Flauwe slogans zullen smartphonegebruik achter het stuur niet doen dalen

385

Uit onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat 23 procent van de autobestuurders jonger dan 34 jaar ten minste een keer per rit de smartphone gebruikt. Een hallucinant cijfer, want het is een levensgevaarlijke combinatie. Er wordt een sensibiliseringscampagne opgestart, maar we vrezen dat slogans als ‘Van Genk tot De Haan, raak ik Facebook niet aan’ niet veel indruk zullen maken.

Als je vroeger een chauffeur van zijn rijbaan zag afwijken, waren er slechts enkele mogelijke verklaringen:

• Enkele glazen teveel op
• Een gevallen voorwerp aan het opsnorren
• Aan het genieten van een blowjob

Tegenwoordig is oorzaak nummer 1:

• In de weer met de smartphone

DriverVolgens het BIVV gebruikt 6 procent van de jongeren systematisch de smartphone achter het stuur, of meer dan drie keer per rit. Vooral Facebook (21%) en Whatsapp (19%) zijn populaire apps achter het stuur bij jongeren, maar ook Instagram (9%) en Snapchat (8%) scoren hoog.

Over alle leeftijdsgroepen heen gebruikt acht op de tien bevraagden af en toe de smartphone in de wagen. Bij de 35-54-jarigen gebruikt 20 procent de smartphone minstens elke rit, bij de 55-plussers 8 procent.

Ruim de helft van de bevraagden (51%) grijpt naar zijn smartphone voor een rood licht of overweg“, voegt Karin Genoe, CEO van het BIVV, toe. Dat is op zich niet verboden in de verkeerscode, maar het veroorzaakt wel vertraging omdat die bestuurders trager reageren wanneer het verkeer zich opnieuw op gang trekt.

Het BIVV werkte samen met Telenet een campagne uit. Onder meer met affiches, radiospots en promomateriaal op enkele zomerfestivals wil het telecombedrijf jongeren aanzetten om hun mobieltje even te laten rusten achter het stuur. Bijvoorbeeld: ‘Van Genk tot De Haan, raak ik Facebook niet aan’.

Hoe goed bedoeld ook, met dergelijke slogans zal je er niemand toe aanzetten de smartphone links te laten liggen. Een foto van een totaal verhakkelde wagen met een slogan als ‘Facebooken achter het stuur, bloed aan de muur’ zou wellicht al iets meer indruk maken. Maar het ultieme wapen is het aantal controles opdrijven en stevige boetes uitschrijven.