We kopen meer fair trade, maar kennis erover daalt…

108
We gaven nooit méér uit aan fairtradeproducten dan vorig jaar. In 2021 ging het gemiddeld om 29,28 euro per Belg, een stijging van 20 procent tegenover het jaar ervoor. (cartoon Bart Vantieghem)

BRUSSEL – Binnenkort vinden tal van initiatieven plaats om fair trade in de kijker te zetten. Dat de ‘Week van de Fair Trade’ geen overbodige luxe is, blijkt uit de meest recente cijfers. Steeds minder mensen lijken namelijk te weten wat fair trade precies is. Vooral voor jongeren is het begrip nog een groot vraagteken.

Slechts 71% van de Belgen geeft aan dat ze al van fair trade hoorden. Dat is liefst 15% minder dan twee jaar geleden. In de categorie 16- tot 35-jarigen weet amper 58% wat fair trade is. “Nochtans is de bewustwording over eerlijke handel en verantwoord consumeren van groot belang. Zo kunnen we bedrijven er namelijk toe aanzetten om de rechten van werknemers en het milieu te respecteren.” Aan het woord is Samuel Poos, hoofd van het Enabel-programma Trade for Development Centre. Enabel is het Belgische ontwikkelingsagentschap ter bevordering van eerlijke en duurzame handel en stond in voor het onderzoek. Voor de 30% mensen die het in Keulen horen donderen, schetst hij kort wat fair trade precies inhoudt.

“De jongere generaties zijn zich niet altijd bewust van het belang van fair trade. Nochtans is het een belangrijk instrument voor de ecologische en sociale transitie.”

“Het is een handelssysteem dat producenten, voornamelijk uit het Zuiden, de kans geeft om betere levensomstandigheden te creëren. Een belangrijk principe is dat de producent een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. De ontwikkelingspremie zorgt ook voor regelmatige investeringen in scholen, medische zorg of de aanleg van wegen of leidingen. Op die manier komt het een volledige plaatselijke gemeenschap ten goede. Dat minder mensen vertrouwd zijn met het begrip, betekent trouwens niet dat het slecht gaat met fair trade. Integendeel. Vorig jaar gaf de Belg gemiddeld 29,28 euro uit aan fair trade, een stijging van 20%.”

Niet alleen voeding

Uit het onderzoek van Enabel blijkt dat vooral jongeren niet vertrouwd zijn met het begrip fair trade. Tijdens de komende ‘Week van de Fair Trade’ vinden dan ook tal van evenementen plaats die specifiek voor jongeren bedoeld zijn. Dat is onder meer het geval in Geel, Waregem, Halle en Gent. “De jongere generaties zijn zich niet altijd bewust van het belang van fair trade. Nochtans is het een belangrijk instrument voor de ecologische en sociale transitie. Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen vaak niet weten hoe uitgebreid het aanbod met fairtradeproducten is”, aldus Samuel Poos.

“Men denkt meteen aan chocolade, koffie en bananen, maar er zijn meer dan honderd verschillende voedingsproducten te vinden. Bovendien beperkt fair trade zich niet tot voeding, maar zijn er ook artisanale producten, cosmetica, bloemen, katoen, kleding, goud … Met de Fairphone maakt fair trade zelfs zijn intrede in de elektronica. Fairetradeproducten herken je doorgaans aan het label en als je naar een gespecialiseerde winkel gaat, zoals de Oxfam-Wereldwinkels of Ozfair in Brussel, weet je zeker dat je fair trade koopt.” (Door Arjan Desante)

Het volledige programma met activiteiten is te vinden op www.weekvandefairtrade.be.