Voor Fiat-adepten is ‘Tipo’ een bekende typenaam. Tussen 1988 en 1995 werden er van deze C-segmenter bijna 2 miljoen stuks verkocht. De Fiat Tipo werd anno 1989 nog gelauwerd tot ‘Auto van het Jaar’ en werd de compacte voorwielaandrijver geprezen om zijn uitgebreide gebruiksmogelijkheden en riante interieurruimte. Nu introduceert Fiat de nieuwe Tipo als opvolger van, jawel, de Bravo.

Aantrekkelijke buitenkant

Vooralsnog is de Fiat Tipo enkel verkrijgbaar als vierdeurs, maar later komen een vijfdeurs hatchbak en een stationcar de sedan vervoegen. Het Tipo-front tekent voor een krachtige uitstraling, waarbij het rooster ook nog eens netjes aansluit op de koplampen én een verchroomd paneel fungeert als basis voor het Fiat-logo. Een geprononceerde gordellijn verbindt de koplampen met de achterlichten, terwijl de zijruiten, de interieurruimte accentueren. Voorts geven de strakke daklijn en de gespierde spatborden de Tipo-koets een sportief tintje.

Volgens Fiat komt de Italiaanse ‘flair’ ook in de Tipo-achtersteven volledig tot uiting. Zo zijn de koffer en de achterste spatborden netjes in het koetswerkontwerp geïntegreerd. Bovendien kregen de buitenspiegels een specifiek ontwerp om het windgeruis tot een minimum te beperken en dragen ook de geïntegreerde achterlichten bij tot de windvriendelijke vormgeving.

Functioneel én ruim interieur

Doelmatig is het afgeronde dashboard, waarbij een koepel over het instrumentarium het centrale deel overspant en het dashboard in tweeën deelt. De ene helft oogt vooral functioneel, de andere helft biedt een oppervlak met een zachte kunststof. Het voor de portierpanelen aangewende materiaal bestaat dan weer uit harde kunststof.

De instrumenten zijn prima afleesbaar, maar het 5-duim aanraakscherm van het multimedia- navigatiesysteem is wel erg klein. Het Uconnect-systeem werd ingebouwd in het centrale gedeelte van de boordplank en naargelang het uitrustingsniveau worden er 3 versies (Uconnect radio, Uconnect 5” en Uconnect 5” Nav) aangeboden. De eerste versie omvat een LCD-scherm, AM/FM radio en Bluetooth.

De tweede uitvoering beschikt over een 5-duim aanraakscherm dat toegang biedt tot tal van functies. Dankzij de zorgvuldig gekozen positie van het scherm wordt de bestuurder zo min mogelijk afgeleid. Uconnect 5” is ook nog eens voorzien van digitale radio en een USB-AUX-aansluiting teneinde de modernste media-apparaten te koppelen. Tevens is het mogelijk via Bluetooth met de smartphone muziek te streamen. Voorts heeft die tweede versie een SMS-reader om tekstberichten te laten voorlezen. De derde versie voorziet in een TomTom 3D-navigatiesysteem met driedimensionale kaartweergave.

Ruimte zat

De voorzetels bieden weliswaar voldoende ondersteuning, maar hun zitting is wel wat kort. Op de achterbank is het comfortabel toeven. Een niet te onderschatten troef is de aanwezigheid van verschillende bergvakken in uiteenlopende vormen en diverse afmetingen. In totaal bieden deze maar liefst 12 liter extra bergruimte.

Nog een belangrijke Tipo-troef is het laadvolume van 520 liter, zijnde één van de ruimste in zijn segment. De beschikbare ruimte kan overigens maximaal worden benut dankzij de gedeeld (60:40) neerklapbare achterbank, waardoor ook lange voorwerpen vervoerd kunnen worden. Een minpunt is dat de kofferklep beroep doet op beugels die de bagage kunnen beschadigen.

Een stil interieur is een belangrijk comfortitem.
Precies daarom maakte Fiat bij deze sedan veelvuldig gebruik van isolerend materiaal.

Heerlijk soepel

In ons land wordt de Fiat Tipo gecommercialiseerd met 4 viercilinders: 2 benzinestokers (14/95 pk en 1.6/110 pk) en 2 zelfontbranders (1.3Multijet/95 pk en 1.6 Multijet/120 pk). Met uitzondering van de minst potente diesel die het nog moet zien te rooien met een handgeschakelde vijfbak, zijn alle overige motoren in serie gekoppeld aan een manuele zesbak. Recentelijk reden we de 88 kW/120 pk sterke 1.6 Mjet II-uitvoering. Goed voor een maximumkoppel van 320 newtonmeter (bij 1.750 t/m), toont de inmiddels beproefde 1,6 liter oliestoker zich heerlijk soepel met overbrengingsverhoudingen die prima passen bij dit motorkarakter.

Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,7 tellen. Belangrijker dan de op de Autobahn te realiseren top van 199 km.u, is het brandstofverbruik van gemiddeld slechts 4,2 liter diesel per 100 km. Dat laatste komt overeen met een CO2-uitstoot van 110gr/km. Voor zijn wielophanging doet de Fiat Tipo, zoals gebruikelijk in die klasse, vooraan beroep op Mc Pherson-veerpoten en achteraan op een torsieas. Voor het intomen van de 120 paarden zorgen geventileerde schijfremmen vooraan in combinatie met massieve exemplaren achterop. Van huis uit wordt elke Tipo-uitvoering geleverd met onder meer 6 airbags, mistlichten met ‘cornering’-functie en een indicator voor de bandenspanning.

Het prijskaartje

Aan de Fiat Tipo sedan 1.6 MultiJet II hangt een prijskaartje van 20.390 euro.