In de klasse van de ‘hot hatchbacks’ is er sinds kort een vernieuwde speler op de markt: de Peugeot 308 GTi. Die moet het opnemen tegen concurrenten zoals de Ford Focus ST, de Opel Astra OPC, de Renault Mégane RS, de Seat Leon Cupra en de VW Golf R. De Peugeot 308 GTi is onder meer leverbaar in de exclusieve kleur ‘Coupe Franche’, dat het Ultimate-rood combineert met het Perla Zwart.

Zoals je van een sportieverd mag verwachten, werd de ophanging met 1,1 cm verlaagd en pronkt de 270 pk-versie met bijzonder fraaie 19-duims lichtmetalen Carbone-velgen geschoeid met Michelin Super Sport-rubber (235/35 R-19). Kenmerkend voor het 308 GTi koetswerk zijn de full led-koplampen die bovenaan de bumper het radiatorrooster omkaderen en de twee deflectoren die de indruk versterken dat de wagen tegen het asfalt plakt. Achteraan noteren we een zwartgelakte diffusor met twee  imposante uitlaatpijpen.

Sportieve binnenkant

Net als het koetswerk weet ook het interieur van de Peugeot 308 GTi te verleiden met zijn sportieve look. Voor dat laatste zorgen onder meer de rode stiknaden op het dashboard, de zetels, de portierpanelen en de balg van de versnellingspook. De van het Peugeot Sport- en GTi-logo voorziene portierdrempels zijn ook nog eens uitgevoerd in aluminium net als de pedalen, de voetsteun en de versnellingspookknop. De kuipzetels zijn deels met leder en deels met alcantara bekleed. Het goed in de hand liggende, kleine stuur is bekleed met volnerfleder, onderaan voorzien van het GTi-logo en bovenaan van een rood centreringspunt.

Niet onbelangrijk is dat het kleine stuur de zichtbaarheid van het head-up display ten goede komt. Een groot aanraakscherm is bovendien keurig geïntegreerd in het gewatteerde dashboard. Het Driver Sport Pack biedt ook nog eens de mogelijkheid de sportieve sfeer aan boord extra te benadrukken. Een druk op de Sport-knop volstaat om zowel de kleur van het instrumentenbord te wijzigen van wit naar rood als om extra informatie omtrent vermogen, koppel, turbodruk, laterale en overlangse versnellingen weer te geven. Daarnaast zorgt het Drive Sport Pack ervoor dat de afstelling van het gaspedaal verandert én dat de motorklank wordt versterkt.

Onder de motorkap

De Peugeot 308 GTi wordt gecommercialiseerd met een in twee vermogensvarianten (184 kW/250 en 200 kW/270 pk) te verkrijgen 1.6 THP-vierpitter. Voor de sportieve bestuurder is zeker de 270 pk-uitvoering een aanrader. In plaats van een 2,0 liter viercilinder met turbo in zijn GTi te lepelen, zoals je zou verwachten, koos Peugeot ervoor de bestaande 1.6 THP-motor grondig te herzien.

Voorts is de 308 GTi voorzien van een speciaal ontwikkelde, laag in de bumper gemonteerde luchtkoeler voor de turbo. De geblazen 1,6 liter-16-klepper, goed voor een hoogste koppel van 330 newtonmeter (bij 1.900 t/m), tekent voor overtuigende prestaties. Een vermogen van 270 pk uit een 1,6 liter krachtbron staat immers garant voor een specifiek vermogen van 169pk per liter, zijnde het grootste in zijn klasse.

Topprestaties

Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 6,0 seconden en op de Autobahn, houdt de meest potente GTi- versie het pas bij 250 km/u voor bekeken. De potente 1.6 THP-krachtbron beantwoordt overigens aan de Euro VI-emissienorm. Dankzij de aanwezigheid van een stop-startsysteem wist Peugeot de C02-uitstoot immers te beperken tot 139 gram per kilometer. In serie is de 1.6 THP-motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met bij het sportieve karakter horende korte overbrengingsverhoudingen.

De goed in de hand liggende pook gaat met vrij korte slagen doorheen het versnellingspatroon. De 308 GTi (270 pk) vliegt doorheen zijn versnellingen op een manier die weinig auto’s hem nadoen. Wie niet om de haverklap het maximum uit de motor wenst te puren, kan het verbruik bovendien makkelijk beperken tot om en bij de 7,0 liter per 100 km.

Enkel voorbehouden aan de 270 pk rijke versie is het in de versnellingsbak geïntegreerde Torsen-sperdifferentieel. Dat laatste zorgt alvast voor een nóg dynamischer rijgedrag in de bochten. Dankzij de koppeloverdracht naar het wiel met de meeste grip, kan men immers sneller gas bijgeven zodra de wagen uit de bocht komt. Het mechanische sperdifferentieel omvat zowel een nieuwe tractiecontrole als een sportiever (uitschakelbaar) EPS-systeem. Voor het intomen van de 270 paarden zorgen ruimbemeten (380 mm) geventileerde schijfremmen vooraan in combinatie met 268 mm schijven achteraan.

De Peugeot 308 GTi is weliswaar pittig geveerd én gedempt, het comfort heeft er ook bij dagelijks gebruik niet echt onder te lijden.Wel is het zo dat de 19-duims wielen oneffenheden in de weg nadrukkelijker doorgeven. De elektrisch bekrachtigde besturing is weliswaar heerlijk direct, maar de draaicirkel van 10,4 m is niet bepaald klein te noemen. Qua standaard geleverde comfort- en veiligheidsuitrusting heeft de Peugeot 308 GTi de zaken goed voor mekaar. Zo worden onder meer bi-xenon koplampen, een automatische airco, een navigatiesysteem, een boordcomputer evenals front-zij-en gordijnairbags al van huis uit geleverd. Het comfort terwille mag de 270 pk-uitvoering ook nog eens pronken met verwarmbare voorzetels voorzien van een elektrische lendensteun en een massagefunctie.

Het prijskaartje…

Aan de Peugeot 308 GTi-270 hangt een prijskaartje van 36.900 euro.