan 97% ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Die worden verrijkt met bakuchiol, een plantaardig alternatief voor retinol. De verpakkingen zijn gemaakt van gerecyclede materialen en er zijn nu ook navullingen beschikbaar.

€ 34,90 (dagcrème) – rituals.com

Een garderobe uit reststoffen

De modewereld wordt zich alsmaar meer bewust van verspilling, afval en overschotten. De overstap van fast naar slow fashion, en dus duurzaam ontwerpen, produceren en kopen zet zich door. En daar dragen ontwerpers als Elke Baert toe bij: voor het Belgische label Furore ging ze aan de slag met reststoffen uit vorige edities. De collectie kreeg de naam ‘No time to waste’ en benadrukt de filosofie van het merk: een duurzame garderobe creëren van kwaliteitsvolle items die seizoen na seizoen meegaan.

furore.fashion

Handtassen van druivenschillen

Marie Martens lanceerde onlangs een vegan-capsule van haar meest succesvolle tassen: Coachella en Neufmille. De tassen worden gemaakt van een innovatief biomateriaal, een plantaardig alternatief voor leer dat geproduceerd wordt uit druivenschillen, -stelen en -pitten. Niet alleen diervriendelijk, er worden ook geen zware metalen of andere schadelijke stoffen gebruikt bij het verwerken ervan.

€ 295 – marie-martens.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier