De modeweek van Lut: over jubilerende merken, Vlaams fluweel op de Orient Express en de comeback van een modeketen

In de modewereld gaat het soms snel en dus rekenen wij op onze moderedactrice Lut Clincke om ons van de meest interessante modenieuwtjes op de hoogte te houden. Elke vrijdag deelt Lut de hoogtepunten uit ‘haar modeweek’. 

Peek&Cloppenburg viert zijn comeback in België

Peek&Cloppenburg was jarenlang aanwezig in België tot het in 2019 zijn laatste winkel op de Antwerpse Meir sloot. Na enkele reorganisaties is de Duitse winkelketen weer helemaal terug.

Vandaag heropent Peek&Cloppenburg zijn eerste winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. De gloednieuwe vestiging beslaat maar liefst 3.800 vierkante meter, verdeeld over 2 verdiepingen. Het overzichtelijk aanbod telt 45 merken, voor mannen en vrouwen, naast de eigen collecties. Veel aandacht gaat ook naar mode voor jongeren. Zo is er een afdeling athleisure, zeg maar fancy sportkledij voor elke dag. In de Peek&Cloppenburg store vind je vertrouwde namen zoals Max Mara, Marc Cain, Calvin Klein Jeans, Marc O’Polo, Hugo, Tommy Jeans, REVIEW, Boss en vele andere. Voor elke stijl en voor elk budget wat wils dus. De winkel is doorlopend open van 10 uur tot 19u30 en op vrijdag tot 20 uur, handig voor wie na het werk nog even wil shoppen. Enkel op zondag is de winkel gesloten.

 

 

“We willen een complete shoppingervaring  bieden aan een breed publiek. Daarom hebben we collecties voor elk budget, van jonge, hippe merken tot exclusieve labels,” zegt Adem-Hafid Betari, de shopverantwoordelijke voor de nieuwe Brusselse vestiging.

Peek & Cloppenburg – Westland Shopping – Sylvain Dupuislaan 433 – Brussel
www.peek-cloppenburg.be

West-Vlaams bedrijf weeft voor Orient Express

Wat hebben de Orient Express, Brat Pitt en de luxe handtassen van Adrienne Fort gemeen? Het antwoord is verrassend: de artisanale West-Vlaamse weverij GG Delabie. Dit bedrijf weeft stoffen voor de meest luxueuze interieurs ter wereld en voor accessoires zoals luxe loafers en sinds kort ook voor de handtassen van het Belgische luxelabel Adrienne Fort.

GG Delabie is één van weinige weverijen ter wereld die nog fluweel weeft volgens oude technieken en is wereldleider in dit niche segment. De trage, artisanale manier van weven op dubbele hoogtes zorgt letterlijk en figuurlijk voor diepte in de stof, wat resulteert in een fraai spel van licht en schaduw en subtiele kleurschakeringen. Van bij de start in 1940 richtte het bedrijf zich meteen op het hoogste segment, waardoor het alle trends en crisissen overleefd heeft. Zo kreeg het in de beginjaren al de opdracht om stoffen te weven voor de aankleding van de Orient Express, wat het nog altijd doet.

De fluwelen loafers van Brad Pitt

De weverij werkt enkel met natuurlijke garens, zoals wol, linnen, katoen en viscose. De nobele stoffen van GG Delabie vinden hoofdzakelijk hun weg naar de Verenigde Staten, maar worden ook gebruikt voor prestigieuze projecten in Europa, zoals de aankleding van de Weense Opera. Celebs zoals Sophia Loren lieten hun interieur bekleden met de fluwelen interieurstoffen van GG Delabie. En niemand minder dan Brad Pitt werd op de rode loper gespot met loafers van Stubbs&Wootton, gemaakt van dit kostbare Vlaamse fluweel. Interieurdesigners van over de hele wereld komen zich geregeld inspireren op het gigantische archief van het bedrijf dat een mooi overzicht biedt van de trends in interieurstoffen, van 1940 tot nu. Adrienne Fort is het eerste en het enige handtassenmerk dat samenwerkt met GG Delabie. Naast tassen brengt Adrienne Fort ook poefs en kussens in dezelfde stoffen en motieven.

www.adriennefort.be – www.ggdelabie.be

Maison Ullens: 10 jaar discrete luxe

Hoe reis je in stijl de wereld rond, zonder aan comfort in te boeten? Het was een vraag die Myriam Ullens de Schooten jarenlang bezig hield. Tot ze 10 jaar geleden zelf een collectie op de markt bracht onder de naam Maison Ullens. De collectie omvat comfortabele én luxueuze outfits die onberispelijk uit de reiskoffer komen en die je voor verschillende gelegenheden kan dragen.

Nobele materialen

Samen met haar man,  Baron Guy Ullens de Schooten, reist Myriam al jaren de wereld rond in het kader van hun filantropische en artistieke projecten. Al sinds de start is comfort de rode draad doorheen de collectie. Breiwerk, in huidstrelend kasjmier, neemt dan ook een belangrijke plaats in de collectie in, naast andere natuurlijke materialen zoals zijde en leder. De lederen outfits worden gemaakt in de beste Italiaanse ateliers.

Tijdloos en duurzaam

De stijl van Maison Ullens is tijdloos en verrassend eenvoudig. De materialen zijn des te luxueuzer. De kleren zijn bedoeld om heel lang te dragen. Myriam Ullens put haar inspiratie uit reizen en uit kunst. Ze werkte voor haar collecties onder meer samen met de Belgische ontwerpster Véronique Leroy en Haider Ackermann.
Maison Ullens is een voorbeeld van slow fashion op het hoogste niveau. De discrete luxe die het merk uitstraalt, spreekt steeds meer fans wereldwijd aan. Ondertussen heeft Maison Ullens boetieks in Parijs, New York en Aspen (Colorado). Er zijn ook plannen om binnenkort een pop-up boetiek in Antwerpen te openen. Als Belgisch label kan Maison Ullens immers niet ontbreken in dé Belgische modestad bij uitstek.

www.maisonullens.com

Modejournaliste Lut Clincke staat op met mode en gaat ermee slapen. Ze volgt de modeweken op de voet, bezoekt internationale modebeurzen en mocht al heel wat grote modenamen interviewen, van Jean Paul Gaultier over de Zes van Antwerpen tot Karl Lagerfeld. Met een frisse, verwonderde en nieuws-gretige blik blijft ze de modehorizon afspeuren, op zoek naar boeiende, serieuze of luchtige modenieuwtjes.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier