De vorig jaar op de markt gebrachte Ford Focus RS(Rally Sport) is een van de twaalf performance-wagens die Ford tegen 2020 wereldwijd op de markt brengt. De nieuwe Focus RS is de derde generatie van de Focus RS.  Het huidige model geldt als een te duchten concurrent voor de Audi RS 3 Sportback, de BMW M135xDrive en de VW Golf R.

ford-focus-rs-2016-ext-1
De Ford Focus RS III oogt behoorlijk gespierd.

Breed én gespierd

De Ford Focus RS III pronkt met een, ten opzichte van  de reguliere Focus, krachtig ogend nieuw front. Het brede postuur wordt extra in de verf gezet door de vleugels onderaan en de grote luchthappers voor de remkoeling aan elke zijde van de wagen. De dakspoiler is mooi in het wagensilhouet geïntegreerd.

Het dynamische profiel wordt onder andere geaccentueerd door de  forse wielkasten. Alle stylingelementen verlenen dit Focus-topmodel een krachtige  uitstraling. De RS-lijn wordt binnenin doorgetrokken met een al even sportief ogend interieur met onder meer gedeeltelijk in leder uitgevoerde sportzetels die niet in hoogte verstelbaar zijn.

ford-focus-rs-2016-int-1
In de RS zit je in een sportieve cockpit.

Precieze bochten

Als gemiddeld verbruik wordt 7,7 liter per 100 kilometer opgegeven, maar wie het potentieel maximaal benut mag rekenen op zo’n 10 liter per 100 kilometer. Ten opzichte van de vorige Focus RS werd zowel de zesbak als de koppeling opgewaardeerd middels sterkere componenten berekend op het hogere motorkoppel. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het vermogen optimaal op de weg kan worden overgebracht. In bochten stuurt de achterwielaandrijving preventief meer koppel naar het buitenste achterwiel op basis van informatie zoals stuuruitslag, dwarsacceleratie en snelheid. Daardoor wordt de wagen als het ware in de bocht ‘geduwd’  en wordt onderstuur nagenoeg volledig onderdrukt.

De Focus RS III-bestuurder kan kiezen uit 4 rijmodi. Naast de modi ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’ is er ook een speciale ‘Drift’-modus om de bestuurder te helpen een gecontroleerd overstuur uit te lokken op het circuit. Wat meteen opvalt is de erg directe stuurinrichting, waardoor je bochten erg precies kan aansnijden en dat is wat je nu eenmaal verwacht van zo’n sportieve auto.

ford-focus-rs-2016-ext-2-rear
De huidige Ford Focus RS is zes procent aerodynamischer dan zijn voorganger.

 

Aan de Ford Focus RS III hangt een prijskaartje van 40.220 euro