Uniqlo vraagt aandacht voor gevluchte ambachtslieden

Met de campagne ‘Make a World of Difference’ vraagt Uniqlo aandacht voor het vluchtelingenprobleem. Het modelabel gaat hiervoor een samenwerking aan met MADE51, het merk van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR dat handgemaakte producten van vluchtelingen verkoopt.

Volgens het UNHCR zijn wereldwijd al 100 miljoen vluchtelingen hun huizen uitgedreven door conflicten of vervolging. Met de Make a World of Difference campagne wil Uniqlo samen met Made51 meer aandacht schenken aan de situatie van vluchtelingen. Made51 verkoopt spullen die vluchtelingen zelf maakten, zoals handgemaakte kussens of knuffels.

Made51 helpt vluchtelingen om financiële zelfstandigheid te bereiken doordat ze hun traditionele skills gebruiken om deze producten te maken en wereldwijd ook te verkopen. Hiermee kunnen ze dan hun leven voor een stuk heropbouwen.

Schapenknuffel: 35 euro. Kussen: 78 euro. Zakje 52 euro. Sleutelhanger 16 euro.

Yukihiro Nitta van het moederbedrijf Fast Retailing zegt: “Doorheen onze samenwerking met de UNHCR hebben we geleerd dat we op verschillende manieren oplossingen kunnen  vinden voor vluchtelingen. Het gaat dan om toevoer van goederen en financiële steun. We helpen de mensen ook met werk zoeken en voorzien trainingen zodat ze zichzelf financieel kunnen ondersteunen. We zullen dit blijven doen tot we in een wereld leven waar niemand meer moet vluchten.”

Op de Antwerpse Meir is een pop-up store geopend in de winkel van Uniqlo. Daar kan je alle producten vinden.

Meer info op made51.org en uniqlo.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier