Deze maand start het seizoen van de cruisecollecties, ook wel resortcollecties genoemd. Luxemerken stellen dan hun collecties voor die bedoeld zijn als “vakantiegarderobe” voor de  happy few.

De laatste jaren krijgen de cruisecollecties steeds meer aandacht in de mode. Veel heeft te maken met het spektakelgehalte van de modeshows. In tegenstelling tot de traditionele modeweken die gebonden zijn aan één bepaalde stad – Milaan, Londen, New York of Parijs -, worden de cruisecollecties op de meest fantastische locaties gegeven. Bedoeling is om de gasten een topervaring te bieden. Een tempel in Japan, de Chinese Muur, de Akropolis, een idyllisch eiland, een uitzonderlijk museum…alles wordt uit de kast gehaald om het veeleisend publiek te verrassen en uiteraard ook om Instagram-fähige beelden op te leveren.

De cruisecollecties die in de zomer voorgesteld worden, zijn normaal te koop vanaf november, om jet-setters collecties aan te bieden voor zonnige bestemmingen op het moment dat de wintercollecties in de boetieks hangen. Nu zien we dat luxe-labels ook massaal inzetten op vakantiekledij voor de zomer. Na twee jaar van reisbeperkingen wordt er weer voluit gereisd, met een koffer vol nieuwigheden, zag maar “vacation dressing”, een term die ook bij de meer betaalbare modelabels opduikt.

Pucci herleeft op Capri

Zo pakte Pucci eind april uit met een exclusief mode-event in Capri om de eerste collectie van Camille Miceli – de nieuwe art director van het merk – voor te stellen.  De bedoeling van Miceli en LVMH – de groep achter het merk – was om terug te gaan naar de roots van Pucci dat ooit beschouwd werd als het “vakantiemerk” voor de hippe happy few. De lancering verliep helemaal in jetset-sfeer. Het werd een driedaags “dolce vita” verwen-event voor de gasten. Denk tochtjes met de speedboat, champagne aan het strand en yoga-sessies in kleurige Pucci-outfits. Overal kwamen de motieven van de collectie terug: van het interieur van de speedboats tot de zitjes in de kabellift. Instagram ontplofte, en de kassa rinkelde. Aangezien de collectie meteen al te koop was, werd er volop gekocht.

Pop-up boetieks aan het strand

Ook andere luxemerken mikken deze zomer op reislustige klanten en openen pop-up boetieks in luxe badsteden. Chanel opende begin april een tijdelijke boetiek in een villa in Saint-Tropez die tot eind september open zal zijn. Dior werkt dan weer samen met de exclusieve Pellicano-hotelgroep. Het idee erachter is eenvoudig: tijdens je vakantie heb je meer tijd en zin om te shoppen. Het past ook helemaal in de huidige “hier-en-nu genieten”-tijdsgeest.
Dat luxe vakantie-items extra omzet betekenen voor de modelabels, is duidelijk. Een raffia zonneklep van Valentino gaat voor 450 euro over de toonbank, een strandtas van Saint Laurent kost maar liefst 1.150 euro, een raffia tas van Chloé 550 euro. Het zijn zaken die niet alleen voor vakanties gekocht worden, maar die ook in het straatbeeld verschijnen. Vacation dressing is hip en trekt ook een jonger publiek aan. Mytherasa, de luxe online-boetiek, heeft zelfs een aparte “vacation” categorie op haar homepage. In vergelijking met 2019 is de omzet ervan verdrievoudigd. Niet alleen de strand- en badkledij doet het schitterend, ook alle accessoires zoals sandalen, strandtassen en zonnebrillen zijn een succes.

Vakantiemode in Instagramtijden

Wie tegenwoordig op vakantie gaat en actief is op Instagram, hecht veel belang aan vakantieoutfits. Ook bij de meer betaalbare merken vind je de ideale “vacation dressing”. Zo hebben badmode-merken hun aanbod uitgebreid met leuke shorts en topjes, kaftans en wijde pantalons, naast zomerjurken, voor strand en party, en accessoires. Maar ook merken die gespecialiseerd zijn in de betere nacht- en homewear hebben nu “vacation”-outfits die steeds populairder worden. “De voorbije vijf jaar is de verkoop van de zomercollectie sterk toegenomen dankzij vacation dressing”, zegt An Kluft, CEO van het Belgische label Pluto. “Enerzijds gaat het om stukken in lichte katoenvoile die boven de badmode gedragen worden en anderzijds over vlotte jurken in soepele stoffen die kreukvrij uit de vakantiekoffer komen. Je kan ze heel casual dragen, maar je kan ze ook voor een avondje-uit pimpen met de juiste accessoires.”
De vakantie-accessoires die de dure merken in hun zomergamma aanbieden, vind je in betaalbare versie bij diverse labels en ketens, net als de maxi-jurken en de strandmode met een zeker glamour-gehalte. Ideaal om een jetset-look te creëren voor komende vakantie.

(tekst: Lut Clincke)

1.Topmodel Cindy Bruna (rechts) en Camille Miceli, kersvers artistiek directeur van Pucci, tijdens de collectielancering in Capri – pucci.com

2.Shoppen in vakantiesfeer: pop-up boetiek van Chanel in Saint-Tropez, open van 8 april tot 30 september 2022 – chanel.com

3.Klaar voor het strand: outfits uit de Riviera-collectie van Dior. Prijs op aanvraag dior.com
Credits Clara Balzary

4.Comfy vacation dress van Pluto –  €135 – plutolingerie.be

5.Strokenjurk van Twinset Beachwear – €233 – twinset.com

6.Strandtas van Eres Paris  – €350 – eresparis.com

8.100% vakantieproof outfits van Scotch&Soda: strandjurk  € 149,95; wikkelrok € 119,95 – scotch-soda.com

 

9.Badjassen om mee buiten te komen, unieke upcycled exemplaren van Ellinor Nilsen voor &Other Stories – €250 – stories.com